پنجشنبه 16 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاش ۳۰۰ معلم آموزش و پرورش تهران و رشت برای رهايی يک معلم از طناب دار

خبرگزاری هرانا - سيصد معلم آموزش و پرورش تهران و رشت روز ۱۲ آبان ماه طی نامه‌ای به سيدعلی خامنه‌ای با اشاره به اعدام قريب الوقوع "مسعود پويان راد" دبير جامعه‌شناسی شاغل در آموزش و پرورش رشت از ايشان خواستند دستور توقف اجرای حکم جهت رسيدگی دقيق‌تر و جلب رضايت ولی دم را صادر کند.

به گزارش ايلنا، در اين نامه با اشاره به نظر متفاوت برخی از قضات و همچنين نامه رئيس مجلس نهم و نيز امام جمعه رشت به رئيس قوه قضاييه، آمده است: "خداوندی که حق قصاص را مقرر داشته بر ترجيح عفو تاکيد کرده است و از طرفی اعدام يک معلم با سابقه به دليل دفاع از حريم شخصی‌اش بازتاب‌های منفی فراوان خواهد داشت."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس تصميم قوه قضاييه، اين معلم جامعه‌شناسی در شهر رشت روز پنجشنبه ۱۶ آبان‌ماه (سوم محرم الحرام) به دار آويخته می‌شود.

امضا کنندگان نامه به سيدعلی خامنه‌ای و نيز تعدادی از نويسندگان و ناشران رشت در نامه‌های جداگانه ديگری به "آيت الله زين العابدين قربانی" امام جمعه رشت که‌ به تاريخ ۱۲ آبان نوشته شده است، با اشاره به زمان اندکی که تا اجرای حکم قصاص اين معلم باقی مانده است و تلاش‌هايی که برای جلب رضايت از ولی دم صورت گرفته و هنوز ادامه دارد از وی خواسته‌اند ضمن تلاش برای کسب رضايت خانواده داغدار از هر طريق قانونی و خداپسندانه جهت تاخير در اجرای حکم به ويژه رعايت حرمت ماه حرام اقدام کند تا فرصت لازم برای ادامه فعاليت اين معلم فراهم شود.

شرح ماجرا

عصبانيت آنی اين معلم در تابستان ۸۶ واقعه تلخی را رقم زد که دو نفر کشته شدند و نفر سوم را در آستانه مرگ قرار دارد. طبق عبارات صريح رای دادگاه، يکی از مقتولان به دليل اختلافاتی که با مسعود پويان فوق ليسانس جامعه‌شناسی و دبير خوزستانی ساکن رشت داشته به همراه دو پسرش از طبقه سوم خانه به طبقه دوم آمده و با وی درگير شده‌اند. اين درگيری به داخل خانه آقای پويان کشيده شده است، در حالی که همسر او در حمام بوده و نمی‌توانسته مانع درگيری شود.

آقای پويان برای مقابله با آن‌ها به کارد آشپزخانه پناه برده و دو نفر از آن‌ها، هر کدام يک ضربه خورده‌اند که اين ضربه به نقاط حساس يعنی ريه يکی و قلب ديگری اصابت کرده و بلافاصله درگذشته‌اند.

دادگاه قتل يکی از آن‌ها را که جسدش داخل خانه افتاده مصداق دفاع مشروع، و قتل ديگری را به دليل اينکه جسد او در پاگرد ورودی افتاده قتل عمد و موجب قصاص می‌داند.

پس از طی تشريفات قانونی و با گذشت ۷ سال از اين اتفاق، اکنون آقای پويان در آستانه قصاص قرار دارد. وی پدر و مادر ندارد، بستگانش ساکن خوزستان هستند و همسرش درگير اداره زندگی و فرزندان بوده و کسی از بستگان برای جلب رضايت از تنها ولی دم اقدام نکرده است.

اکنون معلمان تهران و رشت که خبر اعدام قريب الوقوع او را شنيده‌اند و او را به خوشنامی در آموزش و پرورش می‌شناسند نگران شده و برای جلب رضايت و بخشش از سوی ولی دم فعال شده‌اند.

نامه معلمان به خانواده مقتول

گفتنی است آن‌ها در نامه ديگری به خانواده مقتول، آورده‌اند: "اکنون پس از سال‌ها پيگيری قضايی پرونده و تشکيل جلسات متعدد دادگاه، حکم قصاص آقای مسعود پويان راد در دستان شماست. سال‌ها قبل و تنها در لحظاتی چند، خواسته و ناخواسته، او جان عزيزانتان را ستاند و اينک شما براساس حکم قانونی قادريد که تنها در چند لحظه، چشم در چشم او دوخته و با دستان خود، طناب دار بر گردنش انداخته، جان او را بستانيد و مهر پايان بر زندگانی او بزنيد."

در ادامه نامه اين معلمان آمده است: "می‌توانيد در تاريک و روشن سحرگاهی سرد، طناب دار بر گردنش انداخته و آنگاه پاهای لرزانش را در هوا نظاره‌گر باشيد تا آب سردی بر شعله افروخته انتقام در قلب سوگوار شما باشد يا می‌توانيد با کرامت و بزرگواری از حق بی‌چون و چرای خود که قانون و شرع به شما داده، به فرمان الهی که عفو و گذشت را بر قصاص ترجيح داده است از خون مسعود پويان بگذريد و از گذشت خود، مشعل افروخته کرامت را فروزان سازيد."

در پايان يادآوری شده است: "با انتخاب راه نخست، شايد کسی شما را سرزنش نکند اما اين انتخاب پايان راه است اما انتخاب راه ديگر، نه تنها پايان نيست که آغاز راه است. راهی که هدايت‌گر فرزندان ما و فرزندانِ فرزندان ما خواهد بود."

لازم به ذکر است شنبه ۱۱ آبان ماه، جمعی از معلمان و فرهنگيان رشت جهت همدردی با خانواده مقتولان به محل کار دختر مقتول مراجعه و از خانواده او تقاضای بخشش کردند. روی پلاکارهای آنان نوشته شده است: "عزيزان، بخشش خود را الگويی بسازيد که توسط معلمان به ديگران آموخته شود» و در پارچه‌نوشته ديگری آمده است: «شما که داغ را می‌شناسيد، با بخشش، روح بزرگ خود را نشان دهيد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016