دوشنبه 18 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی يونسی: نگاه امنيتی به هر بخش خطرناک‌ است، نسبت به اقوام ايرانی و يا اقليت‌های دينی و مذهبی نگاه امنيتی وجود ندارد

ايسنا ـ حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی از جمله افرادی بود که با منطق «مشارکت اقوام برای اعتلای ايران» به صحنه انتخابات قدم گذاشت. پافشاری او بر حقوق اقوام و اقشار مختلف ايرانی خيلی زود به ثمر نشست، چنانچه توانست آرای جمعيت انبوهی از قوميت‌ها را از آن خود کند. او در نهايت رييس جمهور ايران شد و توجه به اقوام و اقليت ها را در همان ابتدا مورد توجه قرار داد.

او "علی يونسی" را به عنوان دستيار ويژه خود درامور اقوام و اقليت‌های دينی و مذهبی منصوب کرد و حالا يونسی معتقد است همين که چنين جايگاهی از سوی رييس جمهور شکل گرفته نشان دهنده ی اهميت روحانی به امور اقوام و اقليت های دينی است.

وقتی گلايه ی اقوام و اقليت های دينی مبنی بر اين‌که روحانی در انتصابات به آن‌ها توجهی نکرده است طی گفت‌وگويی با يونسی مطرح می شود او با لبخند پاسخ می دهد که هنوز فرصت زياد است.

يونسی هم چنين ضمن اين‌که نگاه امنيتی به هر بخشی از ايرانی‌ها را نگاهی خطرناک می داند، وقتی با اين سوال مواجه می شود که از احوال زندانيان عقيدتی باخبر هستيد می گويد: اگر چنين زندانيانی باشند، ما حتما پيگير احوالات آن ها خواهيم بود.

هيچ نگرانی بخاطر کردها ، آذری‌ها و بلوچ‌ها نداريم
علی يونسی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) درباره جايگاه اين بخش اظهار کرد: قاعدتا امور مربوط به اقوام ايرانی و اقليت‌های دينی و مذهبی بايد همان جايگاهی را داشته باشد که قانون پيش‌بينی کرده است. قانون اساسی ما و ساير منابع قانونی همان جايگاهی را که برای همه شهروندان ايرانی پيش‌بينی کرده‌اند، برای اقوام ايرانی و اقليت‌های مذهبی و دينی نيز پيش‌بينی کردند.

وی افزود : به لحاظ اين‌که ممکن است کسانی که اقليت هستند يک نوع احساس محروميت به آن ها منتقل شود و يا حتی اکثريت وسوسه شوند که حقوق اين اقليت را ناديده بگيرند ، همه کشورها برای اين‌که حقوق اقليت ها رعايت شود، سازوکاری را پيش‌بينی می‌کنند، در ايران نيز تدابير هوشمندانه‌ای در نظر گرفته شده تا حقوق تمام آحاد ملت رعايت شود و البته من روی واژه ملت تاکيد می‌کنم و اين‌که درکشور ما اگر چه تفاوت‌های مذهبی وجود دارد، همه عضو يک ملت هستند و ما يک ملت بيشتر نداريم.

يونسی خاطرنشان کرد: يک غلط فاحشی وجود دارد و آن اين است که گاهی برخی از جريانات قوم‌گرا می‌گويند که ايران کثيرالمله است، در حالی که اين تعبير، غلط است، چراکه ايران يک ملت بيشتر ندارد و همه شهروندان ايران عضو اين ملت هستند و تمام اقليت‌های دينی و مذهبی و اقوام ايرانی به طور کامل همه در تشکيل اين مليت سهم اصيل و واقعی دارند و يکی بر ديگری ترجيح ندارد درواقع هيچ‌کس بر ديگری مقدم نيست و همه در سنگ بنای مليت ايران، سهم مساوی و اصلی دارند، يعنی هر شهروند ايرانی به اندازه خود سهم دارد و هيچ‌کس در اين جهت نسبت به ديگری امتياز خاصی ندارد.

دستيار ويژه رئيس جمهور درامور اقوام و اقليت‌های دينی و مذهبی با بيان اين‌که همه ايرانيان عضو يک ملت هستند وکردها، آذری‌ها و بلوچ‌ها همگی جزء اصيل‌ترين ايرانيان محسوب می شوند اظهارکرد: من امروز هيچ نگرانی بخاطر وجود کردها ، آذری‌ها و بلوچ‌ها ندارم؛ چراکه در ايران دعوای قومی وجود ندارد و در تاريخ ايران هم وجود نداشته است. خوشبختانه در تاريخ ايران بر عکس بسياری از کشورهای ديگر که امحای قومی و دعواها و خونريزی‌های قومی و مذهبی وجود داشته، ما سابقه جنگ قومی و خونريزی مذهبی نداشته‌ايم. البته برخی حساسيت‌هايی وجود داشته که محلی است، والا مردم ايران اعم از کرد و ترک و لر و بلوچ و... با هم زندگی می‌کنند و هيچ مشکلی ندارند و اختلاط و امتزاج اجتماعی در حد اعلا وجود دارد.

يونسی برخی اختلافات موجود را از نوع حيدری – نعمتی دانست و گفت : دربرخی شهرها دعواها محيطی با مرکز است مثلا به بحث‌های محلی حساس هستند که گاهی ممکن است اين بحث ها به دعواهای جزيی هم بکشد. البته من اين تفاوت‌ها و اختلافات به اين صورت را خوب می‌ دانم ،اما به هرحال بايد گفت در تاريخ پرافتخار ايران هيچ اثری از قوم‌کشی وجود ندارد و اين در حالی است که شما ببينيد که در پاکستان و عراق و ترکيه چه می‌گذرد، ترک‌های عثمانی متهم هستند که ميليون‌ها نفر ارمنی را قتل عام کردند. اما در ايران چنين خبرهايی وجود ندارد؛ چراکه اقوام ايرانی که زياد هم هستند همه در حفظ اصالت ايرانی کاملا هماهنگ و متحد عمل کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با مورد توجه قرار دادن نقش اقوام و اقليت ها در ادوار مختلف تاريخ ايران اظهار کرد:در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی اقوام پيرامونی ما بسيار نقش داشتند و مثمر ثمر بودند ضمن اين‌که در انتخابات ۲۴ خردادماه نيز شاهد بوديم که اقوام ايرانی و به خصوص بلوچ‌ها و کردها بيشتر از هر قوم ديگر در انتخابات شرکت کردند و معنای اين موضوع اين است که در اين راستا نه حساسيت قومی وجود دارد و نه حساسيت دينی ؛ و همه به اين نقطه رسيده‌اند که بايد به يک گفتمان خط مشی و برنامه رای داد و نه به شخص.

وی هم چنين درباره جايگاه اقوام و اقليت‌ها در حقوق شهروندی تدوين شده از سوی معونت حقوقی نهاد رياست جمهوری، گفت :به هر ترتيب اين بحث از شعارهای برجسته آقای روحانی بوده است، خواست مردم برای تدوين حقوق شهروندی فقط خواست بلوچ و کرد و لر و عرب نيست، بلکه خواست شمای خبرنگار هم هست ودر واقع اين خواست، يک خواست ملی و نشان‌دهنده اين است که هرگاه کسی يک شعار ملی بدهد، مردم تمام تفاوت‌های خود را کنار می‌گذارند و به آن شعار ملی رای می‌دهند. پس معلوم است روح واحد ملی در ايران بسيار جاری و ساری و در نقاط دور دست قوی‌تر از تهران و شهرهای بزرگ است، در ايران با تمام تفاوت‌هايی که وجود دارد ولی يکسان بودن روح ملی به قوت خود در همه جا هست و فاصله‌هايی که وجود دارد به روح و وحدت ملی هيچ آسيبی نمی‌رساند و چنين موضوعی در عرصه‌هايی چون انتخابات و ساير عرصه‌ها خود را نشان می‌دهد.

نسبت به اقوام ايرانی و يا اقليت‌های دينی و مذهبی نگاه امنيتی وجود ندارد
يونسی در ادامه اين گفت وگو نگاه امنيتی به هر بخشی از ايرانی‌ها را نگاهی خطرناک خواند و خاطرنشان کرد: معنی نگاه امنيتی اين است که بخشی از ملت ايران را خطرناک و بيگانه ببينيم و اين نگاه خود بخود سبب می‌شود که در مقابل آنها ساز و کار امنيتی تعريف کنيم و آنها نيز در لاک دفاعی قرار گيرند و جدا شوند، درواقع نگاه امنيتی باعث می شود که در آن منطقه و محل، توسعه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی صورت نگيرد، بلکه ابزار امنيتی در آنجا بکار گرفته شود، البته در ايران تا جايی که من مطلع هستم نگاه امنيتی در حکومت‌ها و دولت‌ها وجود نداشته است.

وی با بيان اين‌که در حاکميت جمهوری اسلامی نسبت به اقوام ايرانی و يا اقليت‌های دينی و مذهبی نگاه امنيتی وجود ندارد، در عين حال خاطرنشان کرد : من قبول دارم که برخی از افراد و جريان‌های تندرو در کشور دارای نگاه امنيتی هستند، البته اين دسته به هر حزب و گروهی که مثل آنها فکر نکنند، نگاه امنيتی دارند، ولی بايد گفت که اينها جمع معدودی هستند و ممکن است در نهادها و ارگانهای امنيتی نفوذ کرده باشند، اين افراد کم هستند، ولی صدايشان بلند است و گاهی اين صدای بلند آن ها سبب شده که ديگران خيال کنند اينها زيادند.

يونسی خاطرنشان کرد: شما ببينيد وقتی مقام معظم رهبری به کردستان سفر کردند، استقبال زيادی از ايشان انجام شد و بعد از آن رهبرانقلاب درآنجا اعلام کردند که اهانت به مقدسات اهل سنت جايز نيست و حرام است. اين نگاه رسمی از عالی‌ترين مقام جمهوری اسلامی است؛ اگرچه متاسفانه اين سخنرانی ايشان آنگونه که بايد و شايد از سوی رسانه‌ها تبيين نشد.

وی گفت: اگرچنانچه می بينيم افرادی در صدا و سيما و سپاه و قوه‌ی قضاييه و دستگاه اطلاعات ومجلس بر خلاف اين فرمايش مقام معظم رهبری عمل می کنند، اينها همان اقليت معدودی هستند که غالبا در خيلی جاها به صورت خودسر عمل می‌کنند و درواقع اينها اقليت به معنای فرقه‌ای و سياسی هستند .جار و جنجال به پا می‌کنند و می‌خواهند طوری القا کنند که اکثر ملت ايران هستند در حالی که اکثريت قريب به اتفاق مردم و مسوولين با اين رويه ها مخالفندو از رهبری تا دولت جمهوری اسلامی و مقامات همگی به اقوام و اقليت های دينی و مذهبی نگاه فرصتی دارند.

امنيت کردستان بيشتر از تهران است
دستيار ويژه رئيس جمهور درامور اقوام و اقليت‌های دينی و مذهبی در ادامه با بيان اين‌که در حال حاضر واقعا امنيت در کردستان بيشتر از تهران وجود دارد، ولی ممکن است برخی اين موضوع را باور نکنند. در پاسخ به اين سوال که آيا تمهيداتی انديشيده شده است که کردهای ما به سمت کردهای عراق و ترکيه نروند و انسجام در مناطق کرد نشين برقرار باشد، با تاکيد براين‌که در اين باره هيچ نگرانی وجود ندارد اظهار کرد: حال اگر کردهای ايرانی ما ‌بخواهند برای تجارت و تحصيل به سمت کردستان عراق بروند چه اشکالی دارد؟ ما نبايد از اين موضوع بترسيم،‌ اگرچنانچه ما به خودمان اعتماد داشته باشيم و حقوق شهروندانمان را کاملا تامين کنيم و از اين مناطق محروميت زدايی کنيم، نبايد دراين باره نگرانی داشته باشيم اصلا ما چرا بايد نگران باشيم از اين‌که کردهای عراق بيايند و کردهای ما را ببينند و کردهای ما هم به آنجا بروند. البته ما مرزهای قانونی را به رسميت می شناسيم، ولی ما همه کردهای دنيا را ايرانی می‌د‌انيم همانطور که همه‌ی تاجيک‌های دنيا را ايرانی می‌دانيم.

يونسی در ادامه‌ی اين گفت و گو درپاسخ به سوالی مبنی بر توقعات اقوام و اقليت ها در انتصابات و عدم تحقق چنين وعده ای از سوی روحانی با بيان اين‌که هنوز فرصت زياد است، اظهار کرد: من در حال آماده کردن بخشی از مقدمات در اين راستا هستم و ما برای خودمان شرح وظيفه تعريف کرده‌ايم و برنامه‌های مورد نظرمان را به رئيس جمهور تقديم کرده‌ايم و منتظر ابلاغ ايشان هستيم، در واقع بخشی از وعده های رئيس جمهور قرار است توسط ما انجام شود، هيچ محدوديت و نگرانی برای بکارگيری اقليت‌های مذهبی و دينی وجود ندارد و همه‌ی اقوام ايرانی بايد در مديريت عالی کشور سهيم باشند و اين موضوعی است که آقای رئيس جمهور وعده‌ی آن را داده است و دير هم نشده است.

تعداد مساجد اهل سنت در ايران بيشتر از شيعيان است
در ادامه اين گفت‌وگو از دستيار ويژه رئيس جمهور در امور اقوام و اقليت‌های دينی و مذهبی سوال شد که برخی از اهل تسنن نسبت به نداشتن مسجد برای برگزاری مراسم های خود گلايه هايی را مطرح می کنند حال واقعا اينطور است و چرا؟ که وی در پاسخ به نوعی اين گلايه را وارد ندانست و گفت : اهل سنت درايران ، بيش از ۱۵ هزار مسجد دارند که اين تعداد بيشتر از مساجد شيعيان است .

وی با تاکيد بر اين‌که اهل سنت در دارا بودن مدارس و مساجد ،هم چنين در انجام فعاليت‌های مذهبی‌ هيچ محدوديتی ندارند، اظهار کرد: اتفاقا دولت درمناطق سنی نشين برای تامين اينگونه نيازها در حال متحمل شدن هزينه‌های سنگينی است.

يونسی اضافه کرد : هم اکنون شاهد هستيم که در اکثر جاها قضات اهل سنت با فقه خود قضاوت می‌کنند و در احوالات شخصی‌شان بر اساس فقه خود عمل می‌کنند و ائمه‌ی جمعه و جماعاتشان نيز تحت پوشش حمايت بيمه و دولت هستند، در همين تهران بيش از ده نماز عيد و جماعت برگزار می‌شود . البته محدوديت‌هايی وجود دارد که البته اين محدوديت‌ها بيشتر ناشی از فشارهايی است که بايد درباره‌ی آن تدبيرعاقلانه‌ای منظور و به مرور زمان حل شود و اميدواريم دولت آقای روحانی بتواند خيلی از حساسيت‌ها را در اين راستا کم کند.

از يونسی درباره چرايی اعدام‌های برخی از کردها پرسيده شد که وی به بيان اين جمله بسنده کرد که اين سوال را بايد از قوه قضاييه بپرسيد.

ازدستيار ويژه رئيس جمهور درامور اقوام و اقليت‌های دينی و مذهبی هم چنين پرسيده شد با توجه به وجود برخی زندانيان در زندان با عنوان زندانيان عقيدتی ، پيگير اوضاع و مطالبات آن ها و تعامل با قوه قضاييه در اين راستا خواهيد شد که وی پاسخ داد : اگر چنين زندانيانی باشند، ما حتما پيگير احوالات آن ها خواهيم بود.

وی هم چنين درباره ضرورت ارتباط بين رهبران اهل سنت و رييس‌جمهور و دولت کنونی نيز اظهارکرد : رهبری در حوزه خاص دينی و مذهبی موسساتی برای حل مشکلات مذهبی اقليت های دينی منظور کرده‌اند مثل مجمع‌التقريب يا شورای برنامه‌ريزی يا نماينده بعثه تا مشکلات و توقعات مذهبی در اين راستا مديريت شود، اما در حوزه‌های عمومی که به دولت مربوط می‌شود ما برنامه داريم که نقيصه‌ها را رفع کنيم و ارتباط نخبگان و شخصيت‌های مذهبی اهل سنت را با دولت به حداکثر برسانيم.

يونسی در ادامه درباره تمهيدات انديشيده شده در جهت خنثی کردن انواع تحريکات دينی و مذهبی از جمله تحريکات سلفی‌ها در منطقه گفت : خطری که در حال حاضر دنيای اسلام چه شيعه و چه سنی را تهديد می‌کند، خطر افراط و تفريط و تروريسم کور مذهبی است که هم‌اکنون به اشکال مختلف در کشورهای همسايه ما جاريست چنانچه در پاکستان، عراق و اخيرا هم در لبنان شاهد اقداماتی از سوی آنان بوده ايم.

اهل سنت و اهل تشيع در ايران متحد هستند
وی افزود : اين جريان بسيارخشن و بی‌رحمی که به نام دين در دنيا به راه افتاده و امنيت همه دنيا را تهديد می‌کند وخطری بزرگ برای نابودی اسلام هم محسوب می شود ناشی از تعصبات کور مذهبی است که دشمنان برای اينکه مسلمانان به جان هم بيفتند اين حرکات را تقويت می‌کنند. حال اگرچه ما هم بايد از چنين خطری بترسيم؛ اما خوشبختانه اهل سنت و اهل تشيع و علمای شيعه و سنی در کشور ما هر دو متحد هستند تا از نفوذ چنين تهديدی به داخل کشور جلوگيری شود.

يونسی هم چنين اضافه کرد :البته برای جلوگيری از نفوذ آنها در درجه اول سازمان‌های نظامی، اطلاعاتی و امنيتی بايد هوشيار باشند و هرردپايی از آن ها را پيدا و خنثی کنند، ولی بيش از همه لازم است تا در داخل کسانی که بهانه به دست اينها می‌دهند را شناسايی کرد. گاهی برخی عناصر تند در ميان مداحان و روحانيون هستند که با سخنرانی‌ها و حرف‌هايشان به دست آنها بهانه می‌دهند والبته عينا همين موضوع در بين اصل سنت يعنی وهابی‌ها و سلفی‌ها نيز موضوعيت دارد که تعدادشان کم است.حالا برخی با کمترين فعاليتی که اين ها انجام می‌دهند فکر می‌کنند که ممکن است برخی از شيعيان به تسنن روی بياورند، اين در حالی است که در ايران نه شيعيان سنی می‌شوند و نه سنيان شيعه می‌شوند واصلا حکومت درصدد اين نبوده است که سنی‌ها را شيعه کند وهيچ مرجع و عالمی هم درصدد شيعه کردن سنی‌ها نيست، بلکه همه دنبال اين هستند که شيعه و سنی در کنار هم با وحدت و اتحاد زندگی کنند همان‌طور که در حال حاضر همين‌طور است.

وی هم چنين با بيان اين‌که با اين وجود ردپای جريان‌های سلفی که در پاکستان و عربستان مستقر هستند در کشور ما هم ديده می شود، تاکيد کرد : با اينها هم بايد مقابله امنيتی و هم مقابله ی فکری شود و البته مقابله فکری به مراتب مهم‌تر است و در همين راستا مراکز تبليغاتی و بخصوص صداوسيمای ما نبايد بهانه به دست ديگران بدهند. مبنا بايد اين باشد که به هيچ وجه به مقدسات هيچ شهروندی ايرانی و حتی غير ايرانی اهانت نشود ،بايد اعتقادات آنها نيز محترم شمرده شود چرا که قرآن صريحا اهانت کردن به بت‌ها را نيز نهی کرده است. نتيجه فحش دادن و اهانت کردن اين است که ما نيز فحش‌ و اهانت می‌بينيم و اين گناه بزرگی است.

پيروان هر مرام ، دين و مذهبی بايد محترم شمرده شوند
يونسی ادامه داد: درداخل ايران هر شهروندی پيروهر مرام و دين و مذهبی که است بايد محترم شمرده شود، مطابق قانون اساسی ما همه از حقوق مساوی برخورداريم. اين ۷۷ ميليون ايرانی اعم از مسلمان و غيرمسلمان و شيعه و سنی همه به عنوان شهروند ايرانی همه از حقوق مساوی برخوردارند. رييس‌جمهور هم قسم خورده که اصول قانون اساسی را اجرا کند. قانون اساسی هم گفته که رييس‌جمهور بايد حقوق همه شهروندان را مورد توجه قرار دهد.

قوه قضاييه در رعايت حقوق مردم ضعف دارد
يونسی هم چنين برخورد با کسانی که به دنبال تفرقه‌افکنی هستند را يک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد : اگر من جای مسولان در قوه قضاييه بودم با همه ی تفرقه افکنان برخورد می‌کردم، اينکه با چنين افرادی برخورد نمی شود در واقع ضعف قوه قضاييه را می‌رساند. وظيفه اصلی قوه قضاييه رعايت حقوق مردم است و من معتقدم در اين بخش قوه قضاييه ضعف دارد.

وی در ادامه در باره ضرورت همکاری ايران با کشورهای همسايه که با گروه‌های تروريستی مقابله می‌کنند نيز اظهارکرد: در ايران با دولت عراق حداکثر همکاری صورت می‌گيرد، ولی تسلط دولت عراق نسبت به همه گروه‌های تروريستی زياد نيست. اينطور نيست که دولت مرکزی عراق بر جريان‌های تروريستی درعراق مسلط باشد، اگر تسلط داشت که از ترور داخلی در اين کشور جلوگيری می‌کرد.

دستيار ويژه رئيس جمهور درامور اقوام و اقليت‌های دينی و مذهبی در ادامه انتصابش را در چنين حوزه ای يکی از اقدامات رييس جمهور در راستای توجه به اقوام و اقليت های دينی دانست و گفت: تا به حال هيچ رييس‌جمهوری چنين اقدامی را انجام نداده است. دستيار ويژه به اين معنی است که هر کاری که خود رييس‌جمهور نمی‌رسد، انجام دهد، دستيار ويژه انجام می‌دهد و اهميتش بيشتر از سطح معاونت است.

يونسی به بيان موارد مورد توجه اين حوزه پرداخت و گفت :ما در حال دريافت نظرات صاحب‌نظران و همچنين انجام اقدامات عملی هستيم و تشکيل کارگروه اقوام در همين راستا است. مطالعات لازم را با هماهنگی نخبگان، اقوام و اقليت‌ها انجام داده‌ايم. برنامه خود را تهيه کرديم و پيشنهادات لازم را خدمت آقای رييس‌جمهور داده‌ايم و منتظريم پس از نظر ايشان اقدامات مورد نظر را اجرا کنيم.

وی ضمن اينکه پيش‌بينی کارگروه و کميته‌های پيگيری مطالبات اقليت‌ها، يک کميته‌ی فرهنگی و اجتماعی و کميته برنامه‌ريزی هم چنين يک شورای راهبردی متشکل از همه شخصيت‌های صاحب نفوذ در اقليت‌ها را از جمله مهم ترين محورهای برنامه ارائه شده به رييس جمهور عنوان کرد گفت : به محض ابلاغ برنامه ها به ما، ظرف يک ماه اقدامات‌ لازم را انجام خواهيم داد.

در ادامه اين گفت و گو از وزير پيشين اطلاعات پرسيده شد به نظر شما وزير کنونی اطلاعات نيز وجود نگاه امنيتی در کشور را مضر می دانند که يونسی در پاسخ گفت :اگر به نطق رسمی آقای وزير اطلاعات در زمان رای اعتماد در مجلس استناد کنيم، ايشان هم از اين نظر همين مشی را در نظر گرفته‌اند ضمن اينکه هنوز وضعيت گذشته به تسخير دولت جديد درنيامده . اين دوران، دوران گذار و فترت است. هنوز خيلی از استانداردها تغيير نشده و کابينه به تازگی کامل شده است. تا يک سال طول می‌کشد که دولت جديد به طور کامل استقرار پيدا کنند.

گفت و گو از خبرنگار سياسی ايسنا: زهره شمس


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016