چهارشنبه 13 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چهار فعال عرب ايرانی اعدام شدند

چهار فعال عرب اهل شادگان واقع در جنوب غربی ايران، که به اعدام محکوم و پيش از ماه محرم از زندان کارون اهواز به مکان نامعلومی منتقل شده بودند، اعدام شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ بنا به گفته فعالان منطقه، مقام های استان خوزستان به خانواده زندانيان گفته اند که اقوامشان اعدام و دفن شده‌اند. قرار است محل دفن اين افراد، بعدا به خانواده‌های آنها اعلام شود.

به گفته کريم دحيمی ، از فعال عرب ايران، از روز انتقال غازی عباسی، عبدالرضا امير خنافره، عبد الامير مجدمی و جاسم مقدم پناه به زندان کارون در تاريخ ۱۲ آبان‌ماه سال جاری، به خانواده‌های آنها هيچ پاسخ صريحی در خصوص وضعيت اين زندانيان داده نشده بود.

آقای دحيمی به بی‌بی‌سی‌ فارسی گفت که مسئولين زندان و مقامات قضايی با دادن اين وعده به خانواده ها که هياتی از تهران برای بررسی مجدد پرونده آمده و بازجويی‌های تکميلی در حال اجرا است، "آنها را سر کار گذشته اند".

اين زندانيان به اتهام تشکيل "کتيبه احرار" (گردان احرار) که به گفته نيروهای اطلاعاتی ايران يک گروه مسلح است دستگير و متهم به اقدام عليه امنيت ملی، اقدام مسلحانه، فساد فی‌الارض و محاربه شدند.

آنها پس از اعلام حکم اعدام، در نامه‌ای با ذکر اينکه دادگاهشان سال پيش "بعد از گذشت ۳ سال بلاتکليفی در بازداشتگاه‌های اطلاعات" تشکيل شده، نوشتند که دادگاه "در مجموع بيشتر از دو ساعت و نيم طول نکشيده و بدون اينکه بتوانند از خود دفاع کنند، به اعدام محکوم شده اند".

آنها همچنين در خصوص عضويتشان در "کتيبه احرار" گفتند که اين موضوع در هيچ کدام از مراحل بازجويی عنوان نشده و تنها در دادگاه با اين اتهام مواجه شده اند.

در بخش ديگری از اين نامه، چهار زندانی با اشاره به کشف اسلحه شکاری از منزل خود نوشتند: "کارشناس اسلحه در شهادتنامه خود در دادگاه گفت که از سلاح های شکاری کشف شده هيچ گلوله ای شليک نشده است ولی بازجويان اطلاعات به دادگاه فشار آوردند تا کارشناس را عوض کرده و کسی ديگر را جايگزين آن کنند تا شهادت بدهد که از اين اسلحه‌ها، تيراندازی شده است تا ما را به قيام مسلحانه متهم کنند."

به اعتقاد فعالان عرب، زندانيان در طول بازداشت مورد آزار و شکنجه قرار گرفته اند. کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در ژانويه سال ۲۰۱۳ با انتشار بيانيه‌ای ضمن اشاره به فشارهايی که بر اين زندانيان آمده بود، از ايران خواست اجرای حکم اعدام فعالان عرب ايران را متوقف کند.

در همين حال بر اساس گزارش‌های رسيده از شادگان، پس از اعلام خبر اعدام اين چهار نفر، معترضان به اجرای حکم در اين منطقه دست به اعتراض و تظاهرات زده اند.

گزارش شده که در پی درگيری اين معترضان با نيروی انتظامی، شخصی به نام وليد جنامی خنافره براثر شليک گلوله نيرو انتظای کشته شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016