چهارشنبه 20 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زیبا کلام: تعارضی بین اسلام و نگاه دینی به حقوق بشر نمی بینم

تهران - ایرنا - «صادق زیبا کلام» استاد دانشگاه تهران گفت که «معتقدم میان اسلام و نگاه دینی به حقوق بشر تقابل و تعارض بنیادین وجود ندارد».
[زیبا کلام: تعارضی بین اسلام و نگاه دینی به حقوق بشر نمی بینم]

وی در همایش بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر که توسط کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در تهران برگزار شد، گفت: همچنین معتقد هستم چنانچه قانون اساسی و اصول مصوب مجلس شورای اسلامی رعایت و به مر قانون عمل می کردیم، نقض حقوق بشر در ایران به صفر نزدیک می شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی موضوع حقوق بشر را از جمله موضوعاتی دانست که در 35 سال گذشته همواره مورد اختلاف ایران و غرب بوده و گفت: فکر نمی کنم ماهی گذشته باشد که موضوع حقوق بشر در رسانه های ایران توسط مسوولان و دولتمردان مطرح نشده باشد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با قاطعیت گفت که «معتقدم عکس آنچه به طور مرتب گفته می شود، انتقادات مطرح شده علیه ما در خصوص حقوق بشر، هیچ ربطی به اسلام ندارد».

زیباکلام برای این اعتقاد خود مستنداتی نیز ارائه کرد و گفت: اینکه دانشجویی در جمهوری اسلامی ایران به واسطه فعالیت در ستاد یک نامزد انتخاباتی و طرفداری از وی و یا با شرکت در یک راهپیمایی، ستاره دار و از تحصیل محروم می شود، ربطی به اسلام دارد؟

«بر اساس کدام قانون یک دانشجو به دلایل سیاسی و به این دلیل که افکار و عقاید سیاسی اش مخالف افکار و عقاید سیاسی حکومت است، از تحصیل محروم می شود».

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: آیا در قانون اساسی ما اصلی وجود دارد که بگوید تحصیل در جمهوری اسلامی ایران فقط منحصر به کسانی است که مثل حکومت فکر کنند و بیاندیشند؟

وی درباره بازداشت بدون اتهام نیز گفت: آیا در جمهوری اسلامی ایران اتفاق نیافتاده که فردی بدون اینکه مشخص شود چه اتهامی دارد بازداشت شود و بعد از هفته ها و بعضا ماه ها بازداشت، اتهام وی را بگویند.

این فعال و پژوهشگر سیاسی مثالی دیگری زد و گفت: بارها شنیده اید که افراد در انتخابات های مختلف رد صلاحیت می شوند و وقتی فرد رد صلاحیت شده کتبا و شفاها به شورای نگهبان می نویسد که دلیل رد صلاحیت اش چیست؛ شورای نگهبان بعضا پاسخ داده اگر بگوییم آبرویت می رود و آن فرد فریاد می زند که بگویید و فکر آبروی من را نکنید.

زیباکلام اظهار داشت: من به عنوان یک فرد رد صلاحیت شده با شما صحبت می کنم به طوری که هنوز نمی دانم در انتخابات مجلس ششم، به چه دلیل من را رد صلاحیت کرده اند.

این فعال و پژوهشگر سیاسی مثالی دیگر زد و به آنچه از حادثه موسوم به کهریزک در رسانه ها منتشر شد، استناد کرد و گفت: وقتی حادثه کهریزک رخ داد آقای سعید مرتضوی گفت این افراد بیماری عفونی و مننژیت داشتند و به دلیل تب بالا فوت کردند، اما بعدها وی گفت اصلا آن روزها در دادستانی نبوده و چون در مقطع دکترا تحصیل می کرده برای انجام کارهایش در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، به مرخصی رفته بود و امروز رییس پلیس کشور می گوید مرتضوی اصرار داشت دستگیر شدگان به کهریزک اعزام شوند.

زیبا کلام اضافه کرد: معتقدم هیچ یک از موارد نقض حقوق بشر، ربطی به اسلام و قانون اساسی ما ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016