شنبه 23 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تردید ایران برای تکمیل خط لوله صلح

معاون امور بین الملل وزارت نفت با اعلام این که ایران در ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان در خاک این کشور هیچ گونه کمک مالی نمی‌کند، جزییات مذاکرات هیات پاکستانی با وزارت نفت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی ماجدی، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی در پاسخ به این سوال که آیا در این نشست هیات پاکستانی درخواست تخفیف در قیمت گاز دریافتی از ایران را داشت؟ گفت: در مذاکرات صورت گرفته هیچ بحثی در مورد قیمت گاز نشد چرا که در قراردادی که در سال 88 بسته شد قیمت گاز مشخص شده است.

وی با بیان این‌که در نشست هیات پاکستانی با مسوولان وزارت نفت بحث تاخیر پاکستان در ساخت خط لوله مورد نظر مطرح شد از تاخیر پاکستان در ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به این کشور با توجه به هزینه‌هایی که صورت گرفته است گله کرد و یادآور شد: تاکنون ایران برای ساخت این خط لوله حدود دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است و برای تکمیل آن نیز باید حدود یک میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه‌گذاری کند.

مدیر امور بین الملل وزارت نفت ادامه داد: اگرچه در مسیر خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان قسمت‌هایی از شهرهای ایرانی نیز از گاز برخوردار می‌شوند اما خط لوله مورد نظر با هدف صادرات گاز ایران به پاکستان ساخته شده است.

ماجدی اظهار کرد که وزیر نفت پاکستان در نشست با مسوولان وزارت نفت ایران اعلام کرده که اگر از همین امروز پیمانکار ساخت خط لوله صادرات گاز در خاک این کشور مشخص و ساخت آن آغاز شود چهار سال به طول خواهد انجامید تا این خط تکمیل شود. این درحالی است که طبق قرارداد باید در یک دسامبر 2014 خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان تکمیل شود.

وی با تاکید بر این‌که ایران هیچ گونه کمک مالی برای ساخت خط لوله صادراتی در خاک پاکستان نمی‌تواند به این کشور بکند، گفت: با توجه به تحریم‌ها نمی توانیم بودجه خط لوله یک کشور دیگر را تامین کنیم.

مدیر امور بین الملل وزارت نفت اظهار کرد:‌البته در نشستی که ایران با شرکت‌های اروپایی در حاشیه نشست اوپک انجام داد این شرکت‌ها ابراز علاقه کردند تا در ساخت خط لوله صادرات گاز ایران در خاک پاکستان حضور داشته باشند بر همین اساس در نشستی که با هیات پاکستانی برگزار شد ایران شرکت‌هایی را که خواهان همکاری در این زمینه بودند را به طرف پاکستانی معرفی کرد. پاکستانی‌ها نیز از این موضوع استقبال کردند.

ماجدی گفت: با توجه به جایگاهی که ایران دارد، رابطه‌های بیشتری با شرکت‌های خارجی نفتی دارد به همین منظور ایران تنها می‌تواند در معرفی شرکت سازنده خط لوله به کشور پاکستان کمک کند. همچنین یکی دیگر از گزینه‌ها برای تسریع در روند ساخت این خط لوله این بود که ایران گاز خود را به یک شرکت ثالث خارجی بفروشد تا از این طریق دریافت حق ایران از فروش گاز تضمین شود.

مدیر امور بین الملل وزارت نفت با تاکید بر این‌که ساخت خط لوله صادرات گاز در خاک پاکستان بر عهده این کشور است گفت: آنچه که از سوی پاکستانی‌ها در مورد تاخیر در ساخت این خط لوله مطرح می‌شود تحریم بودن ایران است که این موضوع تنها یک بهانه است.

وی با اشاره به این‌که پاکستانی‌ها برای ساخت خط لوله در خاک باید حدود دو میلیارد تا دو و نیم میلیارد دلار هزینه کنند، گفت: زمانی آن‌ها تقاضای کمک 250 میلیون دلاری از ایران برای ساخت این خط لوله داشتند که ایران در حال حاضر امکان ارائه چنین کمکی را به آن‌ها ندارد.

ماجدی در مورد شرکت‌هایی که برای ساخت خط لوله در پاکستان ابراز علاقه‌ کرده اند گفت: نمی توان فعلا اسمی از این شرکت‌ها برد اما همه آن‌ها اروپایی بودند ولی گازپروم در این نشست حضور نداشت.

ایران بر سر دوراهی تکمیل کردن یا نکردن خط لوله صلح

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که آیا سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلار دیگر در این پروژه با توجه به این که مشخص نیست که طرف پاکستانی تا یک سال دیگر خط لوله صادرات گاز در خاک خود را تکمیل کند منطقی است؟‌ پاسخ داد: ایران درحال حاضر بر سر دو راهی است و هنوز دراین زمینه تصمیم نگرفته است چرا که اگر خط لوله را تکمیل کند حق دریافت جریمه از طرف پاکستانی به علت عدم دریافت گاز در زمان منعقد شده در قرارداد وجود دارد اما اگر این خط لوله تا آن زمان در خاک ایران تکمیل نشود آن‌ها این بهانه را دارند که جریمه را نپردازند.

مدیر امور بین الملل وزارت نفت اظهار کرد:‌ اگر به هر دلیلی این قرارداد لغو شود ایران می‌تواند از این خط لوله برای صادرات گاز به دیگر کشورها استفاده کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماجدی در مورد عاقلانه بودن صادرات گاز به پاکستان یادآور شد: در رابطه با کشورهای همسایه علاوه بر دید اقتصادی باید موضوعات دیگر را نیز مدنظر داشت همچنین در حال حاضر بسیار زود است که اعلام کنیم کشور پاکستان نمی‌تواند گاز ایران را دریافت کند چرا که طبق آمار صندوق جهانی بین المللی پول کمبود انرژی باعث کاهش رشد اقتصادی در کشور پاکستان شده است پس اگر آن‌ها گاز ایران را دریافت کنند رشد اقتصادی آن‌ها نیز افزایش و در نتیجه امکان پرداخت پول ایران نیز فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد که اگر ایران به دنبال دریافت جریمه گاز از پاکستان است باید خط لوله را تکمیل کند در غیر این صورت اگر قرار باشد این خط لوله از اولویت‌های وزارت نفت خارج شود باید فرصتی به طرف پاکستانی داد تا این خط لوله را تکمیل کند.

هند به دنبال دریافت مستقل گاز ایران است

معاون امور بین الملل وزارت نفت در مورد حضور هندی‌ها در خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان نیز گفت: با وجودی که این خط لوله به نام صلح نام‌گذاری شده است اما تاکنون هندی‌ها حضور خود را در این طرح نفی نکردند اما پیگیر دریافت گاز ایران از این خط لوله نیز نیستند.

ماجدی با تاکید بر این‌که‌ هند خواهان واردات گاز از ایران است گفت: هندی‌ها برای واردات گاز از ایران به صورت مستقل در حال مذاکره هستند تا گاز مورد نیاز خود را از طریق دریا دریافت کنند اما تاکنون این مذاکرات به نتیجه نهایی نرسیده است.

وی در مورد صادرات گاز به اروپا نیز توضیح داد: اتحادیه اروپا برای تامین امنیت انرژی خود به دنبال متنوع کردن منابع انرژی دریافتی است. با توجه به این که این قاره قسمت اعظم گاز خود را از روسیه دریافت می‌کند آن ها برای ایجاد تنوع در منابع انرژی خود نیز نگاهی به ایران دارند.

مدیر امور بین الملل وزارت نفت با تاکید بر این که در تمایل اروپا برای واردات گاز از ایران نباید تردید کرد یادآور شد: برای انجام چنین کاری باید عرصه بین المللی مناسب‌تر شود.اگرچه تاکنون صحبت جدی دراین زمینه صورت نگرفته ولی همیشه این موضوع مطرح بوده است.

ماجدی در مورد سفر هیات ایرانی به هند برای دریافت بدهی‌های نفتی ایران گفت: با توجه به این که ایران منابع مالی بلوکه شده در هند و چین دارد رفت و آمد مسوولان این دو کشور به این منظور طبیعی است و اگر اختلاف نظری دراین زمینه وجود داشته باشد با مذاکره برطرف می‌شود.

وی در متنوع کردن صادرات گاز کشور تاکید کرد و گفت: در بلند مدت باید برای تنوع صادرات گاز خود برنامه داشته باشیم اگرچه در حال حاضر طرح ایران ال.ان.جی 60 درصد پیشرفت داشته است اما باید به صورت جدی سهمیه‌ای نیز به ال.ان.جی دهیم.

مدیر امور بین الملل وزارت نفت از تمایل کشورهای دیگر برای دریافت ال.ان.جی ایران خبر داد و گفت: البته برای آن‌ها در حال حاضر برخی از مسائل بین المللی مطرح است که به همین علت امکان انجام چنین کاری را در حال حاضر فراهم نیست.

ماجدی در مورد شهادت 16 ایرانی و زخمی شدن 6 نفر از حاضران در ساخت طرح خط لوله صادرات گاز ایران به عراق در خاک این کشور تاکید کرد: دولت عراق باید برای تامین امنیت ایرانیان حاضر در اجرای این پروژه متعهد باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016