یکشنبه 7 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انفجار در پيشاور بيش از ۳۸ کشته بر جای گذاشت

• در پی انفجار دو بمب در شهر پيشاور پاکستان بيش از ۳۸ نفر کشته شدند. يکی از بمب‌ها در يک خودرو جاسازی شده بود. اين سومين انفجار در شهر پيشاور طی يک هفته است.

دويچه وله ـ پليس پاکستان اعلام کرد اين حادثه روز يکشنبه (۷ مهر / ۲۹ سپتامبر) در شهر پيشاور، مرکز ايالت خيبر پختونخوا در شمال غرب پاکستان، رخ داده و طی آن بيش از ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند که حال بسياری از آنها وخيم است.

نيروهای امدادی اعلام کرده‌اند، در بازار پر رفت و آمد "خاوانايی" پيشاور در نزديکی منطقه "خان رازق" ابتدا بمبی منفجر شد و کمی پس از آن به هنگام تجمع مردم، بمبی ديگر که در نزديکی محل در يک خودرو جاسازی شده بود، منفجر شد و بسياری را به کام مرگ برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هنوز هيچ گروهی مسئوليت اين حادثه را به عهده نگرفته است. مقامات دولتی پاکستان گفتند، بمب منفجر شده در خودرو بيش از ۲۰۰ کيلو گرم وزن داشته است. در ميان قربانيان اين حادثه هشت کودک و پنج زن بوده‌اند.

نواز شريف، نخست وزير پاکستان که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نيويورک رفته، اين اقدام تروريستی را به شدت محکوم کرد.

شفقت مالک، مسئول گروه بررسی انفجار، در اين باره گفت، انفجار در نزديکی يک پست بازرسی پليس روی داده، اما به نظر نمی‌رسد اين پست بازرسی هدف تروريست‌ها بوده باشد.

شفقت مالک در ادامه گفت، به نظر می‌رسد تروريست‌ھا با استفاده از دستگاه کنترل از راه دور بمب جاسازی شده در خودرو را منفجر کرده‌اند و هدف‌شان مردمی بوده که برای خريد به بازار آمده بودند.

پيشاور شهری است در نزديکی مناطق قبيله‌ای پاکستان در نزديکی مرز پاکستان با افغانستان. اين مناطق گريزگاه بسيار مناسبی برای ستيزه‌جويان طالبان و اعضای شبکه تروريستی القاعده هستند.

سه حمله تروريستی طی يک هفته

اين سومين انفجار در شهر پيشاور در يک هفته اخير است. جمعه گذشته (۵ مهر / ۲۷سپتامبر) در پی انفجار بمبی در اتوبوس کارکنان دولتی در شهر پيشاور ۲۰ نفر کشته و ۴۳ نفر زخمی شدند.

يکشنبه گذشته (۳۱ شهريور / ۲۲ سپتامبر) نيز در پی دو حمله‌ی انتحاری به کليسای قديمی پيشاور در پاکستان دست‌کم ۸۲ نفر کشته شدند. مقامات پاکستان گفتند، ده‌ها تن ديگر در جريان اين دو حمله زخمی شده‌اند.

يکی از گروه‌های طالبان پاکستان مسئوليت اين حمله را به عهده گرفت.

پليس پاکستان گفت، اين حمله يکی از "شديدترين" و "پرتلفات‌ترين" حملات تروريستی عليه اقليت‌های مذهبی کشور بوده است.

در ماه‌های اخير اقدامات خشونت‌آميز اسلام‌گرايان در پاکستان افزايش يافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016