دوشنبه 2 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامه بحران در ترکيه؛ تظاهرات عليه اردوغان در استانبول

• تظاهرات معترضان به تخريب محيط زيست در استانبول به اعتراض عليه رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه تبديل شد. برخی مقامات و نزديکان دولت اردوغان، متهم به فساد اقتصادی و سوء استفاده از قدرت خود هستند.

دويچه وله ـ جمعی از شهروندان استانبول روز يک‌شنبه ۲۲ دسامبر (اول دی ماه) در اعتراض به اجرای پروژه‌های شهری که گفته می‌شود تبعات زيست‌محيطی در پی دارد، تجمع اعتراض آميزی برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين تجمع چند هزار نفری اما به اعتراض عليه آنچه فساد دولت اردوغان خوانده می‌شود، تبديل شد. در هفته‌های گذشته چندين مقام دولتی و نزديکان آن‌ها با اتهام فساد و رشوه‌خواری روبرو شده‌اند.

معترضان با شعار "همه جا حزب عدالت و توسعه هست، همه جا فساد هست" نارضايتی خود را از حزب رجب طيب اردوغان و دولت وی نشان دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پليس برای متفرق کردن معترضان از خودروهای آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد.

در همين حال رجب طيب اردوغان که در شهر گيرسان در شمال ترکيه در جمع هواداران‌اش حضور داشت، گفت: «آنها دام‌های شرورانه و سياهی را از طريق عوامل محلی خود تدارک ديدند تا تماميت و اتحاد ترکيه را مختل کنند.»

وی همچنين افزود: «کسانی که با متهم کردن وزيران من به دنبال اهداف کثيف خود هستند بايد بدانند که اين ملت بازی آن‌ها را به هم خواهد زد. ما دست‌هايی را که برای ناامن کردن اين کشور تلاش می‌کنند، خواهيم شکست.»

ادامه برکناری فرماندهان پليس

روز يک‌شنبه برکناری فرماندهان پليس ادامه يافت. مقامات دولتی در ادامه تحقيقات خود ۲۵ رئيس پليس اين کشور را از سمت‌های خود برکنار کردند. پيش از اين نيز بيش از ۳۰ افسر ارشد پليس برکنار شده بودند.

گفته می شود که تمامی اين افراد از مخالفان حزب اسلام گرای "عدالت و توسعه" (حزب اردوغان) و به احتمال زياد از طرفداران "جماعت گولن" هستند.

با اين حال ولنت آرينچ، معاون نخست وزير ترکيه می‌گويد که دولت قصد ندارد در تصميمات قضايی دخالت کند. به گفته او برکناری و جابجايی فرماندهان پليس به دليل سوءاستفاده از اختياراتشان و اينکه آنها مقامات مافوق خود را از دستگيری‌ها مطلع نکرده‌اند، صورت می‌گيرد.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه نيز تحقيقات و اقدامات در مورد فساد مقامات دولت‌اش را "عمليات کثيف" خوانده و مدعی شد، عوامل اين تحقيقات به دنبال ايجاد "دولت در دولت" هستند.

مبارزه با فساد يا سرنگونی دولت اردوغان؟

در طول روزهای گذشته بيش از ۵۰ مقام دولتی و نظامی ترکيه به اتهام پولشويی و فساد مالی دستگير شده‌اند.

برخی از ناظران سياسی معتقدند که بحران جاری اين کشور به مثابه نشانه‌ای از جنگ قدرت موجود ميان حزب حاکم و پيروان فتح‌الله گولن است.

گولن رهبر مذهبی ساکن آمريکا است که گفته می‌شود در پليس و سيستم قضايی ترکيه نفوذ گسترده‌ای دارد.

ريشه درگيری‌های اردوغان و فتح الله گولن و حاميانش به طرح دولت اردوغان برای بستن مدارس و آموزشکده‌های خصوصی بر می‌گردد. نهادهای آموزشی خصوصی از مهم‌ترين منابع درآمدی جنبش "خدمت" فتح‌الله گولن هستند.

به باور ناظران تحولات اخير يکی از جدی‌ترين چالش‌هايی است که اردوغان در ۱۱ سال گذشته با آن روبرو شده است و می‌تواند به اعتبار وی به شدت لطمه بزند. نخست‌وزير ترکيه پيش‌تر وعده داده بود که با فساد مبارزه خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016