سه شنبه 3 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پناهی: این دیدار یک مساله طبیعی در عرف روابط بین‌المللی است

جرس: جعفر پناهی کارگردان سینمای ایران در گفت وگویی با هفته نامه حاشیه به حواشی دیدار هیات پارلمانی اروپا با او و نسرین ستوده واکنش نشان داده است.

پناهی گفته است: این دیدار یک مساله طبیعی در عرف روابط بین المللی است. به هرحال حضور هیات پارلمانی اروپا به دعوت مقامات ایرانی انجام شده ودر مدت حضور ،آنها با چهره های سیاسی کشورهم دیدار و گفت وگوهایی داشته اند. هیچ اتفاقی نیافتاده است و من نمی دانم چرا بعضی ها شلوغش می کنند. بعضی ها می گویند من کسی را دعوت کرده ام یا. ...مگر من کی هستم در این مملکت که از کسی از دعوت کنم؟یکسری مسائل از دست ما خارج است. این مسئله به من وخانم ستوده هیچ ارتباطی ندارد.

پناهی در ادامه صحبتهایتش یاد آور شد که این دیدارها مبتنی بر یک قانون بین المللی است و همه کشوزها حق دارند در حوزه توافقات حقوق بشر تقاضای دیدار با چهره های خاص را بدهند. مقامات ایرانی هم می توانند برای دیدار و گفت وگو با چهره هایی که مد نظرشان است به کشورهای دیگر بروند.اما بعضی ها به خاطر عوامفریبی حرفهایی می زنند که با هیچ منطق و عقلی جور در نمی آید.

صادق زیباکلام نیز امروز در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: مجلس دولت را مقصر می‌داند، دولت معاونت حقوق‌بشر قوه قضاییه را، قوه‌قضاییه «وزارت» را، رییس مجلس می‌فرمایند دیدار «دزدکی» و «بدون اطلاع مسوولان» صورت گرفته، وزارت‌خارجه می‌گوید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که دعوت‌کننده اصلی هیات اروپایی بوده نمی‌توانسته در جریان برنامه «سفارت یونان» نبوده باشد؛ دکتر کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون مربوطه می‌گوید که درست است که آنها دعوت‌کننده هیات پارلمان اروپا بوده‌اند اما ترتیب برنامه سفارت یونان، با کمیسیون حقوق‌بشر قوه‌قضاییه بوده است. محمدجواد اردشیرلاریجانی، مسوول کمیسیون حقوق‌بشر قوه‌قضاییه می‌گوید جلالی، عجولانه اظهارنظر و شتابزده قضاوت کرده و در یک کلام هیچ‌کدام از سه قوه، مسوولیت دیدار هیات پارلمانی اتحادیه اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی در سفارت یونان را به گردن نگرفته و هریک دیگری را متهم می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زیباکلام در ادامه یادداشت خود نوشته است: از آن‌سو برخی اصولگرایان که احساس می‌کنند موضوع «دندان‌گیر» و «مستمسک» خوبی برای حمله به وزارت‌خارجه پیدا کرده‌اند به‌شدت دستگاه دیپلماسی و وزارت اطلاعات را تحت‌فشار گذارده‌اند که چرا این ملاقات صورت گرفته؟ ملاقات در حقیقت بهانه‌ای شده تا آنکه دل پری از «ژنو» دارند دق و دلی آن را بر سر ملاقات در سفارت یونان خالی کنند. مطبوعات و رسانه‌های پرشمار آنها هم حجم سنگینی از آتش را بر سر وزارت‌خارجه می‌ریزند که چرا ملاقات صورت گرفته و چرا پس از اطلاع، دکتر ظریف و همکارانشان آن را محکوم نکرده و واکنش تندی نشان نداده‌اند؟ جالب است که در این رفت‌وبرگشت اتهامات، هیچ‌یک از اصولگرایان که دیگری را مسوول و مقصر می‌داند این توضیح را نمی‌دهند که اساسا مگر کدام قصور و فاجعه ملی رخ داده که باید دستگاه و مسوول خاطی را پیدا کنیم؟ نه خانم ستوده و نه آقای پناهی ممنوع‌الملاقات بودند نه مسوولان امنیتی کشور به آنها گفته بودند که با اروپایی‌ها یا اتباع خارجی دیگر حق ملاقات ندارند. وانگهی اتحادیه اروپا سال گذشته هم که قرار بود بیاید آمدنشان را مشروط به برخی دیدارها کرده بود اما مسوولان وقت نپذیرفتند و سفر به ایران منتفی شد. اروپاییان همچنان بر سر آن موضع بودند بنابراین وقتی امسال قرار شد به ایران بیایند عقلا و منطقا با تقاضای آنان موافقت شده بوده یا دست‌کم مقامات ایرانی اعم از کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس، قوه‌قضاییه، وزارت‌های اطلاعات و خارجه می‌دانستند که این هیات چنین هدف و قصدی دارد. هیچ‌یک از دستگاه ذی‌ربط هم نه در بروکسل و نه در تهران به هیات نگفته بودند منع سال گذشته همچنان برقرار است. اساسا همان‌طور که گفتیم نفس دعوت از هیات به معنای ضمنی آن بود که با شرط آنان موافقت شده است. متاسفانه مسوولان ذی‌ربط در هر سه قوه و سایران که در ارتباط با سفر هیات پارلمانی اروپا پس از شش‌سال بودند وقتی با هجمه‌‌ها مواجه شدند به جای قبول آنچه انجام شده بود ناگهان خود را عقب کشیدند. به جای آنکه قرص و محکم پاسخ دهند و از منافع ملی کشور و آنچه که به خیر و صلاح بهبود روابطمان با اتحادیه اروپاست به دفاع برخیزند متاسفانه با یک نهیب جبهه پایداری‌ها درون مجلس و بیرون مجلس، هریک انگشت اتهام را به سمت دیگری گرفتند. شاید تندروها نخواهند بدانند اما آیا مسوولان وزارت‌خارجه و کمیسیون سیاست خارجی مجلس از اهمیت رابطه با اتحادیه اروپا بی‌اطلاعند؟ در آن‌صورت چرا به جای سکوت و متهم‌کردن یکدیگر از آنچه صورت گرفته، همان توضیح رسمی را بیان نکردند که اینها شهروندان آزاد به شمار رفته و هنرمند و حقوقدان هستند و نظام ما از چنین دیداری، هیچ‌گونه نگرانی ندارد.

هيات پارلمانی اروپا جمعه، ۲۲ آذر در سفارت يونان با نسرين ستوده و جعفر پناهی، برندگان جايزه آزادی انديشه پارلمان اروپا،ديدار کرد. اين ديدار واکنش شماری از مقامات جمهوری اسلامی ازجمله نمايندگان مجلس را در پی داشته است.

هيات پارلمانی اروپا سال گذشته نيز با پيش شرط ديدار با نسرين ستوده و جعفر پناهی قصد سفر به ايران را داشت که مقامات جمهوری اسلامی با آن مخالفت کردند.
نسرين ستوده، وکيل دادگستری، از سيزدهم شهريور ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی، تبانی و تبليغ عليه نظام و عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر» تا شهريورماه سال ۱۳۹۲در زندان بود. وی به تحمل شش سال حبس تعزيری، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم شده بود.

جفعر پناهی، کارگردان ايرانی، نيز در جريان اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت شد. آقای پناهی به اتهام تلاش برای ساختن فيلمی درباره اين اعتراضات در دادگاه به شش سال زندان و بيست سال محروميت از فيلمسازی، فيلمنامه نويسی، سفر به خارج از ايران محکوم شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016