دوشنبه 9 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراقچي در تكذيب مذاكرات محرمانه: "با آمریکا مذاکره مستقیم داریم"

روزنامه قانون، این روزهای دانشکده خبر به همت رئیس معتدل آن محل رفت و آمد چهره‌های پاسخگو و شاخص دولت اعتدال است. چند روزی بود که برگه‌ها و پلاکارد‌هایی مبنی بر حضور رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای، با متن «جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در حضور سید عباس عراقچی، زمان: ساعت ۱۲» در دانشکده نصب شده بود. ساعت از ۱۲ مي گذشت و خبری از سید تیم هسته‌ای نبود. خبرنگاران، عکاسان و فیلمبردارانی که از رسانه‌های مختلف برای پوشش برنامه آمده بودند جلوی در دانشکده قدم می‌زدند تا لحظه‌ها را شکار کنند و رسالت خبری خود را به خوبی انجام دهند ولی اثری از حضور سخنران نبود و اینجا بود که ما فهمیدیم از قبل هم عراقچی قرار نبود ساعت ۱۲ بیاید بلکه برای جمع کردن دانشجویان یک ساعت زود‌تر برنامه را اعلام کرده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تا حالا اینقدر قدرتمند نبودیم
ساعت یک بعد از ظهر بود که صدای شا‌تر دوربین‌ها خبر از رسیدن عراقچی داد. بعد از گذشت تشریفات اولیه هر مراسم و خوشامدگویی مسئولان دانشکده، عراقچی با‌‌ همان متانت معروف شروع به سخنرانی کرد و از دستاوردهای مذاکرات گفت. او با اشاره به توانمندی‌ها و ابزارهای قدرت ایران در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، ایدئولوژیکی و نظامی و موقعیت جغرافیایی ویژه كشورمان توضیح داد: مولفه‌های قدرت نظامی ايران در شرایط کنونی در حد اعلای خود است و ایران هیچ‌گاه تا به این اندازه قدرتمند نبوده است. نیروهای نظامی ما اعم از ارتش، سپاه و بسیج از نظر تشکیلاتی، تجربه و قدرت در حد اعلای خود هستند و جدا اعتقاد دارم هیچ‌گاه تاکنون به این اندازه قدرتمند نبوده‌ایم.

araghchiIntervieJournStdnts.jpg
تعبير لانه زنبور براي دانشكده
صحبت‌های عراقچی مقداری طول کشید و دانشجویان بار‌ها ساعت خود را به نشانه اعتراض نشان رئیس دانشگاه دادند و آقای احمدی نیز بدون تعارف با رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای از وی خواست سخنانش را کوتاه کند تا دانشجویان بتوانند سوال‌های خود را بپرسند. عراقچی که عزم دانشجویان را برای به چالش کشیدن خود دید، گفت: من فکر می‌کردم در یک جمع دانشجویی حضور پیدا کردم ولی انگار وارد لانه زنبور شده‌ام.

بار‌ها با آمریکا مستقیم مذاکره کردیم
سوال‌ها یکی بعد از دیگر پرسیده شد و سومین سوال مربوط به روزنامه قانون بود که با اشاره به اظهارات اخیر دکتر ولایتی مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا پرسیده شد که سخنان مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب موضع گیری شخصی اوست یا موضع نظام جمهوری اسلامی ایران است؟ عراقچی در پاسخ گفت: ما در حال انجام این مذاکرات هستیم و در حاشیه تمامی اين مذاکرات با ۱+۵ که در دوره اخیر انجام شد مذاکره مستقیم با هر 6 کشور از جمله آمریکا نيز در دستور کار بود و این موضوع گفته شده و آن را پنهان هم نکردیم. وی ادامه داد: هم در نیویورک، هم در ژنو و هم در وین و هم در جلسات کار‌شناسی این نشست‌ها انجام شده و مذاکرات مستقیم، جدی و دوجانبه با آمریکایی‌ها در جريان بوده زیرا بسیاری از تحریم‌هایی که باید برداشته شود، تحریم‌هايی یک جانبه‌ بوده که از جانب دولت آمریکا وضع شده است بنابراین گفت‌وگو‌ها بیشتر باید با آن‌ها صورت بگیرد و این گفت‌وگو‌ها را پنهان نکردیم و ادامه پیدا خواهد کرد اما سر فصل مذاكرات صرفا موضوع هسته‌ای است.

مذاكرات محرمانه اي با آمريكا‌ نداريم
رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هنگامی که قصد ترک دانشکده را داشت خبرنگار قانون به سراغ وی رفت و در گفت‌و‌گویی اختصاصی با وی، بحث ادعا‌های آمریکایی‌ها مبنی بر مذاکرات محرمانه قبل از نشست ژنو در عمان را به میان کشید تا به اين شایعات با زبان مسئول مذاکرات پایان دهد. سید عباس عراقچی در پاسخ به خبرنگار قانون با لبخندی معنا‌‌دار گفت: این ادعا را تکذیب می‌کنم. وی ادامه داد: من یک سوال از شما دارم هنگامی که ما می‌توانیم به راحتی و در دید عموم با کشورهای بزرگ جهان مذاکره و گفت‌و‌گو کنیم چه نیازی داریم که در کشوری مانند عمان محرمانه به مذاکره بنشینيم.

ادعاي اعراب را قبول نداريم
او درباره برخی اظهارات مقامات کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس برای حضور در مذاکرات ایران با ۱+۵ نیز گفت: این خواسته جدیدی نیست. پیشنهادی است که قبلا هم از طرف برخی کشورهای اروپایی مطرح شده بود که نه توسط ما قابل قبول است و نه توسط ۱+۵. این اظهارات بیشتر حرکت‌های تبلیغاتی بود که آن‌ها در آن مقطع انجام دادند.

زحمات مردم ورهبري را ناديده نگيريد
عراقچی که دل پری از رسانه‌ها و به نوعی صدا و سیما داشت، در ادامه درباره بیان برخی دیدگاه‌های مخالف نسبت به توافقنامه ژنو، گفت: همواره تاکید کرده‌ایم با بیان نظرات مخالف، موافق هستیم زیرا نشانه جامعه آزاد، باز و با نشاط از نظر سیاسی وجود این مخالفت‌هاست. کاملا طبیعی است كه اگر هیچ مخالفتی نباشد باید شک کرد. به گروه‌هایی که نظرات مخالف خود را ابراز می‌کنند احترام می‌گذاریم اما انتظار داریم از جاده انصاف خارج نشوند. اگر هم می‌خواهند نقد غیرمنصفانه‌ای کنند اینکه علیه ما باشد مشکلی ندارد اما اگر علیه توافقی که دستاوردی برای ملت ایران است باشد، درست نیست. این دستاورد را نادیده گرفتن یا تعبیر به شکست از آن کردن شایسته نیست. این نتیجه مقاومت ۱۰ ساله مردم ایران است، نتیجه ایستادگی مردم ایران و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری است. نادیده گرفتن آن و کوچک کردنش بی‌انصافی در حق ملت بزرگ ایران است و ما انتظار داریم این بی‌انصافی صورت نگیرد. در مخالفت‌ها حد انصاف رعایت شود و منافع ملی هم در نظر گرفته شود.

برخي اظهارات به ضرر مذاكرات است
معاون وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: مطالبی گفته نشود که دشمن در مذاکرات بعدی از آن سوء استفاده کند. نمی‌خواهم از برخی صحبت‌هایی که گفته شده و قطعا در مذاکرات بعدی از سوی طرف مقابل به ضرر ما استفاده خواهد شد اشاره کنم و مصادیق آن را بیان کنم.

تعامل دانشكده خبر و وزارت خارجه
گفتنی است عراقچی از دفتر بسیج دانشجویی و نمایشگاه عکس عاشوریان که در دانشکده برقرار بود، بازدید کرد و قول داد در آینده وزارت خارجه، تعامل و همکاری بيشتري با دانشکده خبر و دانشجویان رشته خبرنگاری استراتژیک این دانشکده داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016