سه شنبه 17 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتی در مجلس: توقيف روزنامه‌ها هنر نيست، تصميم اشد مجازات برای روزنامه بهار در نظر گرفته شد

ايسنا ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکيد بر اين که مقاله منتشر شده در روزنامه بهار به هيچ وجه قابل دفاع نيست و مخالف مذهب رسمی کشور است، گفت که وزارت ارشاد اجازه نمی‌دهد که در حوزه مطبوعات به مقدسات دينی توهين شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی جنتی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه)‌ در پاسخ به سوال حميد رسايی نماينده تهران گفت: سوال آقای رسايی دارای دو بخش مربوط به تک خوانی خانم‌ها و روزنامه بهار است.

وی افزود: همانطور که در گزارش کميسيون فرهنگی نيز قيد شده است بنده بدوا هيچ اظهارنظر ابتدايی نداشتم. منتهی به دنبال طرح برخی مسائل از طرف بعضی موسيقيدانان که نهايتا منجر به موضع‌گيری آيت‌الله مکارم شيرازی و طرح در جامعه شد، خبرنگاران از من اين سوال را پرسيدند که تک خوانی خانم‌ها چگونه است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: بنده نظر برخی از علما را مطرح کردم به طوری که در فتاوای موجود قيد اين است که تک خوانی و جمع‌خوانی هيچ فرقی ندارد. مهم اين است که مفسده‌انگيز نباشد. البته برخی از رسانه‌ها تلاش کردند که قسمت دوم را حذف کرده و تنها بگويند که تک خوانی اشکالی ندارد. اين در حالی است که آنچه مشهور است قيد مفسده‌انگيز است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آقای رسايی در سوال خود اين موضوع را مطرح کردند که هر نوع خوانندگی خانم‌ها مفسده‌انگيز است که اين نظری قابل احترام است، اما ما معتقديم برخی موارد مثل همان لالايی که در پايان تيتراژ فيلم مختار بود و برای آن هم اسفتسايی هم شد و گفتند که مشکلی ندارند، موارد ديگری هم هست.

جنتی تاکيد کرد: در اين زمينه مراجع مختلف از حضرت امام تا آيت‌الله اراکی در گذشته و ساير مراجع حاضر نظراتی دارند اما آنچه برای ما مهم است نظر مقام معظم رهبری است و برای ما ملاک می‌باشد. اگر نظراتی هم بيان می‌شود بيشتر به اتکا نظری است که ايشان ابراز کرده‌اند و نه چيز ديگری.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين در مورد بخش ديگری از سوال رسايی مربوط به روزنامه بهار گفت: مقاله‌ای در روزنامه بهار در آستانه روز عيد غدير منتشر شد که به هيچ وجه اين مقاله قابل دفاع نيست چون آنچه در مقاله آمده مخالف مذهب رسمی کشور است.

وی افزود: اين موضوع در هيات نظارت مطبوعات مطرح شد. هياتی که متشکل از وزير ارشاد، نماينده مجلس، حوزه علميه قم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم می‌باشد. در آنجا تصميم بر اين گرفته شد که اين روزنامه توقيف شود. وظيفه وزارت ارشاد اين بود که تخلف را به هيات نظارت بر مطبوعات به عنوان مرجع تصميم‌گيری ارجاع دهد که سرانجام نيز تصميم اشد مجازات يعنی توقيف نيز گرفته شد.

جنتی ادامه داد: در اين مورد آقای رسايی دو مورد را مطرح کردند اول اين که چرا نظر بنده در جمع اعضای هيات نظارت اين بوده که نبايد روزنامه بهار توقيف شود؟ ديگر اين که به اظهارنظر بنده در جايی ديگر استناد کرده که بنده نسبت به اين توقيف اظهار تاسف کردم.

جنتی توضيح داد: طبق توضيح سردبير روزنامه بهار توجهی به محتوای مقاله چاپ شده صورت نگرفته چون عنوان مقاله غلط‌ انگيز بوده که در مورد ولايت و رهبری اميرالمومنين (ع)‌ بود و فکر می‌کردند مقاله‌ای در آستانه عيدغدير آمده که بايد چاپ شود اما بعد از چاپ متوجه خطايشان شده و بلافاصله مديرمسوول روزنامه به خطا اذعان داشته و معذرت‌خواهی رسمی کرده است؛ به طوری که فردای آن روز نيز سه مقاله ديگر عليه آن مقاله چاپ شده منتشر شد.

وی افزود: بعد از آن نيز مدير مسوول روزنامه اعلام کرد که حاضر است خودش برای اين خطای انجام شده روزنامه را برای مدتی تعطيل کند. پس اين موضوع برای برخی اعضای هيات نظارت روشن بود که اين کار عامدانه و عالمانه انجام نشده است. بر اين اساس دو نظر در هيات نظارت وجود داشت که در نهايت منجر به توقيف روزنامه بهار شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنده برای اين موضوع اظهار تاسف کردم که نبايد به سمت توقيف روزنامه‌ها رفت. چون راه‌های ديگری همچون تذکر شفاهی، کتبی و ارجاع به دادگاه و در نهايت توقيف و لغو پروانه وجود دارد. هنر اين نيست که بلافاصله روزنامه‌ای را توقيف کنيم بلکه بايد تا آنجايی که می‌توان موارد ديگر را اعمال کرد.

وی گفت: با توجه به اين که انتشار اين مقاله از روی عمد نبوده و اشتباهی صورت گرفته است به نظر می‌رسيد اين مورد جزء موارد تخفيف به شمار می‌رفت و نبايد اشد مجازات را در نظر گرفته می‌شد.

جنتی ادامه داد: از طرف ديگر طبق آيين‌نامه مجلس آنچه نمايندگان می‌توانند از وزرا سوال کنند در مورد وظايف وزير و نه اظهارنظرش است. بنده وظيفه‌ام را به درستی انجام داده و موضوع را به هيات نظارت جهت بررسی ارجاع دادم که در نهايت به توقيف نيز منجر شد.

وی گفت: ما بايد تلاش کنيم بهانه‌ای به دست رسانه‌های بيگانه ندهيم که آن‌ها بگويند در ايران دائما روزنامه‌ها توقيف می‌شود و خبری از آزادی مطبوعات نيست.

به گزارش ايسنا، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از توضيحات رسايی در مورد سوالش و تاکيد بر اين موضوع که اين سوال را من‌باب دغدغه در مورد اسلام و انقلاب مطرح کرده است، گفت: بنده دغدغه آقای رسايی را نسبت به حفظ ارزش‌های اسلامی و دينی درک می‌کنم اما اين احتمال را هم بدهيد که کسی که فرزند حوزه علميه و با سوابق مشخص قبل از انقلاب و بعد از انقلاب است آن قدر دغدغه در مسووليتش داشته باشد که از ارزش‌های دينی و انقلابی دفاع کند.

وی افزود: ما تمام تلاشمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اين است که طبق وظيفه قانونی که به عهده‌مان گذاشته شده است پاسدار ارزش‌های انقلاب اسلام باشيم. بنده باز هم تاکيد می‌کنم که مقاله چاپ شده در روزنامه بهار به هيچ عنوان قابل دفاع نيست که بر همين اساس نيز سرانجام به توقيف روزنامه بهار انجاميد.

جنتی افزود: اگر احساس می‌شد که انتشار مقاله در روزنامه بهار عمدی بوده است که ممکن بود که حتی به لغو امتياز روزنامه بهار بينجامد. قطعا ما اجازه نمی‌دهيم در حوزه مطبوعات به مقدسات نظام دينی ما توهين شود.

وی گفت: آقای رسايی به اين موضوع اشاره کرد که چرا از توقيف روزنامه بهار اظهار تاسف کردم. اين موضوع بدان دليل بود که وقتی روزنامه‌ای توقيف می‌شود حدود ۱۵۰ نفر بيکار می‌شوند. ما بايد کاری کنيم که از جريمه‌های ديگر استفاده شود. يکی از پيشنهادات اين بود که مديرمسوول روزنامه بهار عوض شود که اين تنبيهی بزرگ بود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به همين نگرش ديروز موضوع تخلفات روزنامه ۹ دی در هيات نظارت بر مطبوعات مطرح شد؛ روزنامه‌ای که متعلق به آقای رسايی است. در اين روزنامه چهار مورد نشر اکاذيب، هفت مورد سياه نمايی، يک مورد انتشار مطالبی عليه امنيت ملی و يک مورد توهين به مسوولان نظام با کشيدن کاريکاتور وزير ارشاد در حالی که دست در دست شيطان دارد، منتشر شده است.

وی افزود: طبق قانون اين موارد به توقيف روزنامه بايد بينجامد اما با اين نگرش که بايد توقيف کمتری انجام شود، روزنامه ۹ دی توقيف نشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين گفت: در مورد تک خوانی خانم‌ها حتی نمی‌توانيم يک مورد را ارائه کنيم که خانمی در جايی تک خوانی کرده است. ما مراقب هستيم و اجازه نمی‌دهيم در اين مورد کار خلاف شرع و مفسده انگيزی انجام شود. تلاشمان بر اين است که کاملا نظرات مجلس و دغدغه‌های نمايندگان در نظر گرفته شود.

جنتی گفت: آنچه بين نمايندگان پخش شده تصوير خانمی است که در خارج از کشور تک خوانی کرده است و عکس را به گونه‌ای منتشر نموده اند که گويی در داخل اين اتفاق رخ داده است. اگر می‌توانيد يک سند ارائه دهيد که ما مجوز اين کار را داده‌ايم و چنين اقدامی صورت گرفته است.

به گزارش ايسنا، علی رغم توضيحات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی به دليل عدم اغناء رسايی اين توضيحات به رای نمايندگان گذاشته شد و آن‌ها نيز با ۱۰۵ رای موافق، ۹۷ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماينده حاضر، رای به عدم اغناء از توضيحات وزير را دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016