سه شنبه 14 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: فيس بوک بايد برای همه قابل دسترسی باشد

• فيلتر سايتهای اينترنتی به حداقل برسد

مهر ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان برخی مشکلات و نارسائی ها بر سر سيستم فيلترينگ کشور در مورد برنامه های اين وزارتخانه برای رفع فيلتر برخی سايتها و شبکه های اجتماعی گفت: بايد با کميته تعيين مصاديق فيلترينگ صحبت شود تا نه تنها فيس بوک بلکه ساير شبکه های اجتماعی نيز قابل دسترسی باشند و قيد غيرقانونی بودن برای دسترسی به آنها برداشته شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی شب گذشته در حاشيه نشست فعالان رسانه های ديجيتال به سوالات خبرنگاران در مورد سيستم فيلترينگ سايتهای اينترنتی و سياستهای وزارت ارشاد در اين زمينه، رفع فيلتر شبکه اجتماعی فيس بوک، وضعيت انتشار روزنامه های هم ميهن و نشاط، وام مسکن خبرنگاران و نحوه حمايت اين وزارتخانه از فعالان رسانه های ديجيتال پاسخ داد.

فيس بوک بايد برای همه قابل دسترسی باشد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد دسترسی آزاد به شبکه های اجتماعی همچون فيس بوک گفت: مگر در حال حاضر دسترسی راحت نيست؟

وی ادامه داد: به هر حال موضوع فيس بوک مربوط به کميته تعيين مصاديق فيلترينگ است که مستقيما زير نظر وزارت ارشاد نيست و ما فقط يک نماينده در اين کميته داريم؛ اما با مجموعه دوستانی که در آن کميته هستند بايد صحبت شود تا نه تنها فيس بوک بلکه ساير شبکه های اجتماعی نيز قابل دسترسی شوند و قيد غيرقانونی برای دسترسی به آنها برداشته شود و افراد راحت تر به اين سايتها دسترسی داشته باشند.

جنتی در مورد نقش کم رنگ و منفعل وزارت ارشاد در کميته تعيين مصاديق فيلترينگ گفت: من از گذشته دفاع نمی کنم اما آنچه که هم اکنون می توان در مورد آن اظهارنظر داشت نقش پررنگ نماينده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين کميته است.

بايد فيلتر سايتهای اينترنتی را به حداقل ممکن برسانيم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد سياستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با وضعيت سامانه فيلترينگ کشور تاکيد کرد: بايد فيلترينگ سايتهای اينترنتی را به حداقل ممکن و در مواضع ضروری برسانيم.

جنتی با بيان اينکه برخی از فيلم ها و کليپها که روی اينترنت و شبکه های اجتماعی قرار دارند برای افراد جامعه و به ويژه نسل جوان سم تلقی می شود، افزود: وظيفه دولت حمايت و صيانت از اخلاق دينی، فرهنگ ملی و آيين مردم است اما بايد توجه داشت که بخش هايی از سايتهای اينترنتی نيازی به فيلتر کردن ندارند اما به دليل برخی مشکلات فنی، دسترسی به آنها محدود شده و فيلتر می شوند. برای مثال سيستم فعلی فيلترينگ برخی واژه ها را مشخص و براساس آن سايتها را فيلتر می کند که اين بايد اصلاح شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مقاله های علمی که به دليل به کار بردن برخی کليد واژه های سامانه فيلترينگ، فيلتر می شوند، گفت: من طی ۳ سال اخير که به امور تحقيقاتی مشغول بودم با اين مشکلات مواجه شده ام که بايد اين موضوع رفع شود.

وی با بيان اينکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها يک عضو در کميته تعيين مصاديق فيلترينگ دارد خاطرنشان کرد: بايد تا جايی که می توانيم فيلترينگ سايتهای اينترنتی را به ضرورت برسانيم و تنها در حد ضرورت از اين روش برای محدوديت دسترسی استفاده کنيم.

تصويب قانون برای حمايت از فعالان رسانه های ديجيتال

به گزارش مهر، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سياستهای حمايتی اين وزارتخانه در حوزه رسانه های ديجيتال با بيان اينکه رسانه ديجيتال نوپا است و بايد از آن حمايت کرد تا روی پای خودش بايستد، گفت: در طول ساليان گذشته بسياری از فعالان اين حوزه به دليل آنکه مورد حمايت قرار نگرفتند ورشکسته شده و يا در آستانه ورشکستگی هستند.

وی با تاکيد براينکه وظيفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمايت قانونی از مجموعه فعالان اين بخش است، ادامه داد: به اين نحو که اشکالاتی که نياز به مصوبه دولت دارد و نيز هماهنگی با ساير دستگاهها و وزارتخانه ها را در دولت رفع خواهيم کرد و احيانا برخی از مقررات و قوانين مانند معافيتهای مالياتی که نياز دارد به صورت لايحه به مجلس می فرستيم تا به صورت قانون تصويب شود.

جنتی در مورد حمايت از نشر ديجيتال نيز گفت: هم اکنون مشکلی که در اين حوزه وجود دارد مربوط به عدم رعايت حقوق معنوی آثار ديجيتال است که در اين زمينه برای آثاری که در داخل کشور است تلاش می کنيم جلوی کپی رايت و استفاده غيرقانونی از آثار ديجيتال گرفته شود اما آنچه که به آثار خارجی مربوط می شود چون ما به سازمان مالکيت معنوی جهانی نپيوسته ايم خيلی دستمان برای دفاع از آن باز نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016