پنجشنبه 19 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت چهار مسيحی در کرج و ادامه بی خبری از وضعيت ديگر نوکيشان بازداشتی در تهران

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ منبعی مطلع از وضعيت نوکيشان مسيحی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که چهار نفر از نوکيشان مسسيحی به نام های “سارا رحيمی نژاد، مجيد شيدايی، مصطفی ندری و جورج عيسائيان” غروب روز سه شنبه دهم دی ماه ۹۲، توسط ماموران لباس شخصی در دهکدۀ فرديس کرج بازداشت شدند.

اين منبع آگاه به کمپين گفت: « تعدادی از نوکيشان مسيحی در منزل جورج عيسائيان برای بزرگداشت سال نوی ميلادی گردهم آمده بودند که ماموران لباس شخصی با هجوم ناگهانی به آنجا، ضمن ضرب و شتم حاضران، اقدام به بازداشت آنان به نحو اهانت آميزی کردند.» به گفته اين منبع، ماموران در ابتدا منزل آقای عيسائيان و وسايل حاضران را بازرسی کرده اند و پس از آن «کامپيوتر، لب تاپ ها، سی دی های موجود، آلبوم های خانوادگی، گيرنده ماهواره و چندين جلد کتاب و جزوه» را ضبط کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين منبع همچنين گفت که خانواده های بازداشت شدگان عليرغم مراجعه به پليس امنيت تهران و زندان اوين هنوز اطلاعی از وضعيت عزيزانشان نگرفته اند و در بی خبری کامل به سر می برند.

دستگيری و آزار نوکيشان مسيحی در ايران، همچنان از سوی نهادهای امنيتی و نظامی ادامه دارد و همه ساله همزمان با فرارسيدن ايام کريسمس و سال نوی ميلادی که مسيحيان به گردهم آيی و نيايش و مشارکت در امور مربوط به جشن تولد عيسی مسيح می پردازند، تهديدها، احضارها و بازداشت ها شدت می گيرد.

طی روزهای پيش تر نيز، همزمان با مراسم کريسمس، چند تن از نوکيشان مسيحی به نام های احمد بازيار، فائقه نصرالهی، مستانه رستگاری، اميرحسين نعمت اللهی و آقای حسينی، در يک کليسای خانگی در شرق تهران بازداشت شدند. با گذشت دو هفته، از وضعيت آنان اطلاع دقيقی در دست نيست. تنها يک منبع آگاه به خانواده آقای بازيار، يکی از دستگير شده ها اطلاع داده است که آنها توسط سپاه پاسداران بازداشت شده و در بند دو الف زندان اوين به سر می برند.

گزارش ها درباره آزار مسيحيان ايران همچنين حاکی از آن است که «حسين ساکتی آرامسری» از نوکيشان مسيحی، طی روزهای اخير توسط دادگاه انقلاب اسلامی کرج به يک سال حبس محکوم شد. محبت نيوز، آژانس خبری مسيحيان ايران گزارش داده است که قاضی عاصف حسينی، رئيس شعبه يک دادگاه انقلاب کرج، آقای ساکتی، معروف به «استفان» که اواسط تابستان امسال در شمال ايران بازداشت شده بود، به يک سال حبس تعزيری محکوم کرده است. اين نوکيش مسيحی هم اکنون در بند ۷ زندان ندامتگاه مرکزی کرج بسر می‌برد.

در ادامه اعمال محدوديت ها برای نوکيشان مسيحی در ايران، اخيرا مقرر شده که ورود کليه مسيحيان فارسی زبان به کليسای «پطرس مقدس» در تهران ممنوع می باشد. کليسای پطرس مقدس از مجموعه کليساهای انجيلی ايران محسوب می شود.

پيش از آن نيز بر اثر فشارهای حکومت جمهوری اسلامی، کليسای «جماعت ربانی مرکز»، واقع در خيابان طالقانی تهران – به عنوان بزرگترين سرويس فارسی زبان مسيحی ايران – تعطيل شد و همچنان در اين وضعيت به سر می برد.

با به قدرت رسيدن دولت حسن روحانی، وضعيت نقض حقوق بشر در ايران همچنان نگران کننده است و احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امر ايران، طی گزارش پاييز امسال اعلام کرد که «محدوديت حقوق اقليت های مذهبی، آزادی بيان و فعاليت های دينی پيروان مسيحيت، بهائيت، مسلمانان سنی، دراويش و ديگر جوامع دينی غير شيعه همچنان ادامه دارد و وضعيت حقوق بشر در ايران رو به بهبود نمی باشد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016