سه شنبه 24 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: مخالفان حضور ايران در کنفرانس صلح سوريه پشيمان خواهند شد

• محمدجواد ظريف٬وزير امور خارجه جمهوری اسلامی٬به کشورهايی که بر سر راه حضور ايران در کنفرانس صلح سوريه مانع ايجاد کرده‌اند هشدار داد که از اين اقدام خود پيشمان خواهند شد.

دويچه وله ـ نزديک به يک هفته مانده به برگزاری کنفرانس صلح سوريه که قرار است به ابتکار آمريکا و روسيه و با حضور نمايندگان دولت و مخالفان سوريه و ۳۰کشور جهان در شهر مونترو سوئيس برگزار شود٬محمدجواد ظريف٬وزير امور خارجه ايران هشدار داد که غيبت ايران در اين کنفرانس٬مايه پشيمانی برگزارکنندگان آن خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ظريف که در بيروت به سر می‌برد٬روز دوشنبه (۲۳دی٬۱۳ژانويه) در يک کنفرانس خبری با همتای لبنانی خود گفت برخی کشورها در تلاش‌اند تا از ايفای نقش ايران در يافتن راه‌حلی برای پايان دادن به بحران سوريه جلوگيری کنند٬اما از کار خود پشيمان خواهند شد.

ايران از مهم‌ترين هم‌پيمانان و حاميان رژيم بشار اسد در خاورميانه است و قدرت‌های غربی تا کنون بارها نسبت به حمايت جمهوری اسلامی از سرکوب مخالفان در سوريه هشدار داده‌اند. حمايت جمهوری اسلامی از رژيم بشار اسد مهم‌ترين علت مخالفت با حضور ايران در اين کنفرانس است. پيش‌تر مقامات دولتی آمريکا اعلام کرده بودند که تنها «تغيير بنيادی موضع جمهوری اسلامی در قبال اوضاع سوريه» شرايط را تغيير خواهد داد.

پيش‌شرط برای شرکت ايران در کنفرانس سوريه

پيش از سخنان وزير امور خارجه ايران٬جان کری٬وزير امور خارجه آمريکا پس از ملاقات سه‌جانبه با اخضر ابراهيمی٬نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه و سرگئی لاوروف٬وزير خارجه روسيه٬در پاريس٬اعلام کرده بود که ايران در صورت پذيرش طرح تشکيل دولت موقت در سوريه می‌تواند در کنفرانس صلح سوريه شرکت کند؛ طرحی که به تاکيد مخالفان سوری٬بشار اسد و حاميانش در آن جايی نخواهند داشت.

ويليام هيگ٬وزير امور خارجه بريتانيا هم به تصريح گفت که ايران مشروط به پذيرش طرح دولت گذار در سوريه٬امکان شرکت در کنفرانس سوريه را خواهد يافت.

ظريف روز گذشته اعلام کرده بود که ايران مايل است در اين کنفرانس حضور يابد٬اما برای شرکت در آن هيچ پيش‌شرطی را نخواهد پذيرفت و برای دريافت دعوت‌نامه اين کنفرانس دست به اقدام ويژه‌ای نخواهد زد.

او در سخنان روز دوشنبه خود در بيروت بار ديگر تاکيد کرد که ايران تن به هيچ پيش‌شرطی نخواهد داد و تنها در صورتی در اين مذاکرات شرکت خواهد کرد که دعوت‌نامه رسمی آن را طبق همان روال مرسومی که برای ديگر کشورها ارسال شده دريافت کند.

او همچنين خطاب به قدرت‌های غربی گفت که «بحران سوريه بايد به دست مردم سوريه حل شود و نيروهای خارجی با مداخله حداقلی فقط بايد امکان يافتن راه‌حلی سياسی برای بحران را تسهيل کنند٬نه اين‌که در جايگاه قاضی بنشينند و برای گفت‌وگو شرط تعيين کنند.»

کنفرانس صلح سوريه قرار است به ابتکار آمريکا و روسيه و با هدف پايان دادن به بحران جاری در سوريه ۲۲ژانويه (۲بهمن) در شهر مونترو در سوئيس برگزار شود. آمريکا و روسيه از ماه مه (خرداد ماه) تصميم به برگزاری اين کنفرانس گرفتند٬اما برگزاری آن تا کنون سه بار به دلايل مختلف به تعويق افتاده است.

دولت سوريه اعلام کرده است که نمايندگانش در اين کنفرانس حضور خواهند يافت٬اما ترک مسند قدرت از سوی بشار اسد را هرگز به عنوان گزينه‌ای روی ميز نمی‌پذيرند. از سوی ديگر٬ائتلاف ملی سوريه٬از مهم‌ترين گروه‌های اپوزيسيون اين کشور هم اعلام کرده که تنها در صورتی در اين مذاکرات شرکت می‌کند که مطمئن شود بشار اسد و حاميانش در دولت انتقالی و آينده سوريه نقشی نخواهند داشت.

در سه سالی که از آغاز بحران سياسی در سوريه می‌گذرد٬تا کنون بيش از ۱۳۰هزار نفر کشته و بيش از دو ميليون نفر آواره کشورهای هم‌جوار شده‌اند٬با اين حال قدرت‌های جهانی همچنان تاکيد می‌کنند که تنها راه پايان دادن به تراژدی جاری در سوريه٬يافتن راه‌حلی سياسی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016