شنبه 5 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بررسی لایحه بودجه ۹۳ از سه‌شنبه در صحن علنی مجلس

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 93گفت: کلیات لایحه بودجه صبح سه‌شنبه در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، غلامرضا کاتب در تشریح بیست و ششمین مصوبات جلسه کمیسیون تلفیق با بیان اینکه در جلسه بعدازظهر امروز کمیسیون تلفیق 8 بندی که از لایحه بودجه مراعا مانده است، بررسی می‌شود، گفت: در جلسه بعدازظهر امروز کمیسیون تلفیق تبصره 21 لایحه بودجه که مربوط به هدفمندسازی یارانه‌ها و پیشنهادات کمیسیون‌ها در این‌باره است، بررسی می‌شود و صبح روز سه‌شنبه لایحه بودجه در دستور کار نمایندگان در صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:به مردم وعده داده بودیم که کار کمیسیون تلفیق امروز تمام و بررسی بودجه در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس آغاز شود، اما به دلیل اینکه عصر روز چهارشنبه تبصره هدفمندسازی یارانه‌ها به کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس ارجاع شد، بخشی از مصوبات کمیسیون تلفیق را که با هدفمندسازی یارانه‌ها مرتبط است، جلسه دیگری به جلسات تلفیق اضافه شد و همکاران ما عصر روز یکشنبه پیشنهادات کمیسیون‌های تخصصی درباره هدفمندسازی یارانه‌ها را بررسی می‌کنند.

وی افزود: در جلسه عصر روز پنجشنبه اصلاحاتی در تبصره 4 لایحه بودجه که مربوط به فاینانس خارجی بود، اعمال شد، به نحوی که با توجه به رکود اقتصادی در کشور دولت و مجلس با فروش اوراق مشارکت و فاینانس خارجی موافقت کردند تا مشکل رکود اقتصادی مرتفع شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: در راستای رفع معضل رکود اقتصادی 35 میلیارد دلار در سقف بودجه سال آتی به عنوان فاینانس خارجی در نظر گرفته شده است تا بتواند در بخش سرمایه‌گذاری بخش‌ها و تملک دارایی‌ها کمکی به پروژه‌های عمرانی باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق این بود که در راستای توازن منطقه‌ای و ایجاد عدالت اجتماعی و استفاده همه استان‌ها از فاینانس خارجی، دولت را مکلف کردیم تا تسهیلات منابع خارجی فاینانس را در قالب شاخص محرومیت، جمعیت و مناطق غیربرخوردار بین استان‌ها با اولویت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام توزیع کند.

کاتب گفت: همچنین به دولت اجازه دادیم چنانچه تا پایان آبان‌ماه 93 استان‌ها نتوانستند از سهم خود استفاده کنند، اعتبارات فاینانس جابجا شود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس نهم افزود: پیشنهاد دیگر نمایندگان در کمیسیون تلفیق در تبصره 4 این بود که کلیه طرح‌های مصوبی که منابع آن از منابع خارجی تامین می‌شود، باید توجیه فنی و اقتصادی آن مورد تایید دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور قرار بگیرد تا بتوانند از سهمیه اعتبارات فاینانس استفاده کنند.

وی به مصوبه دیگر عصر روز پنجشنبه کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه سهم مناطق محروم از سرجمع بودجه از600میلیارد تومان به 4 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: در اجرای ایجاد عدالت اجتماعی در ماده 180 قانون برنامه پیش‌بینی شده بود تا اعتبارات خاصی برای مناطق محروم دیده شود، از این‌رو دو درصد از سرجمع بودجه به مناطق محروم اختصاص یافت و این رقم از 600 میلیارد تومان سال جاری به 4 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

کاتب با بیان اینکه بخش عمده مباحث جلسه امروز کمیسیون تلفیق به تبصره 5 که به موضوع حمایت از تولید سرمایه‌گذاری اذعان دارد، اختصاص داشت، افزود: دولت و مجلس در بودجه سال آتی به افزایش سرمایه‌گذاری توجه ویژه‌ای دارد چرا که رشد سرمایه‌گذاری در سال 92 منفی بود و ما پیش‌بینی می‌کنیم رشد سرمایه‌گذاری در سال 93 به 2 درصد برسد که در نتیجه آن تولید افزایش و تورم کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق به دنبال این بود که در راستای کاهش بیکاری به‌عنوان خواسته بحق مردم سازوکارهایی را ایجاد کند، از این‌رو امروز 3 بندی را تصویب و به لایحه بودجه سال 93 پیشنهادی دولت اضافه کرد که در صورت اجرایی شدن بسیاری از مشکلات بخش تولید حل خواهد شد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس به سازوکارهای ایجاد شده در بودجه برای رفع مشکلات تولید اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های واحدهای تولیدی و اقتصادی در بخش تعاونی و خصوصی این بود که بسیاری از طرح‌ها به دلیل تبدیل حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی راکد مانده بود چرا که بعضاً بسیاری از بنگاه‌های تولیدی در سنوات گذشته از حساب ذخیره ارزی تسهیلات ریالی و ارزی گرفته بودند اما چون حساب ذخیره ارزی تبدیل به صندوق توسعه شده بود، نتوانسته بودند ادامه تسهیلاتشان را دریافت کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: 3 ماه پیش در صحن علنی مجلس برای حل مشکل بنگاه‌هایی که از حساب ذخیره ارزی تسهیلات گرفته بودند یک فوریت طرحی تصویب شد تا مشکل این بنگاه‌ها حل شود، اما به دلیل زمان‌بر شدن بررسی این طرح از طراحان خواستیم تا این طرح یک فوریتی را مسکوت گذاشته و موضوع آن طرح را در بودجه 93 پیشنهاد کنند که خوشبختانه امروز به تصویب رسید و بر این اساس به دولت اجازه دادیم کسانی که از حساب ذخیره ارزی تسهیلات گرفته بودند با رعایت کلیه قوانین صندوق توسعه باقی تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی افزود: طبق قانون برنامه اگر افرادی از خارج از کشور در داخل سرمایه‌گذاری می‌کردند نمی‌توانستند از صندوق توسعه ملی اعتبار ارزی و ریالی بگیرند، اما امسال در لایحه بودجه 93 مصوب کردیم که اگر هر سرمایه‌گذار خارجی بیش از 50 درصد سرمایه‌گذاری خود را تامین کند، می‌تواند باقی سرمایه خود را برای تکمیل پروژه از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کند.

اولویت سرمایه گذاری در میادین مشترک نفت و گاز

کاتب با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق در موضوع سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت و گاز با اولویت میادین مشترک با تضمین وزارت نفت، گفت: در جلسه امروز مصوب کردیم تا 18 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه صنایع بالادستی نفت و گاز اختصاص یابد که در این راستا البته عملکرد سال 92 مثبت بوده است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس نهم با اشاره به تاکید کمیسیون تلفیق و کاهش فروش نفت خام و افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی گفت: در بودجه 93 به سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز اولویت دادیم که امیدواریم تحولی در اقتصاد کشور ایجاد کند.

اختصاص 200 میلیارد دلار به صندوق نوآوری و شکوفایی

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق درخصوص حمایت از شرکت‌هاو موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات گفت: براساس مصوبه امروز کمیسیون تلفیق 200 میلیارد دلار به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یافت تا به صورت تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس افزود: دولت پیشنهادی را مطرح کرده بود مبنی بر اینکه یک درصد از سرجمع اعتبارات هزینه‌ای به مرکز امور خانوار زنان اختصاص یابد که این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسید چرا که این خلاف ضوابط بودجه‌نویسی است و در ردیفی که مربوط به امور زنان است 8 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016