جمعه 11 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شیخ تکفیری عامل انتقال تروریست های انفجار مقابل سفارت ایران

به گزارش ایرنا، الاخبار در شماره روز جمعه خود با اشاره به اعترافات جدید این شیخ تکفیری تاکید کرد که این اعترافات تنها اطلاعات رسانه ای نیستند بلکه بعداز اعلامیه رسمی ارتش لبنان ، منابع آگاه اعترافات بیشتری از الاطرش معروف به « ابو عمر» و همدستانش را در اختیار این روزنامه قرار داده اند.

ارتش لبنان دیروز (پنجشنبه) ، بخشی از اعترافت الاطرش را فاش کرد که ایرنا متن کامل آن را منتشر کرده است.

انفجارهای تروریستی 28 آبان ماه گذشته مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت به شهادت 25 تن از جمله رایزن فرهنگی ایران در لبنان و زخمی شدن بیش از 150 تن شد.

الاخبار با تاکید به اینکه الاطرش در جریان بازجویی ها اطلاعات زیادی را در باره اقدامات تروریستی گروه های تکفیری در نقاط مختلف لبنان آنها و نقش خود، حامیان منطقه ای و لبنانی آنها و چگونگی انتقال عناصر انتحاری ، خودروها بمب گذاری شده و کمربندهای انفجاری بازگو کرده است، خاطرنشان کرد که افشا و انتشار این اطلاعات بعداز تکمیل تحقیقات از او توسط دستگاه های امنیتی ، وزارت دادگستری و قاضی وی‍ژه پرونده میسرخواهد بود.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه نوشت : الاطرش هنگامی بازداشت شد که نیروهای امنیتی ارتش لبنان در تعقیب یک تروریست سعودی بودند. دستگاه های امنیتی آمریکا به طرف لبنانی اطلاع داده بودند که این انتحاری سعودی برای یک اقدام تروریستی بزرگ وارد لبنان شده است.

الاخبار افزود : این تبعه سعودی در جریان بازجویی ها از نقش الاطرش پرده برداشت که منجر به بازداشت او شد.

به نوشته الاخبار، الاطرش با پذیرش اتهامات تروریستی گفته ، تلاش کرده که یک انتحاری سعودی دیگر را هم وارد بیروت کند اما تاکنون بازداشت نشده است.

شیخ تکفیری با بیان اینکه « این انتحاری سعودی بازداشت شده را برای اقدام تروریستی علیه حزب الله لبنان قبلا وارد بیروت کرده است»، افزود: انتحاری های سعودی در سوریه تجهیز و آماده سازی شده اند و او ، آنها را برای عملیات های تروریستی در مناطق تحت نفوذ حزب الله وارد پایتخت لبنان کرده است.

الاخبار ادامه داد: الاطرش اعتراف کرده، اسناد بدست آمده از او متعلق به خودروهای بمب گذاری شده است که قرار بوده به بیروت منتقل و در اختیار انتحاری های سعودی برای اقدامات تروریستی در ضاحیه جنوبی بیروت قرار داده شود.

وی با اعتراف به نقش خود برای انتقال تجهیزات ویژه اقدامات تروریستی و پول های زیاد برای تحویل به همدستان انتحاری های سعودی، گفته است که دو انتحاری عامل انفجارهای تروریستی مقابل سفارت ایران در لبنان را شخصا عازم بیروت کرده و یک تروریست فلسطینی فراری عضو القاعده به نام « نعیم عباس» آنها را تحویل گرفته است.

این شیخ تکفیری می گوید که یکی از دو انتحاری را که در منطقه حاره حریک ضاحیه جنوبی بیروت دست به جنایت تروریستی زدند را به منطقه خلده فرستاده و نعیم عباس که عمده فعالیتش در اردوگاه فلسطینی نشین عین الحلوه در شهر صیدا در جنوب لبنان است، تحویل گرفته است.

الاطرش با بیان اینکه پول های زیادی را که در سوریه تحویل می گرفته ، برای همکاری در انفجارهای تروریستی به نعیم عباس داده است، می افزاید: انتحاری ها را معمولا با خودروهای مختلف از جمله «ون» از منطقه بقای لبنان عازم بیروت می کرده و سپس نعیم عباس خودروهای بمب گذاری شده و کمربندهای انفجاری را در اختیار آنها قرار می داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شیخ تکفیری فاش کرده است که دو انتحاری که خود را در شهر صیدا و نزدیک ایست و بازرسی های ارتش لبنان منفجر کردند، قطری بوده اند و او آنها را از بقاع به بیروت آورده است.

وی همچنین گفته است که انتحاری جنایت تروریستی شهر هرمل در شرق لبنان ، برادرش خود را قبلا در یک عملیات انتحاری در سوریه منفجر کرده بود.

الاطرش بعد از مواجهه شدن با اسناد محکم و غیرقابل انکار از جمله مکالمات ضبط شده ، تصاویر ثبت شده در تلفن های همراه تروریست ها ، اعتراف کرده است.

ارتش لبنان قبل از تحویل شیخ تکفیری به دستگاه قضایی، برای اثبات اینکه او تحت فشار روحی و جسمی مجبور به اعتراف نشده ، پزشکان قانونی را برای معاینه الاطرش فراخوانده است.

پزشکان و شیخ تکفیری اسنادی را که نشان می دهد او در کمال صحت و سلامت و بدون فشار روحی و جسمی اعتراف کرده است، امضا کرده اند.

«شکیب قرطباوی» روز سه شنبه گذشته در گفت وگو با رادیو صدای لبنان ، تصریح کرد: فشارهای برخی طرف ها برای آزادی شیخ الاطرش تاثیری ندارد و بازجویی از او ادامه دارد.

الاطرش که نامش در فهرست دارالفتوای لبنان ثبت شده و امام یکی از مساجد شهرعرسال در شمال شرقی لبنان مقر اصلی تکفیری های تروریست است، پنجشنبه شب گذشته به دام نیروهای نظامی و امنیتی لبنانی افتاد.

نظامیان لبنانی بلافاصله این عنصر تکفیری 30 ساله را که ارتباطات گسترده ای با گروهک های تروریستی گردان های «عبدالله عزام»، «جبهه النصره» و «دولت اسلامی در عراق و شام» (داعش) دارد، به مقر وزارت دفاع لبنان در منطقه «یرزه» در جنوب شرقی بیروت منتقل کردند.

این شیخ تکفیری همنام و پسرعموی «عمر الاطرش» معدوم است که در تاریخ 11 نوامبر 2013 به هلاکت رسید.

اما بازداشت این شیخ تکفیری باعث شد تا شماری از شیوخ اهل تسنن از شرق لبنان موسوم به «هیئت علماء مسلمین» به سمت وزارت دفاع این کشور به حرکت درآیند و در مقابل این وزارتخانه تجمع اعتراضی برگزار و برای آزادی او به همه جا مراجعه کنند.

در بیانیه این گروه به دولت لبنان هشدار داده شده بو که باید در سریعترین زمان ممکن الاطرش و دیگر تفکیری های تروریست آزاد شوند.

این شیوخ اهل تسنن شرق لبنان با تاکید بر ضرورت آزادی هر چه سریعتر الاطرش، ادعا کرده بودند، تحرکشان به دلیل ظلمی است که بر علما روا داشته شده و اینگونه دستگیری ها در راستای تصفیه حساب هایی خاص انجام می پذیرد.

«خالد العارفی» که به نمایندگی از این شیوخ بیانیه ای را قرائت کرد، دستگیری الاطرش را حذف فیزیکی علمای دین دانست و پرسید که آیا ارتش لبنان همچون یک ارتش واقعی رفتار می کند یا همچون گروهک های تروریستی؟

وی با بیان این ادعا که الاطرش تنها به پناهجویان سوری کمک کرده است ، تاکید کرد که ما نخواهیم گذاشت ارتش و دولت لبنان با سیاست یک بام و دو هوا با این مساله برخورد کنند، چرا که در صورتی که ظلم از حد خود بگذرد، همه از این رویه پشیمان شده و در چنین شرایطی پشیمانی هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

یکی از شیوخ حاضر در مقابل وزارت دفاع لبنان در پاسخ به این سئوال خبرنگار یک شبکه تلویزیونی لبنان که گفت « الاطرش اعتراف کرده است»، مدعی شد که الاطرش تحت شکنجه لب به سخن گشوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016