یکشنبه 13 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
13 بهمن» تنها ۲ ميليون کارگر سبد کالا دريافت می‌کنند
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تشکيل صف‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌های عرضه سبد کالايی با وجود بارش برف


مهر ـ با وجود آغاز کمتر از يک ساعت از توزيع سبد کالايی در کشور، فروشگاه های منتخب عرضه کننده اين سبد کالا با استقبال گسترده مردم مواجه شدند به نحوی که صف‌های طولانی در مقابل اين فروشگاه‌ها تشکيل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ساعتی از توزيع اولين سبد کالای حمايتی از سمت دولت می گذرد و مشمولان به استقبال دريافت آن رفتند به نحوی که صف‌های طولانی مقابل فروشگاه های عرضه اين کالاها تشکيل شده است.

هم اکنون مردم حتی در شرايط سخت زمستان و بارش برف در پايتخت در فضای بيرونی برخی فروشگاه ها منتظر ايستاده اند تا به نوبت سبد کالای خود را دريافت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين سبد کالايی شامل دو عدد مرغ، يک بسته ۱۰ کيلوگرمی برنج هندی با کيسه زردرنگ و آرم شرکت بازرگانی دولتی ايران و بسته های مقوايی ۶ عددی تخم مرغ، دو بطری روغن مايع و دوبسته پنير است که در کيسه‌های نايلونی به مردم ارايه می شود.

صف‌های طولانی انتظار مردم برای دريافت اين سبد کالايی منجر به گفت و شنودهايی ميان آنها شده که برخی ها، اين سياست دولت را تحسين و برخی ديگر شيوه توزيع آن را قدری نامناسب می دانند.

در عين حال، برخی از خانم‌های حاضر در صف دريافت اين سبد کالايی کارت‌های ساير اعضای خانواده خود را نيز به همراه آورده اند تا با صرفه جويی در وقت بتوانند اين سبد کالايی را دريافت کنند.

يکی از دريافت کنندگان سبد کالا در گفتگو با مهر می گويد: اين سبد کالايی برای برخی از مردمی که سطح درآمد آنها پايين است، مناسب به نظر می رسد اما در گفت و شنودی که با مردمی که در سطح دريافت سبد کالايی در حاشيه فروشگاه شهروند قزل قلعه صورت دادند، اکثر آنها نياز مبرمی به اين سبد کالايی نداشتند و به اعتقاد آنها، ممکن بود برخی از اين کالاها را نتوانند مصرف کنند و به افراد ديگر جامعه بسپارند.

وی می گويد: برای دريافت اين سبد کالايی همه مردم به صورت مرتب در صف ايستاده بودند و بدون هيچگونه مشکلی سبد کالايی خود را دريافت می کردند. البته اگر دولت تمام کارگران و بازنشستگان تحت پوشش تامين اجتماعی را مشمول می‌کرد، خيلی بهتر بود، چراکه اکثر اين قشر جامعه از تمکن مالی سطح متوسط رو به پايين برخوردارند.

آقای مسن ديگری که خود را بازنشسته دولتی معرفی می‌کند، می گويد: برخورد عاملان توزيع اين سبد کالايی بسيار با احترام است و به نظر می رسد که حداقل اگر دولت کمک اعانه ای به مردم می دهد، کرامت آنها نيز حفظ می شود.

وی، سپردن توزيع اين سبدهای کالايی به فروشگاه های زنجيره ای معتبر از شهروند، رفاه و اتکا را سياستی مناسب می داند و می گويد: شيوه توزيع در روحيه مردم بسيار مهم است و اکثر افرادی که اين سبد کالا را دريافت می کنند، افراد آبرودار جامعه هستند.

بازنشستگان تامين اجتماعی نااميد برگشتند

با اين وجود، برخی از بازنشستگان تحت پوشش تامين اجتماعی نيز که دريافتی بيش از ۵۰۰ هزار تومان داشتند، به فروشگاه‌های عرضه سبد کالايی رفتند؛ به اميد اينکه اين سبد را دريافت کنند. آنان کارت‌های بانکی يارانه‌ای خود را به عرضه کنندگان تحويل دادند ولی سيستم‌ها کارت‌ها آنان را نخواند و با نااميدی فروشگاه‌ها را ترک کردند.

برخی از آنان در گفتگو با مهر از دولت خواستند تا شرط دريافتی ۵۰۰ هزار تومانی برای بازنشستگان تامين اجتماعی را بردارند تا آنان نيز به اين سبد کالايی دست يابند. آنان افزود: چرا بايد بازنشستگان دولتی با دريافت بالای حقوق مشمول سبد کالا شوند، اما آنان با دريافتی پايين، به اين سبد کالايی نرسند.

يکی از اين بازنشستگان می‌گويد: پس از ۳۵ سال کار کردن، دو سال است که حقوق بازنشستگان تامين اجتماعی از زير ۵۰۰ هزار تومان به حدود ۷۰۰ هزار تومان افزايش يافته، در حالی که هم اکنون آنان مشمول دريافت سبد کالايی نمی‌شود؛ اين انصاف است!

مشاهدات خبرنگار مهر حکايت از آن دارد که مردم کم کم به صف‌های توزيع اين سبد کالايی اضافه می شوند و البته سحرخيزان با دردسر کمتری سبد کالای خود را دريافت می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016