یکشنبه 13 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تنها ۲ ميليون کارگر سبد کالا دريافت می‌کنند

خبرگزاری تسنيم: دبيرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران سراسر کشور با انتقاد از حذف کارگران از دريافت سبد کالای دولت گفت: تنها کارگرانی سبد کالا دريافت می‌کنند که خلاف قانون حقوق دريافت می‌کنند.

غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنيم, درباره اينکه سبد کالا فقط به مستمری‌بگيران تأمين اجتماعی و کارگران با حقوق زير ۵۰۰هزار تومان داده می‌شود گفت: هيئت وزيران مصوب کرده بود، سبد کالا به کليه کارگران مشمول قانون کار و تأمين اجتماعی داده شود در حال حاضر که چنين شده است بايد گفت تنها ۲ ميليون نفر از کارگران مشمول سبد کالا می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد:در راستای اين مصوبه که قرار است به کارگران پايين تر از ۵۰۰ تومان حقوق بگير سبد کالا ارائه شود منت سر کارگران است چرا که حداقل بگيران کارگری هم حقوقشان بالاتر از ۵۰۰ تومان است. بر اساس مصوبه افزايش حقوق سال ۹۲, ميزان حقوق کارگران به همراه حق اولاد, حق مسکن,بن خوارو بار بيشتر از ۵۰۰ تومان می‌شود.

عباسی افزود: قبل از اعلام روز توزيع سبد کالا طی جلساتی که با وزارت کار داشتيم اعلام نکردند که قرار است به کارگران اين چنين سبد کالا تعلق گيرد. اعلام وزارت کار به نمايندگان کارگران برای توزيع سبد کالا اين بود که اين سبد به کليه کارگران مشمول قانون کار و تامين اجتماعی داده می‌شود و الان خلاف مصوبه ی قبلی عمل کردند.

دبيرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران سراسر کشور اظهار کرد: عمل‌ دولت با شعارش يکسان نيست. در حال حاضر تنها کارگرانی مشمول سبد کالا می‌شوند که حقوق ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان حداقل وزارت کاررا بدون در نظر گرفتن بن خوارو بار, حق مسکن و حق اولاد دريافت می‌کنند که اگر چنين مسئله ای مطرح باشد خلاف قانون است و کارفرما محکوم به اجرا نکردن قانون است.

وی تاکيد کرد: ما مخالف ارائه سبد کالا به کارگران حداقل بگير نيستيم اما رقمی که اعلام شده است که کارگران پايين تر از ۵۰۰ تومان سبد کالا دريافت می‌کنند, در جامعه ماهيچ کارگری حقوق پايين تر از ۵۰۰ تومان ندارد, چرا که در راستای مصوبه افزايش مزد دولت چنين رقمی بی معنا است.

عباسی در ادامه از ارسال نامه‌ای خطاب به وزيرتعاون,کار و رفاه اجتماعی خبر داد.

متن نامه به شرح زير است:
جناب آقای دکتر ربيعی
وزير محترم تعاون,کار و رفاه اجتماعی

احتراماً, با گرامی داشت ايام الله دهه مبارک فجر, با توجه به شروع توزيع سبد کالا جهت برخی از اقشار جامعه، متاسفانه ضعيف‌ترين قشر جامعه يعنی کارگران اغلب مشمول دريافت سبد کالا نشده‌آند که در اين زمينه دو مورد قابل تعمق است:

الف) اغلب کارگران کشور حداقل بگيربوده و انتظار می‌رفت از غربال‌گری پنج ميليون ريال درآمد مصون باشند ولی درعمل اعتراضات نشان می‌دهد که خيل عظيمی از اين کارگران حذف شده‌اند.

ب) حدود چهارميليون کارگربدليل عدم پوششهای بيمه‌ای شناسايی کارگری در سامانه‌های رسمی ندارند.

ج)نرخ گذاری درآمد جهت تفکيک کارگرفقيرو غنی منصفانه نيست زيرا کارگران با هر درآمدی که داشته باشند به دليل نرخ خط فقر دو ميليون تومانی طبع مشمول سبد کالا می‌شوند.

با توجه به مراتب بالا خواهشمند است نسبت به تجديد نظر در دستورالعمل نحوه توزيع سبد کالا اقدام تا در شرايط کنونی که معيشت کارگران با سختی واقعی همراه شده است اينگونه حمايتها بتواند گوشه ای از سفره خالی خانواده‌های کارگری را پرنمايد.

قبلاً از بذل توجه حضرتعالی نسبت به قشر شريف و زحمتکش کارگری تشکر می‌نمايند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016