دوشنبه 14 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاش برای لغو مجازات اعدام، بيانيه دوم فراخوان‌دهنگان کارزار "لگام" (لغو گام به گام اعدام)

سيمين بهبهانی، پروين فهيمی، بابک احمدی، جعفر پناهی، محمد ملکی، فريبرز رئيس‌دانا، عليرضا جباری، محمد نوری‌زاد و اسماعيل مفتی‌زاده، در بيانيه شماره دو "لگام" نوشته‌اند: "انتظار ما اين است که وجدان‌های بيدار جامعه و گيرندگان پيام درون و انسان‌های برخوردار از احساس همبستگی بشری بسيار بيش ازاين و به گونه‌ای اثربخش‌تر و پيگيرتر باورمندان به لغو مجازات اعدام را به تکاپوی عملی و نشان دادن خواست و آرمان‌شان دعوت کنند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مردم شريف و انسان دوست ايران، همراهان گرامی!

همدلی ها وهمراهی هايی که شما در پشتيبانی ازحرکت اجتماعی فراخوان لغوگام به گام مجازات اعدام درايران (کارزار لگام) نشان داديد، نه تنها عامل نيروبخش بسيارجدی و اثربخش برای ما تهيه کنندگان متن نخست اين درخواست بود، بلکه به بيدارشدن وجدان شماری چشمگير از نيروهای پشتيبان حفظ حرمت و کرامت جان وشان انسان نيز انجاميد. ما از آغاز نيز خود را بخشی از اين خواست انسانی جامعه ی خويش می دانستيم و بنابراين ماموريت ما همان بود که سرانجام به ناگزير انجام داديم؛ اما بی ترديد درهمانجا که کار را شروع کرديم متوقف نخواهد ماند. اکنون پشتيبانيها ونيرو رسانی های شما وهمه ی آنانکه اين آرزوی انسانی را متبلور کردند، به صورت حرکتی تازه ونوپا درآمده است که هنوز نهری از آن نهرهای پهناور است که بايد به هم بپيوندند و به دريای اميد و آرامش انسانی راه يابند.

اين حرکت که می تواند به صورت درخواست های مکتوب، گردآوری امضا، فراخوان های مجازی، انواع خبررسانی ها، برگزاری همايش های مصلحانه، دفاع از لغو مجازات اعدام و انواع پيام رسانی های ابتکاری، درحوزه های اجتماعی، ادبی وهنری و جز آن ادامه يابد، هنوز به آنچنان توانی که همه ی ما انتظار داريم نرسيده است. انتظار ما اين است که وجدانهای بيدار جامعه و گيرندگان پيام درون و انسانهای برخوردار از احساس همبستگی بشری بسيار بيش ازاين و به گونه ای اثربخش تر و پيگيرتر باورمندان به لغو مجازات اعدام را به تکاپوی عملی و نشان دادن خواست و آرمانشان دعوت کنند. بگذاريد اين پويش انسانی اين بار نه به نام يکايک ما که خود را موظف به ايجاد جامعه ای آزاد، صلح آميز و رها از خشونت، تجاوز و ستم می دانيم، بلکه به نام روح انساندوستانه همگانيمان، ثبت شود.

ما، با سپاس از همه ی پشتيبانيهای شما و با درخواست مداومت در کار لغو مجازات اعدام، بار ديگر براين باور خويش پا می فشاريم که گرفتن جان آدميزادگان (هرچند که خطاکار باشند)، به هيچ رو درمان دردهايی که متاسفانه به صورت آسيبهای ويرانگر متوجه جوامع بشری، به ويژه جامعه ی ما، شده است نيست، بلکه عامل تشديدکننده ی آن است. ازهمه مهمتر اينکه برقرار ماندن مجازات اعدام و شيوه های کور انتقامجويی می تواند به گونه ای نگران کننده به صورت ابزاری ابلهانه برای حذف فيزيکی مخالفان سياسی و دگرانديشان در آيد.

لغو مجازات اعدام را هم اکنون از درخواست لغو مجازات اعدام همه ی متهمان سياسی و عقيدتی آغاز کنيم

در راه نجات جامعه مان از بديها و کژيها از راه صلح و احترام به آزادی و جان آدمی بکوشيم

بابک احمدی، نويسنده و مترجم
سيمين بهبهانی، نويسنده و شاعر
جعفر پناهی، کارگردان و فيلم نامه نويس
عليرضا جباری، نويسنده و مترجم
فريبرز رئيس دانا، اقتصاددان و فعال سياسی
پروين فهيمی، فعال حقوق بشر ـ مادر شهيد سهراب اعرابی
اسماعيل مفتی زاده، فعال حقوق بشر
محمد ملکی، فعال سياسی و رييس اسبق دانشگاه تهران
محمد نوری زاد، نويسنده و فيلمساز

برای پيوستن به کارزار لگام از طريق فرم زير اعلام پشتيبانی خود را اعلام کنيد
http://goo.gl/K8rTLK

يا به صفحه کارزار لگام در فيس بوک بپيونديد و پيام، پشتيبانی، خبر و اقدامات عملی خود را به اطلاع کارزار برسانيد.
https://www.facebook.com/karzar.legam


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016