دوشنبه 21 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مقاله مشترک اولاند و اوباما درباره ایران

تدبیر - "فرانسوا اولاند" رییس جمهوری فرانسه و "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا در مقاله مشترکی که در روزنامه "واشنگتن پست" منتشر کرده اند با اشاره به موضع واحد دو کشور در قبال برنامه هسته ای ایران اظهار داشته اند که در این مورد در کنار شرکای شان در گروه 1+5 قرار گرفته اند.

به گزارش "تدبیر"، روسای جمهوری امریکا و فرانسه مقاله خود در روزنامه "واشنگتن پست را با اشاره به موضوع برنامه هسته ای ایران و موضع واحد دو کشور در قبال این برنامه آغاز کرده اند. "اوباما" و "اولاند" با اشاره به رویکرد واحد دو کشور در قبال برنامه هسته ای ایران مدعی شدند :"امروز، دیپلمات های امریکایی و فرانسوی آماده مذاکره با ایران هستند تا از این طریق از پیشرفت برنامه هسته ای ایران جلوگیری شود و عناصر کلیدی این برنامه بازگشتی به عقب داشته باشند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روسای جمهوری دو کشور در ادامه با اشاره به مسائل خاورمیانه و قاره آفریقا می نویسند: "مقامات امریکایی و فرانسوی اطلاعات روزانه خود در مورد مبارزه علیه تروریسم در سرتاسر جهان را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. کارشناسان ما به توسعه کشاورزی در قاره آفریقا و سایر قاره های کمک کرده اند تا از این طریق میزان فقر کاهش یابد. امریکا و فرانسه در گروه هشت و گروه 20 با یکدیگر اتحاد قوی ای برقرار کرده اند و از رشد متوازن، ثبات و اشتغال زایی حمایت می کنند. ما با چالش های جهانی مواجه هستیم و هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی با این مسائل مواجه شود."

"اوباما" و "اولاند" نزدیکی دو کشور فرانسه و امریکا به یکدیگر در حال حاضر را "تاریخی" قلمداد کرده و می نویسند: "در دهه گذشته کم تر کسی تصور می کرد که دو کشور امریکا و فرانسه بتوانند در بسیاری از موارد به یکدیگر نزدیک شوند. از زمانی که فرانسه چهار سال پیش به فرماندهی نظامی ناتو پیوست دو کشور با همکاری یکدیگر توانسته اند اتحاد قدرتمندی را تشکیل دهند. پیشینه دوستی دو کشور به بیش از دویست سال پیش باز می گردد. مشارکت عمیق ما می تواند مدلی برای همکاری بین المللی باشد."

"اولاند" و "اوباما" در مورد مذاکره هسته ای ایران و کشورهای غربی می نویسند "در گام نخست توافق با ایران ما در کنار شرکای مان در کشورهای عضو گروه 1+5 (انگلیس، آلمان، روسیه و چین) ایستاده ایم. نمایندگان گروه 1+5 هفته آینده در وین با مقام های ایرانی به مذاکره خواهند پرداخت تا در نهایت به راه حلی جامع برای پرونده هسته ای دست یابند."

روسای جمهوری دو کشور در ادامه مقاله به بحران سوریه نیز اشاره کرده اند و اظهار داشته اند که دولت سوریه بایستی به تعهدات خود در قبال نابودی سلاح های شیمیایی پایبند باشد چرا که ادامه بحران در سوریه ثبات کل منطقه را تهدید می کند."

"اوباما" و "اولاند" هم چنین در مورد مسائل و چالش های قاره "آفریقا" به وضعیت آشفته "مالی" نیز اشاره کرده و در این مورد افزوده اند "در مالی، نیروهای مشترک امریکایی و فرانسوی در حال مبارزه علیه شورشیان وابسته به القاعده هستند. آنان می خواهند "مالی" را به سویی سوق دهند تا آینده ای دموکراتیک داشته باشد."

این مقاله در حالی منتشر می شود که در روزهای اخیر، سفر گروهی از تجار و بازرگانان فرانسوی به ایران، موجب انتقاد مقام های واشنگتن شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016