شنبه 26 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امام جمعه زاهدان خواستار آزادی مرزبانان ایرانی شد

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه با «حرام» خواندن گروگان‌گیری٬ خواستار آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی شد. گروه جیش‌العدل مسئولیت ربودن پنج مرزبان ایرانی در مرز پاکستان را بر عهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی٬ امام جمعه زاهدان در خطبه‌ نماز جمعه ۲۵ بهمن‌ماه با تاکید بر «حرام بودن» گرو‌گان گیری از دیدگاه اهل تسنن٬ خواستار آزادی هرچه سریع‌تر مرزبانان ایرانی شد.

وی تصریح کرد: «هرگونه شرارت و گروگان‌گیری به ضرر ملت و مردم سیستان و بلوچستان است و خیر‌خواهانه به گروگان‌گیران می‌گویم دست از این کارها بردارند و مرزبانان سرباز را آزاد کنند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گروه سنی مذهب جیش‌‌العدل که سابقه درگیری با مرزبانان ایرانی را در کارنامه خود دارد٬ ۱۹ بهمن‌ماه با انتشار تصویری مسئولیت ربودن پنج تن از مرزبانان ایرانی را در منطقه «جکیگور» استان سیستان و بلوچوستان برعهده گرفت.

این گروه می‌گوید «پنج مرزبان متشکل از یک درجه‌دار و چهار سرباز را به «اسارت» گرفته است.

به دنبال این اظهارات جیش‌العدل وزارت خارجه ایران ۲۰ بهمن‌ماه با احضار سفیر پاکستان٬ اعتراض رسمی خود را ابلاغ کرد و خواستار تضمین سلامت افراد ربوده شده و استرداد عاملان این اقدام شد.

در همین زمینه حسن قشقاوی٬ معاون پارلمانی و امور کنسولگری وزارت خارجه ۲۵ بهمن‌‌ماه از رایزنی‌ها برای آزادی مرزبانان خبر داد و تاکید کرد که نتیجه این رایزنی‌ها تا زمان به نتیجه رسیدن رسانه‌ای نمی‌شود.

برخی گزارش‌ها حاکی است که جیش‌العدل خواهان آزادی شماری از زاندانیان سنی‌ مذهب در ازای آزاد‌سازی این مرزبانان شده است.

این در حالی است که علاءالدین بروجردی٬ رييس کميسيون امنيت ملی مجلس با «تروريستی» دانستن جيش العدل هرگونه مذاکره با اين گروه را رد کرده است.

استان سيستان و بلوچستان که با کشورهای پاکستان و افغاستان هم مرز است طی چند سال اخير شاهد مواردی چون بمب‌گذاری و حمله مسلحانه به نيروهای امنيتی و انتظامی بوده است.

از جمله جیش‌العدل سوم آبان‌ماه سال جاری مسئولیت کشتن ۱۴ مرزبان ایرانی و زخمی شدن پنج تن دیگر در سراوان را بر عهده گرفت و اعلام کرد که این اقدام به تلافی اقدامات سپاه در سوریه و همچنین «جنایات» حکومت ایران علیه اهل سنت٬ انجام شده است. متعاقب این حمله بود که ۱۶ تن در زاهدان اعدام شدند.

۲۷ آذرماه سال جاری نیز سه تن از نیروهای سپاه پاسداران در سراوان در برخورد با تله انفجاری کشته شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016