جمعه 2 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستور اسلام‌گرایان سوریه برای حجاب اجباری

راديو زمانه ـ شورشیان اسلامگرا در شرق سوریه دستوری برای حجاب اجباری زنان را صادر کردند. آن‌ها هشدار دادند هر شخصی که این دستور را اجرا نکند، پاسخگو خواهد بود.

به‌گزارش رویترز این اقدام، عملی دیگر در جهت اعمال نظر گروه‌های تندرو در جامعه است.

گروهی که خود را “شورای شریعت اسلامی دیرالزور” نامیده است، در بیانیه‌ای به زنان فرصت داد تا روز سه‌شنبه صورت‌های خود را با نقاب بیوشانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گروه‌های اسلامگرا پس از گذشت تقریبا سه سال از آغاز شورش علیه حکومت بشار اسد، اکنون به قوی‌ترین مخالفان وی تبدیل شده‌اند. این درحالی است که بشار اسد تلاش می‌کند تا خود را مدافع قوانین سکولار نشان دهد.

دولت سوریه این گروه‌ها را تروریست و تندرو خواند.

یک اسلامگرای سوری متنی را در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته که در آن می‌نویسد: “با توجه به این‌که گناهان دلیل اصلی عقب افتادن پیروزی هستند، شورای شرعی شهر دیرالزور مجبور است تقوا را ترویج کند و از فساد جلوگیری به‌عمل آورد”. این متن توسط دیدبان حقوق بشر سوریه نیز منتشر شده است.

ماه گذشته دیدبان حقوق بشر مستقر در نیویورک گزارش داد که جبهه نصرت و دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که هر دو از گروه‌های تندوری مسلح اسلامی هستند، با برداشت سختگیرانه‌شان از شریعت اسلامی زنان را مجبور کرده‌اند تا با روسری و لباس بلند حجاب خود را حفظ کنند.

در اوت ۲۰۱۳ منابع اطلاعاتی ایالات متحده گمانه‌زنی کرده‌اند که ابوبکر بغدادی رهبر “داعش”، فرماندهی حدود پنج هزار پیکارجو را در استان‌های شمالی و شرقی سوریه برعهده دارد.

گروه‌های اسلامی مسلح از درگیری‌های این کشور با عنوان “جهاد” یاد می‌کنند. آن‌ها همچنین از حضور نیروهای خارجی استقبال می‌کنند. برخی از این گروه‌ها مانند دولت اسلامی شام و عراق در مناطق تحت کنترل‌شان دست به اجرای سختگیرانه قوانین اسلامی زده‌اند.

هرچند در ماه‌های اخیر درگیری‌های خونینی بین نیروهای اپوزسیون سوریه و دولت اسلامی عراق و شام گزارش شد.

دیدبان حقوق بشر بر اساس مصاحبه‌های پناهندگان سوری گزارش داد که اسلامگرایان قوانین تبعیض‌آمیزی علیه زنان و دختران به‌ویژه آن‌هایی که از دستورات مبتنی بر حجاب تبعیت نمی‌کنند اعمال می‌کنند و آن‌ها را از رفت و آمد آزادانه در سطح عمومی باز می‌دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016