دوشنبه 5 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انفجار در نزدیکی کنسولگری ایران؛ این بار در پیشاور

در حمله انتحاری در نزدیکی سرکنسولگری ایران در پیشاور پاکستان دست‌کم دو نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو زمانه ـ در يک بمب‌گذاری انتحاری در نزديکی کنسولگری ايران در پيشاور پاکستان دست‌کم دو نفر کشته شدند. اين دو نفر از سربازان پاکستانی بودند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این بمب‌گذاری بعد از ظهر امروز دوشنبه پنجم اسفندماه (۲۴ فوریه) در پیشاور، مرکز ایالت خیبرپختونخواه واقع در شمال غرب پاکستان و در نزدیکی مرز افغانستان رخ داد.

این انفجار در محله “شهرک دانشگاه” پیشاور و در سالگرد قتل رهبر گروه “تحریک طالبان پاکستان”، عصمت‌الله شاهین، صورت گرفت.

فرهاد خان، سخنگوی بیمارستان خیبر تیچینگ پیشاور همچنین از زخمی شدن ۱۰ نفر خبر داد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده نگرفته اما به‌نظر می‌رسد گروه “تحریک طالبان پاکستان” که مذاکرات صلح آن با دولت اسلام‌آباد از هفته گذشته به حالت تعلیق در آمده استف عامل آن باشد.

نیروی هوایی پاکستان روز گذشته، یکشنبه چهارم اسفندماه (۲۳ فوریه) پناهگاه‌های طالبان در شمال این کشور در نزدیکی مرز با افغانستان را هدف بمباران قرار داد و دست‌کم ۳۸ شورشی طالبان را کشت.

برای صلح با دولت پاکستان شورشیان مسلمان خواهان آزادی همه زندانیان وابسته به این گروه، عقب‌نشینی نیروهای ارتش از مناطق طالبان و القاعده در شمال غرب پاکستان، و اجرای مالیات بر اساس شریعت اسلامی شده‌اند.

بسیاری از این خواسته‌ها برای دولت و ارتش غیر قابل قبول است. بر همین اساس ناظران بر این باورند که روند صلح شکست خواهد خورد.

از سوی دیگر، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بعد از ظهر امروز در رابطه با انفجار پیشاور گفت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با سرکنسول ایران در پیشاور، از آخرین وضعیت سلامتی کارمندان کنسولگری اطمینان یافت و از خسارات وارده به ساختمان کنسولگری مطلع شد.

وی توضیح بیشتری در این‌باره نداد اما خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به‌نقل از “یک مقام ایرانی در کنسولگری”، نوشت تمام کارمندان سرکنسولگری ایران در سلامت کامل‌اند و در اقامتگاه مستقر شده‌اند.

سفارت ایران در اسلام‌آباد نیز در پی این حمله انتحاری اعلام کرد به هیچ یک از دیپلمات‌های ایرانی آسیبی وارد نشده اما به ساختمان سرکنسولگری ایران در این حادثه خساراتی وارد و تعدادی از شیشه‌های ساختمان شکسته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به‌نقل از حسین روش، کاردار ایران در پاکستان نوشته است این رویداد ساعت ۱۸ به وقت محلی رخ داد.

کاردار ایران در پاکستان گفت: “فردی قصد ورود به سرکنسولگری ایران را داشته است که وقتی با ممانعت نیروهای محافظ پلیس مواجه شد، خود را منفجر کرده است.”

پنج روز پیش نیز در دو انفجار در نزدیکی مرکز فرهنگی ایران واقع در جنوب بیروت، چند نفر کشته و زخمی شدند.

در ماه‌های گذشته سفارت و مرکز فرهنگی ایران در بیروت چندین بار هدف بمب‌گذاری قرار گرفته و ده‌ها نفر در این حملات کشته شده‌اند.

گفته می‌شود عاملان این انفجارها نیروهای مخالف حکومت سوریه هستند که حزب‌الله لبنان و ایران را هدف حمله‌های خود قرار داده‌اند. ایران و حزب‌الله لبنان از حامیان سرسخت رژیم بشار اسد در سوریه هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016