سه شنبه 6 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رسانه‌های لبنان: حمله جنگنده‌های اسرائیلی به منطقه بقاع

راديو فردا ـ میترا فرهمند (اسرائیل) - رسانه‌های لبنانی و عربی شامگاه دوشنبه پنجم اسفند از حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیل به منطقه بقاع لبنان، در نزدیکی مرز لبنان و سوریه، خبر داده‌اند.

به گزارش شبکه‌های تلویزیونی العربیه و ال بی سی، پایگاه‌های متعلق به سازمان حزب‌الله لبنان در منطقه «نبی الشیت» دستکم مورد دو حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیل قرار گرفت.

خبرگزاران العربیه از طنین افکن شدن صدای انفجارها در «سراسر منطقه» خبر دادند.

در گزارش‌های اولیه از سوی شبکه العربیه، از کشته شدن شماری از شبه‌نظامیان حزب‌الله در بمباران ها خبر داده شد اما منابع نظامی اسرائیل در این مورد سکوت کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یک منبع اپوزیسیون سوریه این حملات را تایید کرد و از وارد شدن ضربات سنگین به محموله‌های نظامی حزب‌الله در مرز سوریه و لبنان سخن گفت.

پیش از حمله، وبسایت لبنانی النشره از پرواز جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز شهرک‌های نزدیک به مرز لبنان و سوریه، بعلبک و شهر الهرمل خبر داده بود.

پیش از این حمله، آخرین بار، اواخر اکتبر گذشته ازحمله هوایی اسرائیل به سوریه خبر داده شد، که در پی آن، یک مقام کاخ سفید به شبکه سی ان ان گفت، اسرائیل به بندر لاذقیه سوریه حمله برده است.

در گزارش‌های مربوط به آن حمله گفته شد که اسرائیل موشک های «اس آ هشت» را که تحویل آن به حزب‌الله می‌توانست «توازن قوا را تغییر دهد»، بمباران کرده است.

در نیمه تابستان نیز ارتش آزاد سوریه از حمله اسرائیل به محموله موشک‌های روسی «یاخونت»، پیش از انتقال به لبنان برای حزب‌الله، خبر داده بود.

ماه مه گذشته نیز از دو حمله پی در پی اسرائیل به سوریه خبر داده شد، که در مورد یکی از آن حملات، یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، سوریه در آستانه انتقال محموله نظامی دیگری برای حزب‌الله بود، که این هدف را ناکام کرد.

تلویزیون دمشق در آن زمان، حملات اسرائیل را تایید کرد، و بشار اسد نیز قول «انتقام‌گیری» از اسرائیل در زمان «مناسب» را داد.

ژانویه ۲۰۱۳ نیز گزارش‌های غربی از حمله اسرائیل به یک کاروان حامل موشک‌های پیشرفته ضد هوایی «اس آ-۱۷» خبر داده بودند.

حمله دوشنبه شب اسرائیل به پایگا‌های حزب‌الله در حالی روی داد که هزاران نفر از شبه‌نظامیان این سازمانِ همپیمان باایران، برای کمک به بقای حکومت بشار اسد در سوریه در آن کشور در برابر نیروهای معارضان می‌جنگند.

حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله در روزهای گذشته تاکید کرد که حضور شبه‌نظامیان او در سوریه ادامه خواهد یافت.


این حمله در حالی رخ داد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در روزهای گذشته موضع‌گیری خود علیه پیمان اتمی موقت میان ایران و شش قدرت جهانی را پی در پی تکرار کرده و آشکارا از روند این مذاکرات، ابراز «نگرانی» می‌کند.

نتانیاهو و دولتمردان او در روزهای گذشته تاکید کردند که ایران و «اهرم‌های منطقه‌ای آن»، مانند حزب‌الله، تهدیدی برای اسرائیل هستند.

همچنین حمله هوایی اسرائیل به مرز لبنان و سوریه یک روز پس از حضور ژنرال بنی گانتز رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در بلندی‌های جولان رخ داد.

ژنرال گانتز یکشنبه در بازدید از جولان، گفته بود «منطقه ظاهراً آرام است اما امکان دارد که با تحریکات ایران، بزودی دستخوش تلاطم شود».

اسرائیل حزب‌الله و حکومت سوریه را به چشم همپیمان ایران، دشمن اصلی خود، تلقی می‌کند اما در همین حال، تقویت نیروهای اسلامگرای افراطی، مانند گروه‌های تکفیری و سلفی، به عنوان یک خطر جدید در برابر اسرائیل، بروز کرده است.

مقامات اسرائیل در هفته‌های گذشته گفتند تقویت شدید نیروهای اسلامگرا در سوریه، وضعیت استراتژیک را تغییر می‌دهد و احتمال دخالت اسرائیل در سوریه دور از ذهن نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016