جمعه 9 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست صلاح زواوی سفیر فلسطین در تهران از خامنه ای درباره کروبی

37e6f24f2ebbc6bb1c.jpg
به صلاح زواوی لقب‌ مقدم‌السفرا را داده‌اند، او دومین دیپلمات فلسطینی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به تهران آمده و هنوز بعد از گذشت سه دهه به عنوان سفیر فلسطین در تهران مشغول فعالیت است.

75 ساله به نظر می‌رسد. ظاهرش آرام است، اما در انتخاب کلمات و جملات برای این گفت‌وگو وسواس دارد. به آرامی و با دقت کلماتش را انتخاب می‌کند تا چیزی یا کسی از قلم نیفتد و بتواند آن‌چه را که می‌خواهد بگوید. او از روزهای انقلاب و بعد از آن به خوبی یاد می‌کند و قدردان آن‌هایی است که او را به این سرزمین کشاندند.

او درباه این‌که پیش از انتخابش به عنوان سفیر در ایران چه مسوولیتی داشته است و چرا به این سمت انتخاب شد؟ می‌گوید: رابطه ما با جمهوری اسلامی ایران بر دو رکن "اسلام" و "فلسطین" بنا شده است. کار من در این سرزمین در چارچوب این دو رکن انجام می‌شود و این مساله را بالاتر از سیاست و سمت خود به عنوان سفیر فلسطین می‌دانم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زواوی می‌گوید: وقتی انقلاب اسلامی ایران پیروز شد اولین شعارش "امروز ایران و فردا فلسطین" بود. امام می‌فرمود "استقلال ایران بدون آزادی فلسطین کامل نمی‌شود" هم‌چنین ایشان اعلام کردند که "آخرین جمعه از ماه رمضان روز جهانی قدس است" قدسی که اولین قبله‌گاه و سومین حرمین شریفین و محل معراج پیامبر (ص) است. رهبر معظم انقلاب ایران حضرت سید علی خامنه‌ای نیز راه امام (ره) را ادامه دادند و بهای گزافی در دفاع از مساله فلسطین پرداخت کردند و هم‌چنان ایستادگی کردند. به امید این‌که آرزوی دیرینه‌ امام (ره) یعنی نماز گزاردن در مسجد‌الاقصی محقق شود.

وی درباره خود نیز می‌گوید: مفتخرم که یکی از اولین بنیانگذاران جنبش فتح باشم. وقتی انقلاب فلسطین مبارزات مسلحانه خود را در تاریخ 1965/1/1 شروع کرد من یکی از کسانی بودم که در این انقلاب بودم.

زواوی درباره حضورش در ایران عنوان کرد: در سال 1980 میلادی به عنوان سفیر فلسطین در تهران منصوب شدم، اما در اوایل فوریه 1981 همراه شهید ابوعمار به ایران آمدم و مسوولیتم را آغاز کردم.

وی ادامه می‌دهد: هرگز محبت و لطف استثنایی شهید محمد علی رجایی، رییس‌جمهور و شهید محمد جواد باهنر نخست‌وزیرش را فراموش نمی‌کنم. همواره محبت و لطف دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری از روزی که وزیر امور خارجه بودند تا به امروز و هم‌چنین لطف و محبت تمام وزاری خارجه از جمله دکتر خرازی، متکی و صالحی شامل حال من بوده است. امیدوارم که این روابط در سایه سید حسن روحانی، رییس‌جمهور جدید و وزیر خارجه او دکتر محمد جواد ظریف نیز ادامه یابد. روسای‌جمهور ایران را نیز هرگز فراموش نمی‌کنم از جناب آقای هاشمی تا جناب آقای خاتمی تا جناب آقای احمدی‌نژاد که امیدوارم همگی‌شان در سلامت باشند.

سفیر فلسطین در تهران می‌گوید: هم‌چنین برادر و دوست عزیزم آیت‌الله کروبی را فراموش نمی‌کنم که خدمات زیادی را به (مساله) فلسطین ارائه کرده بود. از همین جا یک درخواست از رهبر انقلاب دارم و آن این است که مشکل ایشان را حل کنند، چرا که "فلکل جوادٍ کبوه" (هر اسبی یک روزی به زمین می‌افتد ولی برمی‌خیزد).

وقتی از مقدم‌السفرا درباره سنش می‌پرسم، می‌خندد و با لحن شیرینی می‌گوید، "ببین خانم پیرزن‌ها و پیرمردهایی مثل من سن‌شان را نمی‌گویند".

زواوی درباره زندگی شخصی‌اش می‌گوید: از سی و سه سال پیش به عنوان سفیر در تهران مشغول فعالیت شدم و مقدم‌السفرای هیات‌های سیاسی هستم. سه دختر متاهل دارم. همسر عزیزم و رفیق راهم "دلال" فرزند مجاهد بزرگ "شکری الاعرج"را چندی پیش در تهران از دست دادم. او را در خاک جمهوری اسلامی ایران دفن کردم و بخش بزرگی از قلبم را در خاک جمهوری اسلامی ایران قرار دادم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016