چهارشنبه 14 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

المانیتور: ایرانی ها بازی را بردند؛ مردم ایران هنوز نتایج این پیروزی را احساس نکرده اند، اما خواهند کرد

المانیتور - یک مقام بلندپایه امنیتی اسرائیل در جلسه ای پشت درهای بسته در 2 مارس می گفت: سئوال این است که آیا غرب در حال سقوط است و یا تنها در حال عقب نشینی است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این گزارش آمده است: فردی که با او در حال گفتگو بودم، یکی از تصمیم گیران بلندپایه در اسرائیل است. او می گفت: تمام دنیا در این مورد در حال گفتگو هستند، حتی در تمام جلسات وزرای خارجه و دفاع و در هر اجلاسی در مورد توازن قدرت جهانی، نظام جهانی این مسئله مطرح می شود. البته مثال های زیادی هم وجود دارد. نگاه کنید چینی ها چه می کنند؟ آنها عمدا با ژاپن درگیر می شوند و کنترل دریای چین چنوبی را در اختیار می گیرند و طوری رفتار می کنند که انگار آمریکا وجود ندارد.

almonitorIRIWestSwitch.jpg

وی افزود: کره شمالی مدت زیادی است که واشنگتن را تحقیر کرده و هر کاری دوست دارد می کند.

این مقام بلندپایه اسرائیلی اضافه کرد: در ارتباط با بحران سوریه، اوباما به پوتین اجازه داد که فضا را در دست گیرد. توافقی منعقد شد اما اکنون اجرای آن با مشکل مواجه است و هیچکس در مورد آن سخن نمی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: مذاکرات با ایران به مانع خورده است و به توافقی منجر نمی شود و تنها به مدت سه سال غرب را ساکت می کند. در همین حین، ایران به «آستانه هسته ای» می رسد و سانتریفیوژهای پیشرفته و موشک های بالستیک و برنامه تسلیحاتی خود را توسعه می دهد.

وی گفت: از نظر من این عقب نشینی نیست سقوط و افولی سریع است.

یک مقام باتجربه دیگر اسرائیل می گوید: زمانیکه مذاکرات آغاز شد، ورق برگشت. در ابتدا، این مذاکره ای بین طرف های نابرابر بود. ایرانیان به گونه ای پشت میز مذاکرات نشستند که نیاز به توافق داشتند و در مقابل غرب نیز به توافق نیاز داشت اما می توانست بدون آن هم به مقصود خود برسد. اما پس از مدتی همه چیز تغییر کرد. غرب به گونه ای رفتار می کند که انگار به توافق نیاز دارد و ایرانی ها طوری مذاکره می کنند که نشان دهنده ی آن است که به آن احتیاج ندارند. همه چیز برعکس شد.

به گفته این مقامات اسرائیلی، ایران کاملا از انزوای دیپلماتیک خارج شده است و جواد ظریف وزیر خارجه در حال انجام دور پیروزی در سراسر پایتخت های خاورمیانه و اروپا است. به غیر از اورشلیم، قاهره و ریاض او به همه کشورها سفر کرده است. باوجود آنکه تحریم ها رسما لغو نشده، حقیقت آن است که دیگر تاثیرگذار نیستند. روس ها در حال پیشبرد مذاکراتی با ایران برای قرارداد پتروشیمی به ارزش میلیاردها دلار در سال هستند. چینی ها هم که در حال دور زدن تحریم هستند. بانک های ترکیه همین کار را نیز انجام می دهد. فرانسوی هم با وجود تندی که از خود در مذاکرات ژنو نشان دادند هیئت 100 نفره از تجار به تهران اعزام کردند. فقط آلمان ها در این خصوص تردید کردند، برای همین ایرانی ها هیئتی از تجار را به برلین اعزام کردند. بورس ایران صعود کرده اما شهروندان ایرانی هنوز نتایج آن را احساس نکردند اما خواهند کرد. در حقیقت فشار بر ایران کاهش یافته است.

مقامات اسرائیلی می گویند: این اتفاقات افتاد حتی بدون اینکه ایران هزینه زیادی بپردازد و در واقع تهران بازی را برده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016