پنجشنبه 15 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاش گازی آمریکا برای متوقف کردن پوتین

فرارو- در شرایطی که دولت اوباما تلاش می کند گستره جدیدی از عرضه گاز طبیعی را در آمریکا ایجاد کند و از آن به عنوان سلاحی برای کاهش نفوذ ولادیمیر پوتین در اوکراین و اروپا بهره ببرد، می توان گفت بحران در کریمه در حال تبدیل شدن به راهنمای ظهور عصری جدید در دیپلماسی انرژی آمریکا است.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از نیویورک تایمز، این بحران اجرای طرح وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر استفاده از عرضه گسترده گاز طبیعی آمریکایی به عنوان اهرمی علیه روسیه را تسریع کرده؛ روسیه 60 درصد گاز اوکراین را تامین می کند و در گذشته بارها طی درگیری ها، جریان انتقال گاز را قطع کرده است. طی هفته جاری شرکت دولتی گازپروم اعلام کرد دیگر در فروش گاز به اوکراین تخفیف نمی دهد و این اقدام یادآور قطع جدی گاز روسیه به روی اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی در سال های 2006، 2008 و 2009 است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


استراتژی دولت آمریکا گسترش مزایای منابع جدید خود برای کاهش فروش گاز روسیه به اوکراین و اروپا است تا از این طریق مانع چنین اقداماتی از سوی روسیه در سال های آتی شود. با وجود آنکه روسیه هنوز هم بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی جهان است، آمریکا اخیرا از این کشور پیشی گرفته و به بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی جهان تبدیل شد.

طی هفته گذشته جمهوری خواهان کنگره برای ترغیب دولت به تسریع صادرات نفت و گاز طبیعی به تولیدکنندگان بزرگ نفتی و گازی چون اکسان موبیل پیوسته اند. و در این شرایط طرفداران محیط زیست، برخی دموکرات ها و شرکت های تولیدکننده آمریکایی که نیازمند مزایای رقابتی گاز ارزان داخلی هستند با این مسئله مخالفت می کنند اما در حاشیه این اشتیاق برای صادرات قرار گرفته اند.

عرضه انرژی برای روسیه همانقدر اهمیت دارد که حفظ اوکراین و دیگر کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی. اوکراین بدون گاز روسیه منجمد می شود و جریان این گاز منبع قابل توجهی از ثروت و فساد در هر دو کشور است. اما روسیه به دلیل قراردادهای موجود موظف به تامین گاز اروپای غربی است و مسکو برای انتقال این گاز به شدت به خطوط لوله اوکراین وابسته است.

دیوید دالتون، میدر واحد اطلاعات اکونومیست گفت: نروسیه هموراه از گاز به عنوان ابزار نفوذ استفاده کرده است. هرچه بیشتر به گازپروم بدهکار باشید، آنها فکر می کنند که می توانند فشارشان را افزایش دهند.»

اما این بار یک تفاوت بزرگ وجود دارد. آمریکا هنوز گازی صادر نمی کند اما وزارت انرژی صدور مجوز صادرات گاز از سال 2015 برای شرکت های آمریکایی را آغاز کرده است.

در راس تلاش جدید دیپلماسی انرژی آمریکا کارلوس پاسکول، سفیر سابق آمریکا در اوکراین که ریاست دفتر منابع انرژی وزارت امور خارجه را دارد، قرار گرفته است. این دفتر 85 نفره اواخر سال 2011 توسط هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا با هدف کانالیزه کردن شکوفایی انرژی داخلی به ابزار ژئوپلتیک راه اندازی شد تا منافع آمریکا در سراسر جهان توسعه بیابد.

پاسکول در مصاحبه خود اعلام کرد که تلاش های اخیر وی و تیمش باعث تضعیف پوتین شده و به کاهش وابستگی اوکراین به گاز روسیه که 90 درصد بوده کمک کرده و آن را به 60 درصد رسانده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه چشم انداز صادرات آمریکایی، مشکلات در اروپا را به صورت فوری حل نخواهد کرد گفت: «این مسئله سیگنال مشخصی می فرستد مبنی بر اینکه بازار جهانی گاز رو به تغییر است، که چشم انداز عرضه بیشتر از دیگر بخش های جهان وجود دارد.»

این نخستین بار نیست که وزارت خارجه آمریکا سعی کرده از منابع جدید انرژی خود برای کسب مزایای ژئوپلتیک بهره ببرد. در سال 2012 آمریکا در واکنش به برنامه هسته ای ایران، کشورهای اروپایی را ترغیب به اعمال تحریم های مالی کرد که توانایی ایران برای فروش نفت در بازار جهانی را به شدت محدود می کرد. در آن دوره بسیاری از کشورها نگران بودند که چنین اقدامی باعث افزایش قیمت ها خواهد شد اما مقامات آمریکا به دیگر کشورها اطمینان دادند که افزایش تولیدات نفتی آمریکا، ثبات قیمت ها را حفظ خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016