پنجشنبه 15 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تایید رسمی «هم‌کاری» و «ارتباط» بابک زنجانی با سپاه و وزارت اطلاعات

تقاطع: سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، به طور رسمی «هم‌کاری» بابک زنجانی، دلال نفتی زندانی، با سپاه پاسداران، در جریان دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و «ارتباط» وی با وزارت اطلاعات “برای بازگرداندن پول‌ها به کشور” را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری “ایسنا”، غلام‌حسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه (۱۲ اسفند – ۳ مارس) در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «برخی از نزدیکان بابک زنجانی ادعا کرده‌اند که وی با سپاه و وزارت اطلاعات ارتباط تنگاتنگ داشته»، گفت: «اگر منظور شما‌‌ همان ارتباط کاری است، بله این ارتباط با سپاه وجود داشته است.»

Zanjani-MirKazemi-615x346.jpg
وی با بیان اینکه «باید دید که منظور از ارتباط چیست»، افزود: «مثلا فرض کنید که در دو سه سال قبل فردی به وزارت نفت مراجعه می‌کند و می‌گوید که من می‌توانم نفت‌ها را خریداری کنم یا آن‌ها را بفروشم که در واقع این یک نوع همکاری است و فاقد مشکل است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای اژه‌ای ادامه داد: «اگر منظورتان ارتباط ناصحیح است، من واقعا از آن مطلع نیستم.»

دادستان کل کشور هم‌چنین با تایید ارتباط بابک زنجانی با “وزارت اطلاعات” ، این ارتباط را مربوط به زمانی دانست که «می‌خواستند پول‌ها را به کشور بازگردانند».

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بابک زنجانی در جریان اعتراض‌های سال ۸۸، برای نیروهای امنیتی “گاز اشک‌آور” و “فلفل” تهیه می‌کرده است، گفت که این موضوع را “نشنیده” و از آن “بی‌اطلاع” است.

تایید ارتباط بابک زنجانی با سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات از سوی این مقام ارشد قضایی جمهوری اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که نخستین بار در اردیبهشت‌ماه گذشته، وب‌سایت “بامدادخبر”، متعلق به “گروه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران”، با انتشار گزارشی فاش کرد که بابک زنجانی، فعالیت‌های اقتصادی‌اش را در سال ۱۳۸۳ در شرکتی به نام “صنایع غذایی ثامن‌گوارای کیش” در شراکت با یکی از سرداران عالی‌رتبه‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نام “سید مرتضی میریان” آغاز کرده است.

این گزارش اضافه کرده بود که مشهور‌ترین سید مرتضی میریان موجود در ایران، فردی است که “جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه” و “فرمانده یگان ویژه صابرین” -نیروی ضربت سپاه در عملیا‌ت‌‌های ویژه- به شمار می‌رود.

“بامدادخبر” نوشته بود که آقای میریان یک سال بعد از تاسیس این شرکت، با فروش سهامش به فردی به نام “محمد ایزدپناه طوسی” از آن خارج شد و از این تاریخ به بعد «دیگر ردپایی از این شرکت در اسناد، موجود نیست» و حتی «نام آقای ایزدپناه نیز از مجموعه اسناد رسمی ناپدید شد».

پیش از آن نیز وب‌سایت “بازتاب امروز” نزدیک به هاشمی رفسنجانی، تصاویری از بابک زنجانی را در کنار دو فرد نزدیک به نهادهای امنیتی به نام‌های حسن میرکاظمی و حمید فلاح هروی منتشر کرده و نوشته بود که این دو، نقش رابط وی را با این نهادها ایفا می‌کنند.

گفتنی است، بابک زنجانی که عمده ثروت نجومی خود را از طریق کمک به حکومت ایران برای دور زدن تحریم‌های جهانی نفتی و بانکی علیه جمهوری اسلامی به دست آورده، سرانجام روز ۹ دی (۳۰ دسامبر) و به دنبال ارایه‌ی سند جعلی مبنی بر پرداخت بیش از دو میلیارد یورو بدهی‌اش به حساب بانک مرکزی ایران، بازداشت شد.

چند روزی پیش از بازداشت زنجانی، ۱۲ عضو مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به روسای سه قوه حکومت ایران، وی را “جرثومه فساد” خوانده و خواستار برخورد “بدون تبعیض”، “سریع” و “قاطع” با او شده بودند.

بر اساس تازه‌ترین اظهارنظرهای مقامات ارشد دولت ایران از جمله حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، رقم بدهی این تاجر ۴۳ ساله به دولت، دست‌کم ۹ هزار میلیارد تومان است.

بابک زنجانی در حالی سومین ماه بازداشت موقت خود را در زندان اوین سپری می‌کند که در شهریورماه گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری “ایسنا”، خود را یک “سرباز بسیجی” خوانده بود که در «جبهه اقتصادی» فعالیت می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016