جمعه 16 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آقای روحانی ! نگذارید خامنه ای خود را تبرئه کند٫ سید مجتبی واحدی

مجتبی واحدی
روحانی نباید در برابر خواسته متکبرانه خامنه ای برای حمایت از گفتمان احمدی نژادی کوتاه بیاید. شرایط فعلی ، بهترین فرصت است که رهبر ناچار به پذیرش مسئولیت اقدامات هزینه ساز و غیر قابل جبران خود شود. ادامه افشاگری عالمانه و غیر کینه توزانه در خصوص آنچه در هشت سال گذشته به وقوع پیوسته ، کم هزینه ترین و در عین حال مؤثرترین روش برای رسیدن به این هدف است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنان روز پنجشنبه سید علی خامنه ای در جمع کسانی که خبرگان نامیده می شوند را می توان ادامه " مقتدر نمایی " های بی حاصل اودر اوج ضعف داخلی و بین المللی دانست. این سخنان در حالی مطرح شد که دولت با اجازه رهبر در حال اجابت مطالبات طرف های غربی و در رأس آنها امریکاست ودر این سر ماجرا ، امریکایی ها بر خشونت کلامی خویش علیه نظام جمهوری اسلامی افزوده اند. واکنش مقامات جمهوری اسلامی هم تنها افزودن بر شعارها بود که البته در مقایسه با واکنش های سالیان گذشته مقامات جمهوری اسلامی نسبت به آنچه غربی ها و در رأس آنها امریکایی ها می گفتند لحن طرف ایرانی بسیار ملایم تر به نظر می رسد. در عین حال ممکن است عده ای سخنرانی روز پنجشنبه خامنه ای را آغاز علنی سازی مخالفت او با برخی اقدامات دولت روحانی بدانند . اما در حقیقت ،سخنان رهبر ، بیش از آنکه حمله مستقیم به دولت روحانی باشد تلاش برای تبرئه احمدی نژاد از اتهاماتی بود که این روزها نقل همه محافل اعم از اصلاح طلب ، اصولگرا ، منتقد و مخالف نظام است . در میان سخنان خامنه ای، یک جمله را می توان دو منظوره دانست آنجا که او تأکید کرد در کنار نقاط ضعف ، باید نقاط قوت هم دیده شود .ممکن است عده ای ، این سخن را معطوف به شرایط فعلی و با هدف حمایت از دولت روحانی بدانند اما تأکید او بر فراوانی نقاط قوت و نیز پافشاری بر مقایسه شرایط فعلی کشور با سالیان گذشته ، تردیدی باقی نمی گذارد که خامنه ای به دنبال القای دستیابی دولت پیشین به موفقیت های فراوان و ایجاد تغییرات اساسی در کشور در مقایسه با سالیان قبل بوده است ؛ همان سالهایی که رهبر بارها با صراحت نارضایتی خود از آن را اعلام نموده و روی کار آمدن احمدی نژاد را موحب نجات کشور از آن شرایط دانسته است . اما خامنه ای سخن صریح تری هم گفت که بی تردید برای حمایت از احمدی نژاد بود: " به بهانه برخی مشکلات، افرادی را که استقامت کرده اند، ملامت می کنند " . این سخن در واقع پاسخ به کسانی بود که رفتار نابخردانه احمدی نژاد را موجب افزایش تحریم ها و فشارهای اقتصادی به مردم می دانند. رهبر ضد ایرانی جمهوری اسلامی که تبرئه خویش از اتهام "حمایت خود خواهانه از احمدی نژاد" را غیر ممکن می داند اکنون با صراحت اقدامات هزینه ساز احمدی نژاد را " استقامت " می نامد و منتقدان مدیریت ایران سوز او را به باد انتقاد می گیرد. مخاطب خامنه ای در این سخنان هم ، تنها رئیس و اعضای دولت جدید نیستند بلکه او یک تنه در برابر مقاماتی از قوای گوناگون حکومتی و فعالان سیاسی داخلی ایستاده که به هر بهانه ، ابعادی از فساد و بی کفایتی های احمدی نژاد را افشا می نمایند. اهمیت حمایت یک جمله ای خامنه ای از احمدی نژاد را می توان در اختصاص بخش عمده از سخنرانی خسته کننده او به موضوع استقامت در برابر " دشمن " و نترسیدن از تهدیدات خارجی دانست. اینها عباراتی بود که خامنه ای در دوره هشت ساله هشتادو چهار تا نود و دو بارها در وصف احمدی نژاد و دولت او به کار می برد و آنها را نقاط قوت دولت های نهم و دهم می دانست . رهبر در آخرین دیدار رسمی خود با احمدی نژآد و دولت او که دقیقاً یک ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد ، ایستادگی احمدی نژاد بر شعارهای انقلاب در داخل و خارج را از مهم ترین ویژگی های دولت مورد حمایت خویش برشمرد و او را به خاطر همان ایستادگی ، ستود.

خامنه ای در سخنرانی برای زیر دستان بی اختیار خویش در مجلس خبرگان ، نشان داد که همراهی حقوق بگیران خود در مجلس و قوه قضائیه با سایر منتقدان احمدی نژاد ، را تحمل نمی کند . لذا با انتقادات فرهنگی که اعضای مجلس خبرگان نسبت به دولت روحانی ابراز کرده و می کنند هم زبانی کرد تا مهم ترین مشکل فعلی نظام را همان ضعف های فرهنگی جلوه دهد.خامنه ای سپس همت خود را مصروف تجلیل از کسانی نمود که به تعبیر او ، در برابر دشمنان استقامت کردند و به زعم رهبر، استقامت آنها ممکن است موجب پدید آمدن مشکلاتی شده باشد. خامنه ای به خوبی می داند یاد آوری مفاسد و کژی های دولت احمدی نژاد ، خاطره حمایت های نابخردانه و هزینه ساز رهبر از احمدی نژاد را در اذهان زنده می نماید. افشای تخلفات گسترده مالی در دولت احمدی نژاد نیز مردم را به یاد فرمان " کش ندهید " می اندازد. از سوی دیگر او بر این باور است آنچه که کار دولت را در افشای مفاسد و بی لیاقتی های دولت محبوب رهبر ، آسان می سازد کینه عمومی در داخل حاکمیت نسبت به احمدی نژاد و همراهی ناخواسته بخش های مختلف نظام با روحانی در این افشاگری هاست. پس به زعم خود به دنبال بیدار سازی زیر دستان خویش نسبت به این همراهی و هم زبانی است تا روحانی نتواند به آسانی ، دولتی را مورد انتقاد قرار دهد که خامنه ای در حمایت از آن صدها میلیارد دلار به کشور خسارت زده و حتی موجب ریختن خون بی گناهانی شده است.خامنه ای با ملایمت نسبت به رفتار فرهنگی دولت روحانی تذکر داد اما بارها از گفتمان مقاومت در برابر دشمن حمایت کرد و از بی حاصل بودن تحریم ها سخن گفت تا نشان دهد از اقدامات و اظهارات تحریم برانگیز احمدی نژاد ناراضی نبوده و نیست.

شاید تعدادی از خفتگانی که به ناحق ، خبرگان نامیده می شوند در دیدار روز پنجشنبه ،سخنان خامنه ای را باور کرده باشند .اما یکی از حاضران در ملاقات با رهبر ، به خوبی می داند خامنه ای تا چه حد از تحریم ها به وحشت افتاده است و همین وحشت ،او را به یافتن راهی برای خلاصی از تحریم ها و نجات نظام از منجلابی وادار ساخته که حاصل مدیریت احمدی نژاد و حمایت رهبر از اوست . فردی که به خوبی این واقعیت را می داند کسی نیست جز حسن روحانی نماینده سمنان در مجلس خبرگان که به همراه سایر دست نشاندگان رهبر در مجلس خفتگان به دیدار او رفته بود. روحانی خود مجری سیاست های رفع تحریم است که خامنه ای از ترس سقوط ، به آنها تن داده است .روحانی لابد می داند که اگر در برابر خواسته خود خواهانه رهبر برای عدم افشای مفاسد وکژی های احمدی نژاد تسلیم شود در نهایت با طلب کاری خامنه ای مواجه خواهد شد . کوتاه آمدن در این راه به خامنه ای جرئت خواهد داد به تدریج سهم خود در کشاندن کشور به پرتگاه فعلی را فراموش کند یا تلاش نماید مردم را در این زمینه بفریبد. روحانی نقش مخرب رهبر جمهوری اسلامی در جلوگیری از موفقیت رؤسای جمهور پیشین را به خوبی می داند . در عین حال از نیاز فعلی خامنه ای به خود ، آگاه است. او نخستین رئیس دولت در جمهوری اسلامی است که رهبر به شدت نیازمند همراهی اوست . پس نباید در برابر خواسته متکبرانه خامنه ای برای حمایت از گفتمان احمدی نژادی کوتاه بیاید. شرایط فعلی ، بهترین فرصت است که رهبر ناچار به پذیرش مسئولیت اقدامات هزینه ساز و غیر قابل جبران خود شود. ادامه افشاگری عالمانه و غیر کینه توزانه در خصوص آنچه در هشت سال گذشته به وقوع پیوسته ، کم هزینه ترین و در عین حال مؤثرترین روش برای رسیدن به این هدف است. روحانی نباید فراموش کند کوتاه آمدن های خاتمی در موارد مشابه ، موجب طلب کاری های بعدی خامنه ای شد.

منبع: سایت ایران دموکراتیک


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016