پنجشنبه 22 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باهنر: نامشروع خواندن دولت‌ قبل قطعاً ادامه فتنه است

خبرگزاری تسنيم: رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری با بيان اينکه نامشروع اعلام کردن دولت گذشته قطعاً ادامه فتنه است، گفت: نامشروع خواندن دولت‌ گذشته کوبيدن به طبل فتنه‌گران است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنيم، محمدرضا باهنر رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری و نايب رئيس دوم مجلس شورای اسلامی صبح امروز پنجشنبه در نشست خبری که در دفتر مرکزی جامعه اسلامی مهندسی برگزار شد، با بيان اينکه پيشاپيش حلول سال نو را تبريک عرض می‌کنم و اميدوارم سال ۹۳ پربرکت‌تر از سال‌های قبل برای نظام و انقلاب باشد، گفت: در سال جديد دولت بايد قدم‌های مثبتی را در جهت حل مشکلات موجود بردارد و با اقتصاد مقاومتی نيز حرکت جدی داشته باشيم.
وی ۲۲ اسفند را که به عنوان روز بزرگداشت شهدا نامگذاری شده است، گرامی داشت و افزود: هرچه انقلاب دارد، مديون خون شهداست بنابراين بايد اين دين را در ذهن داشته باشيم و از خدا بخواهيم طوری قدم برداريم که روح شهدا و در راس آن حضرت امام(ره) از ما راضی باشد.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری با بيان اينکه امسال سال نو با ايام فاطميه همزمان شده است، اظهار داشت: از اين رو بايد مراقبت کنيم تا هتک حرمتی صورت نگيرد.
باهنر به ۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت هم اشاره و خاطرنشان کرد: استکبار دور ملت ايران چنبره زده بود و در آن روز اين چنبره پاره و از بين رفت و آغازی برای استقلال اقتصادی کشور شد.
وی در ادامه در پاسخ به اين سوال که سفر اشتون به تهران و ديدار وی با برخی از عوامل فتنه سال ۸۸ را چگونه ارزيابی می‌کنيد، تاکيد کرد: فضای باز سياسی و بين‌المللی کشور شعار دولت يازدهم بود. همچنين سياست راهبردی مقام معظم رهبری برگرفته از نرم قهرمانانه است و اين واژه مفاهيم خود را هم دارد بنابراين بايد تمام وضعيت حفظ شود و فضای باز سياسی نيز به معنای ولنگاری، بی‌حساب و کتاب بودن و بی در و دروازه و بی‌در بودن نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری تاکيد کرد: ايران ارزش‌هايی دارد و بر آن ارزش‌ها پا فشرده است و معتقديم که اگر پيشرفتی داشتيم که داريم، همه مديون پافشاری بر اين ارزش‌هاست.
باهنر خاطرنشان کرد: متاسفانه در سفر پيشين برخی از وزرای اروپايی و در سفر اخير خانم اشتون اين دو اتفاق (ديدار با عوامل فتنه) تکرار شد و حتما اتفاق مضمونی است و ما آن را محکوم می‌کنيم. ضمن اينکه بايد هم دستگاه ديپلماسی و اطلاعاتی کشور در اين باره پاسخ بدهند.
وی اضافه کرد: متاسفانه بحث‌هايی در محافل سياسی صورت گرفته مبنی بر اينکه سفر خانم اشتون به ايران با اين شرط (ديدار با عوامل فتنه) انجام شده است البته من نمی‌خواهم اين موضوع را تاييد يا رد کنم اما می‌گويم دستگاه ديپلماسی بايد به صورت سريع و شفاف پاسخ دهد.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری تاکيد کرد: اگر مطلع بودند و اين ديدار اتفاق افتاد، خطا کردند و بايد آن را جبران کنند و اگر هم مطلع نبودند، عذر بدتر از گناه است. ايران بی‌در و دروازه نيست.
باهنر با بيان اينکه اگر آقايان عرضه ندارند و نمی‌توانند سياست راهبردی را محافظت کنند، بايد فکر ديگری کرد، افزود: مجلس پيگيری می‌کند و نتيجه را به سمع و نظر مردم خواهد رساند و معتقديم اين مسائل دخالت در امور کشور است.
وی با بيان اينکه ما به دنبال بازی برد-برد هستيم، ادامه داد: اين نوع رفتارها مسير را مخدوش می‌کند و بايد دستگاه ديپلماسی مواظبت کند و پاسخگو هم باشد.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری همچنين درباره اينکه جبهه پيروان خط امام و رهبری برای انتخابات آينده چه برنامه‌هايی را دارد و چه زمانی ديدارهای انتخاباتی خود را جامعتين آغاز خواهد کرد، اظهار داشت: الان کشور مسائل زيادی را در پيش روی خود دارد به همين جهت بايد ارکان مملکت يعنی قوه مقننه، قوه مجريه و قوه قضائيه عزم خود را برای پيشبرد کشور و حل مشکلات جذب کند و کارهای پيش‌رو زياد است.
باهنر تصريح کرد: الان فرصت مناسبی برای شروع بحث‌های انتخاباتی و انتشار آن در رسانه‌ها به هيچ وجه نيست و معتقدم اين موضوع ظلم بزرگی به مردم است چراکه دو سال و نيم ديگر به انتخابات مانده است و اگر بخواهيم از الان وارد انتخابات شويم، زودهنگام است.
وی تاکيد کرد: معتقدم قوا و فعالان سياسی بايد دست به دست هم دهند، کمک کنند تا حرکت و کار به جلو رود.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری بار ديگر بحث‌های انتخاباتی را زودهنگام عنوان کرد و در عين حال گفت: تشکل‌های سياسی و احزاب قاعدتاً هميشه در درون خود بحث می‌کنند و ما هم از اين بحث‌ها داريم و بر اين باوريم که بايد اصولگرايان را به وحدت برسانيم. اين زنده بودن فضای سياسی است اما رسانه‌ای کردن آن و خط و نشان دادن به رقبا ظلم است.
باهنر ادامه داد: جبهه پيروان فعاليت‌های سياسی درون تشکيلاتی خود را دارد اما هم خود، هم دوستان و هم رقبا را از فعاليت‌های انتخاباتی زودهنگام برحذر می‌دارد.
وی خاطرنشان کرد: مشاوران دولت درباره انتخابات بحث کردند که به نظرم رئيس جمهور از اين مسائل مطلع نبود و بدون نظر وی بحث‌ها مطرح شد. نبايد از الان به فکر اين باشيم که مجلس نهم را عوض کنيم و يا به فکر عوض کردن و تغيير دولت باشيم؛ اين بحث‌ها بايد در زمان معين خود صورت گيرد.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری با اشاره به اينکه سياست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و ايشان بر اجرای اين سياست‌ها تاکيد دارند، گفت: در حال حاضر بايد پيرامون مطالبه رهبری که برگرفته از اقتصاد مقاومتی است، کار کنيم تا بتوانيم تا پايان سال آينده در اين باره پاسخ دهيم و بگوييم در جهت اقتصاد مقاومتی چه قدم‌هايی را برداشته‌ايم.
باهنر خطاب به خبرنگاری که پرسش مذکور را تکرار کرد، گفت: در مورد سوال شما که موضوع انتخابات مجلس آينده بود، بايد بگويم ما در درون خود کار می‌کنيم و تلاشمان اين است که اصولگرايان را به وحدت حداکثری برسانيم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه "يکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب دولت گذشته را نامشروع خواند"، گفت: در مورد دولت‌ها، مجالس و نهادهای حکومتی نقدهايی انجام می‌شود که نقدهای تخصصی و منصفانه هم اشکالی ندارد البته نبايد در نقدها بی‌انصافی کرد چراکه نقد می‌تواند چراغ آينده را روشن کند.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری با بيان اينکه دولت‌ گذشته از مشروعيت برخوردار بود، تاکيد کرد: نامشروع اعلام کردن دولت گذشته ادامه بحث فتنه است چون سران فتنه همين موضوع را مطرح می‌کردند و هزينه زيادی را به خود و کشور وارد کردند و اين نوع حرف‌ دنباله حرف آنهاست و کسانی که اين حرف‌ها را می‌زنند، بايد پاسخگو باشند.
باهنر با بيان اينکه بنده هم نسبت به دولت گذشته نقدی داشتم، گفت: اما نامشروع خواندن دولت گذشته کوبيدن به طبل فتنه‌گران است و نظام هم اجازه نمی‌دهد بعضی از فتنه‌گران سر از لانه‌های خود بيرون بياورند و تجربه مضموم را تجربه کنند. آنهايی که اين حرف‌ها را می‌زنند، بايد هزينه‌ها را قبول کنند.
وی همچنين پيرامون مواضع اخير بان‌کی‌مون مبنی بر آزادی سران فتنه و ادعای اينکه ايران از حقوق بشر برخوردار نيست، گفت: اينکه ايشان وارد مسائل داخلی يک نظام شود و استقلال، تماميت ارضی و آزادی حکومت‌ها را مخدوش کند، يک حرف سخيف است و بايد حرف ناميمون خود را جبران کند.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری تاکيد کرد: دبيرکل سازمان ملل موقعيت حقوقی دارد، به همين جهت نبايد دست به فرمان استکبار جهانی باشد و حرف آنها را تکرار کند. حرف بان‌کی‌مون سخيف بود و معتقدم دستگاه ديپلماسی بايد موضع شفاف در اين مسئله که مداخله واضح در مورد مسائل داخلی ايران است، بگيرد.
باهنر در ادامه اين نشست خبری در پاسخ به اين پرسش که آيا نگرانی فرهنگی مقام معظم رهبری فقط به وزارت ارشاد برمی‌گردد و دستگاه‌های ديگر در اين باره پاسخگو نيستند و اينکه نظر شما در مورد فيس‌بوک چيست، چراکه صفحه‌ای در فيس‌بوک داريد، اظهار داشت: در پاسخ دوم شما بايد بگويم صفحه‌ای در فيس‌بوک مال من نيست و بايد ببينيم چه کسی از اين کارها می‌کند.
وی در مورد مسائل فرهنگی نيز گفت: در برنامه پنجم اعلام کرديم پروژه‌های اقتصادی، فنی و عمرانی بايد پيوست فرهنگی داشته باشد حتی توسعه ما بايد ملاحظات فرهنگی داشته باشد اما چه کسی مسئول است؟ ما نهادهای فرهنگی زيادی از جمله هيئت‌ها، مساجد، رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب، مجازی و خطبای جمعه داريم. دستگاه‌هايی که از خزانه کشور ارتزاق می‌کنند که در اين راستا می‌توان به سازمان تبليغات اسلامی و حوزه‌ها اشاره کرد. همه نقش دارند که تجارب مناسب خود را به مطالبه رهبری داشته باشند.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری تصريح کرد:‌ اما آيا پهن شدن مسئوليت‌ها از وزارت ارشاد رفع مسئوليت می‌کند؟ نه حتما نمی‌کند. وزير ارشاد بايد نسبت به مواضعی که گرفته می‌شود، پاسخ دهد.
"روزنامه‌ای به احکام شرعی حمله می‌کند و اين اتفاقات در زمان جبهه ملی هم اتفاق می‌افتاد که امام اين اقدامات را مرتد اعلام کردند، از اين‌رو اگر خطايی در رسانه‌ای صورت می‌گيرد، حتما بايد با آن برخورد شود و نبايد فکر کنيم چون مراجع فرهنگی زياد هستند، ما بايد وظايف خود را رها کنيم. خير اينطور نيست".
باهنر دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری را جدی خواند و با بيان اينکه ايشان بعضی وقت‌ها در مسائل ريز می‌شدند، خاطرنشان کرد: حضرت آقا از واژه‌ای استفاده می‌کردند و می‌فرمودند از قضيه اسباب‌بازی‌ها رنج می‌برند. اسباب‌بازی‌هايی که فکر بچه‌های ما را می‌سازد و ما ساده از کنار آن می‌گذريم.
وی يادآور شد: مقام معظم رهبری از سال ۷۰، ۷۱ نيست به تهاجم فرهنگی به مردم و مسئولين هشدار دادند و از آن سال اين واژه را به کار بردند و فرمودند دچار شبيخون فرهنگی هستيم، از اين رو بايد بدانيم مقوله فرهنگی حساس و تاثيرگذار است.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری تاکيد کرد: تداوم مراکز فرهنگی سلب مسئوليت هيچ کدام از مراکز را ندارد و بايد همه به وظايف خود دقت کنند و آنهايی هم که با محور دولت کار می‌کنند، بايد توجه داشته باشند و نظارت هم بر آنها صورت گيرد تا کار را جلو ببرند.
باهنر در ادامه اين نشست خبری در پاسخ به اين سوال که آيا قرار است در مجلس فراکسيونی تحت عنوان فراکسيون حاميان دولت تشکيل شود، خاطرنشان کرد: حمايت يا عدم حمايت از دولت صفر و ۱۰۰ نيست. ما نبايد خود را يا حامی و يا منتقد دولت بدانيم چراکه طيف وسيعی از همکاری‌ها را داريم.
وی ادامه داد: در زمان انتخابات من به آقايان کانديدای رياست جمهوری و حتی به وزراء‌ گفتم يا دلتان وسيع است و يا نمی‌دانيد در کجا وارد می‌شويد، چون کار پرمشقت است البته در خيلی از کارهای سخت مردم نشان دادند که پيروز شدند، از اين رو ما می‌توانيم درکارهای ديگر هم پيروز شويم.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری با بيان اينکه مجلس با همه توان از دولت حمايت می‌کند، اظهار داشت: شاکله مجلس مدافع و کمک‌کار دولت است به شرط‌ها و شروط‌ها که يکی از آن شروط خردگرايی، اعتدال، عقل‌گرايی و حل کردن مشکلات مملکت و دفاع از خط قرمزهای نظام از سوی دولت است.
باهنر به حضور سلايق مختلف در خانه ملت اشاره کرد و افزود: از نظر سياسی فراکسيون‌های رهروان ولايت، اصولگرايان مجلس و اصلاح‌طلبان درمجموع حامی دولت هستند و معتقديم بايد به دولت کمک کنيم و در عين حال نقدهای خود را هم داريم و از دو طرف فکر می‌کنيم که بايد فرصت مناسب را به دولت داد.
وی گفت: من اين پيش‌بينی را ندارم که فراکسيون جديدی در مجلس تشکيل شود، البته در عالم سياست هيچ چيزی قابل پيش‌بينی نيست اما به نظرم فراکسيون جديدی شکل نمی‌گيرد. ضمن اينکه در مواضع فراکسيونی تعديل هم اتفاق می‌افتد.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری در ادامه درباره اينکه يکی از انتقاداتی که به مجلس نهم وارد است، سوالات زياد از وزرای دولت يازدهم است و چرا مجلس به اين اندازه از وزرای کابينه سوال مطرح می‌کند، يادآور شد: اگر دولت‌های گذشته را مقايسه کنيم، می‌بينيم در ۶ ماهه اول دولت احمدی‌نژاد سوالات بيشتر از دولت خاتمی بود و به نظرم رشد سوال‌ها طبيعی است.
باهنر با بيان اينکه برخی می‌گويند سوالات وقت وزرا را می‌گيرد اما بنده به اين قضيه قائل نيستم، گفت: وزرا و مسئولين بايد وقت زنده خود را به سوالات نمايندگان اختصاص دهند، چراکه پاسخ جزو وظايف دولت و وزراء است با اين حال ما هيئتی را در هيئت رئيسه تشکيل داديم و سوالات به آنجا می‌آيد و در ظرف ۶، ۷ ماه به ۱۲۰۰ الی ۱۳۰۰ تا رسيد که بعضی از سوالات را حل و فصل کرديم و تعدادی به کميسيون ارجاع داده شد.
وی توصيه‌ای به نمايندگان مجلس و وزرای کابينه يازدهم کرد و افزود: از نمايندگان مجلس می‌خواهم مقداری خويشتنداری خود را بيشتر کنند و وزراء هم نبايد دل‌نازک باشند. لازمه وزير بودن، پاسخگو بودن است.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه به دولت يازدهم چه نمره‌ای می‌دهيد، با خنده گفت: نمره به دولت زود است چون امتحان ثلث اول شروع نشده و امتحان‌ها هفتگی است و حرکت دولت در مسئله اقتصاد کند بوده است. در مسئله توليد و کنترل تورم طرح‌های زيادی آماده است اما با اين حال برای توليد اتفاقی نيفتاده است. در زمينه تورم هم خوب بوده است اما به هيچ وجه کافی نيست.
باهنر همچنين در خصوص مرز بين انتقاد و هتاکی گفت: عزيزی فکر می‌کند که سفر اشتون و ديدار او با مسئولين فتنه بدون اطلاع مقامات صورت نگرفته است، البته اشتون دلش می‌خواهد در تهران راهپيمايی شود و در آنجا شعار بدهد اما ما نمی‌گذاريم چنين رفتاری صورت گيرد. موقعيت ما خوب است به دليل اينکه روی مواضع و اصول پافشاری کرده‌ايم.
وی تاکيد کرد: بعضی وقت‌ها وقتی مامور و يا فردی خارجی به اينجا می‌آيد، ميهمان کشور است و بدون ميزبان حق ندارد جايی برود ضمن اينکه ما حرکت دزدکی در ديپلماسی ندارم و خانم اشتون فردی نيست که در کشور کار دزدکی کند. مجلس حتما حساسيت نشان می‌دهد.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری درباره اينکه از ديدگاه‌ شما مرز نقد کجاست، اظهار داشت: اين مرز به وجدان کاری آدم‌ها برمی‌گردد. همچنين معتقدم واژه‌ها نبايد سخيف و تند باشد اما نقدها بايد منصفانه باشد.
باهنر در خصوص شکل‌گيری کميته اقتصاد مقاومتی در جبهه پيروان گفت: البته ما کارگروهی را در مجلس راه انداختيم و در مرحله اول فکر کرديم قوانينی درکشور در رابطه با اقتصاد مقاومتی وجود دارد که در اجرا معطل مانده‌اند همچون قانون کسب و کار. اگر اين قانون اجرا شود، فضای کسب و کار باز می‌شود.
"بعضی از قوانين هم معطل مانده که نياز به اصلاح دارد و برخی ديگر هم سد راه اقتصاد جهادی است که بايد آنها را لغو کرد و ما در اين کارگروه تلاش می‌کنيم ظرف يکی، دو ماه آينده اين دسته‌بندی‌ها را در مورد اين قوانين انجام دهيم و انشاءالله در همين رابطه هم کارگروه مشترکی با دولت و قوه قضائيه داشته باشيم."
وی به تشکيل کارگروه اقتصاد مقاومتی در جبهه پيروان خط امام و رهبری نيز اشاره کرد و گفت: ما در جبهه هم کارگروه اقتصاد مقاومتی را راه انداخته‌ايم و همه تشکل‌ها نماينده خود را معرفی کرده‌اند و مطالبه عموم ملت و فعالان سياسی و اقتصادی اين است که در زمينه اقتصاد مقاومتی کمک کنيم.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری تاکيد کرد: مسير اقتصاد مقاومتی کاملا روشن و واضح است و شخص مقام معظم رهبری به خوبی آن را تبيين و باز کردند، بنابراين به نظرم محافل سياسی به جای اينکه از الان به انتخابات بپردازند، روی مسئله اقتصاد مقاومتی کار کنند.
باهنر در پاسخ به اين سوال که آيا حجت‌الاسلام علوی وزير اطلاعات از نمايندگان شکايت کرده است، گفت: شايد وزير اطلاعات نامه‌ای بنويسد اما من در جريان نيستم. در مجلس هيئتی را با عنوان هيئت عملکرد بر نمايندگان داريم و هر کس شکايتی داشته باشد، شکايت خود را به اين هيئت ارجاع می‌دهد و ممکن است وزير شکايت داشته باشد يا نماينده از نماينده ديگری شکايت داشته باشد.
"اگر شکايتی به اين هيئت ارجاع شود، ما بررسی می‌کنيم و اگر عملکرد نماينده‌ای در راستای وظايف نمايندگی‌اش صورت گرفته باشد، از آن نماينده حمايت می‌کنيم و اگر تخلفی از سوی نماينده‌ای صورت گيرد، حتما تذکر و يا اخطار خواهيم داد."
وی درباره اينکه آيا سفر اشتون به تهران در آينده مذاکرات تاثير خواهد گذاشت، افزود: سفر اشتون درمذاکرات بی‌تاثير نيست اما ما از قبل هم گفته بوديم که مذاکره ما فقط موضوع هسته‌ای است.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری هم پيش‌بينی و فرموده بودند که اگر موضوع هسته‌ای تمام شود، آنها موضوعی همچون حقوق بشر را مطرح می‌کنند. ته استکبار جهانی اين است که اصلا ما نباشيم.
باهنر با بيان اينکه جمهوری اسلامی ايران همواره نشان داده که آماده گفت‌وگوست، ادامه داد: ما آماده گفت‌‌وگو با بازی برد- برد هستيم البته در برخی از موارد گفت‌وگوی ما برد - باخت بوده و اين هم به خاطر اينکه استکبار اين را می‌خواسته است.
وی با بيان اينکه ما حتی برای بازی برد - باخت هم مجرب هستيم، تصريح کرد: ما برای گزينه‌های آنها و يا حالت سياسی و حتی جنگ گرم که می‌خواهند بر ما تحميل کنند، آمادگی داريم.
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری در پايان تاکيد کرد: خانم اشتون فکر می‌کند می‌تواند مسئله هسته‌ای را به مسائل ديگر توسعه دهد اما بايد بدانند مذاکره هسته‌ای ما صرفا به خاطر مسئله هسته‌ای صورت می‌گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016