جمعه 23 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مادر ستار بهشتی: اشتون گفت من هم يک مادر هستم و شما را درک می‌کنم

• گوهر عشقی مادر ستار بهشتی به دويچه وله می‌گويد کاترين اشتون در ديدار با او گريه کرد. خانم عشقی با اشاره به اين که موبايل و لپ‌تاپ فرزندش را پاک‌شده تحويل او داده‌اند، گفت در دادگاه غيرعلنی بررسی قتل فرزندش شرکت نمی‌کند.

دويچه وله ـ گوهر عشقی مادر ستار بهشتی در گفت‌وگو با دويچه وله ديدار با کاترين اشتون مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا را "عالی" خوانده و می‌گويد، در اين ديدار خانم اشتون با او با رويی باز برخورد کرده است.

مادر ستار بهشتی می‌گويد در اين ديدار به کاترين اشتون گفته که فرزندش زير شکنجه کشته شده است. گوهر عشقی درباره ديدار با اشتون مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا اضافه می‌کند: «به او گفتم من از ايران چيزی نمی‌خواهم، فقط يک دادگاه علنی می‌خواهم. خانم اشتون گفتند که اين مسئله را به مسئولان ايران خواهند گفت. من کمی احساساتی شدم و ايشان هم گريه کردند و گفتند من هم يک مادر هستم و احساس يک مادر داغديده را می‌فهمم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کاترين اشتون، مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا پس از اين ديدار در بيانيه رسمی خود با اشاره به ديدارش با فعالان زن در تهران نوشت: «کسی نبايد از اينکه در سفر من به تهران تمرکز زيادی بر موضوع حقوق بشر بود، تعجب کند. من با فعالين زن در روز بين‌المللی زن ديدار کرده و درباره وضعيت زنان و نيز برخی از کارهايی که اين زنان، از روزنامه‌نگارها گرفته تا پناهندگان افغان و افرادی که در جامعه مدنی فعاليت می‌کنند، در آنها دخيل هستند و نيز اهميت جامعه مدنی، سخن گفتم».

بعد از ديدار کاترين اشتون مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا با فعالان جقوق زنان از جمله گوهر عشقی مادر ستار بهشتی و نرگس محمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران اين ديدار را "مداخله در امور داخلی ايران" دانست و اعلام کرد که رسما به سفارت اتريش که اين ملاقات در آن‌جا انجام شده اعتراض شده است.

مهدی کوچک‌زاده، نماينده مجلس شورای اسلامی نيز با اعتراض به ديدار کاترين اشتون با فعالان زن، مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا را "عجوزه" ناميد. علی لاريجانی نيز اين ملاقات را "دزدانه و دون شان اتحاديه اروپا" دانست.

در ادامه اعتراضات به ملاقات کاترين اشتون با فعالان حقوق زنان، صادق لاريجانی رئيس قوه قضائيه اين ديدار را "دهن کجی به نظام" توصيف کرد و گفت: «اگر اين روند ادامه پيدا کند قوه قضائيه وارد عمل می‌شود.»

خشم اصولگرايان از ديدار تا ان‌جا پيش رفت که روزنامه جوان نزديک به سپاه پاسداران حتی عکس گوهر عشقی مادر ستار بهشتی را در کنار کاترين اشتون تحمل نکرد و با دستکاری عکس، تصوير مادر ستار بهشتی را حذف کرد.

گوهر عشقی: دستکاری عکسم برايم مهم نيست، برای من ستار مهم است

با اين حال گوهر عشقی مادر ستار بهشتی به دويچه وله می‌گويد اين مسائل از جمله دستکاری و حذف عکسش در کنار کاترين اشتون برايش مهم نيست. او می‌گويد: «اصل کار برای من ستار است، عکس برای من مهم نيست.»

گوهر عشقی همچنين خبر می‌دهد که برخی وسايل ستار بهشتی از جمله موبايل و لپ تاپ فرزندش را در حالی که کاملا محتويات ان را پاک کرده بودند به او تحويل داده‌اند. او می‌گويد: «گوشی موبايل ستار بهشتی را بدون سيم‌کارت و پاک شده تحويل من دادند. همين‌طور لپ‌تاپ ستار را در حالی که پشت آن را باز کرده (هارد آن را برداشته) و آن را کاملا پاک کرده بودند تحويل دادند. به آن‌ها گفتم لباس‌های ستار را به من بدهيد، اما ندادند. چون لباس‌های ستار خونی بوده يا زير شکنجه پاره پاره شده بود تحويل ندادند. هر مادری دلش می‌خواهد لباس بچه‌اش را در آغوش بگيرد. هر چه گفتم لباس‌های ستار را به من تحويل ندادند.»

در روزهای اخير خبرگزاری‌های ايران از برگزاری دادگاه مامور نيروی انتظامی شريک در پرونده ستار بهشتی به اتهام "قتل شبه‌عمد"، در ۱۹ فروردين‌ماه سال ۹۳ در دادگاه کارکنان دولت خبر دادند.

بنا بر اين گزارش دادگاه برای والدين ستار بهشتی هم احضاريه‌ای ارسال و خواستار حضور آنان در جلسه دادرسی اين پرونده شده است.

گوهر عشقی مادر ستار بهشتی اما به دويچه وله می‌گويد: «من در آن دادگاه حاضر نمی‌شوم. دادگاه بايد علنی باشد. من در دادگاه ۱۹ فروردين حاضر نخواهم شد.»

ستار بهشتی وبلاگ‌نويس ۳۵ ساله روز نهم آبان ماه در منزلش دستگير شد و چند روز بعد در بازداشتگاه جان باخت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016