یکشنبه 25 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تظاهرات بزرگ مردم مسکو علیه "اشغال" کریمه

رادیو فرانسه - روز شنبه در مسکو، تظاهرات بزرگی در مخالفت با سیاست‌های ولادیمیر پوتین و به ویژه در اعتراض به "اشغال" شبه‌جزیرۀ کریمه توسط روسیه برگزار شد. این تظاهرات یک روز قبل از رفراندوم کریمه صورت می‌گیرد. قرار است که فردا یکشنبه، اهالی این منطقه در مخالفت یا موافقت با الحاق به روسیه به پای صندوق‌های رأی بروند. در اینحال روسیه طرح قطعنامۀ شورای امنیت را در جهت محکومیت این رفراندوم وتو کرد.

شنبه، دولت اوکراین رسماً روسیه را به اشغال نظامی خاکش متهم کرد. وزارت خارجۀ اوکراین از مسکو می‌خواهد که هرچه سریع‌تر نیروهای خود را خارج کند و سپس هشدار می‌دهد که در غیر این صورت به هر ترتیب با این "اشغال" مقابله خواهد کرد. اوکراین ادعا می‌کند که روسیه هشتاد سرباز خود را همراه با هلی‌کوپتر و خودروهای نظامی در نزدیکی کریمه مستقر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تقریباً همزمان، اهالی مسکو علیه "اشغال" کریمه دست به نظاهرات زدند. خبرگزاری‌های بزرگ غربی تعداد شرکت‌کنندگان در تظاهرات مخالفان را حدود پنجاه هزار نفر ارزیابی کردند. از زمان بازگشت مجدد ولادیمیر پوتین به کاخ کرملین یعنی از سال ٢٠١٢، مخالفان وی نتوانسته بودند تظاهراتی در این ابعاد برگزار کنند.

هم‌زمان با اعتراضات امروز، گروه‌های ملی‌گرای طرفدار پوتین نیز در اطراف میدان سرخ مسکو تظاهراتی در دفاع از سیاست‌های دولت برگزار کردند.

مخالفان پوتین از جمله شعار می‌دادند: "رفراندوم زیر فشار اسلحه معنا ندارد".

قرار است فردا یکشنبه، در منطقۀ کریمه رفراندومی برای تصمیم‌گیری در مورد الحاق یا عدم الحاق این سرزمین به روسیه برگزار شود. با توجه به اکثریت روس‌زبان کریمه و همچنین با وجود فشارهای زیاد مسکو، احتمال می‌رود که نتیجۀ همه‌پرسی، موافقت با الحاق به روسیه باشد.

امروز شنبه، سرگئی آکسینونف که از هم‌اکنون خود را نخست‌وزیر جمهوری کریمه می‌خواند و از سوی مسکو نیز حمایت می‌شود گفت که روند الحاق کامل کریمه به روسیه حدود یک سال طول خواهد کشید.

از طرف دیگر مسکو نیز برای توجیه سیاست‌های خود اعلام کرد که مردم اوکراین از روسیه کمک طلب می‌کنند. وزارت خارجۀ روسیه امروز ادعا کرد که "ناسیونالیست‌های اوکراینی" قصد حمله به مناطق روس‌زبان کشور را دارند و مردم کشور از ترس این حمله، از مسکو کمک خواسته‌اند.

منظور وزارت خارجۀ روسیه از "ناسیونالیست‌ها" به طور کلی کسانی هستند که طرفدار استقلال اوکراین و مخالف دخالت روسیه‌اند.

علاوه بر این، روسیه طرح قطعنامۀ شورای امنیت را در جهت محکومیت رفراندوم کریمه وتو کرد.

طرح این قطعنامه که با حمایت کشورهای غربی به شورای امنیت پیشنهاد شد، رفراندوم الحاق کریمه به روسیه را محکوم می‌کرد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016