سه شنبه 27 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پوتین استقلال کریمه را به رسمیت شناخت

راديو فردا ـ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ۲۶ اسفند ماه، یک روز پس از برگزاری همه‌پرسی جمهوری خودمختار کریمه برای جدا شدن از اوکراین که به دست دولت هوادار روسیه در آن منطقه انجام شد، استقلال آن را به رسمیت شناخت.

به گزارش خبرگزاری «ایتار-تاس» روسیه، پوتین در فرمانی که در این مورد امضا کرده، نوشته است «با توجه به خواست مردم کریمه که در همه‌پرسی ۱۶ مارس بازتاب داشته است، اعلام می‌کنم که جمهوری کریمه، که شهر سواستوپول در آن از وضعیت ویژه‌ای برخوردار است، به عنوان کشوری مستقل شناخته شود».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیش از این، کشورهای اروپایی، ایالات متحده و برخی دیگر کشورها این همه‌پرسی را محکوم و نتایج آن را رد کرده بودند.

آمریکا و اتحادیه اروپا روز دوشنبه دست به اقدامی دیگر نیز زده و در ارتباط با آنچه «دخالت روسیه در اوکراین» می‌نامند تحریم‌هایی را علیه مقام‌‌های روس، کارخانه‌های تولید سلاح روسیه و مقام‌های اوکراینی حامی روسیه وضع کردند.

قرار است روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین در سخنرانی برای هر دو مجلس فدراسیون روسیه در مورد این موضوع صحبت کند.

ناظران و کارشنان می‌گویند احتمال دارد رئیس‌جمهوری روسیه، در سخنان خود الحاق کریمه را به روسیه اعلام کند.

چند ساعت پیش از آنکه پوتین، کریمه را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت بشناسد، پارلمان این منطقه استقلال خود را اعلام و از جامعه جهانی خواسته بود آن را به رسیمت بشناسد.

مقام‌های کریمه روز گذشته اعلام کردند که «۹۷ درصد» از شرکت‌کنندگان در این رای‌گیری موافقت خود را با پیوستن به روسیه اعلام کردند.

همه‌پرسی علاوه بر مخالفت غرب با مخالفت شدید دولت اوکراین روبه‌رو بود که پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری هوادار روسیه، به قدرت رسیده و هوادار نزدیکی به اروپا است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نشستی خبری گفته است دوام مداخله نظامی روسیه در اوکراین تنها موجب منزوی شدن هر چه بیشتر روسیه و در نتیجه ضربه خوردن به اقتصاد روسیه می‌شود.

او می‌گوید «اگر روسیه به مداخله در امور اوکراین ادامه بدهد، ما آماده‌ایم تا تحریم‌های بیشتری علیه‌اش اعمال کنیم.»

بنا بر اصل یکم قانون اساسی جمهوری خودمختار کریمه اوکراین این منطقه «بخشی از خاک اوکراین است و حل و فصل هر گونه مسئله، در زمینه مفاد ارجاعی، در چارچوب قدرت‌های تفویض شده به کریمه بر پایه قانون اساسی اوکراین خواهد بود».

حامیان روسیه پیش از برگزاری همه‌پرسی می‌گفتند که تغییر دولت در کی‌یف نقض قانون اساسی بوده است.

دولت ویکتور یانوکوویچ،پس از ماه‌ها اعتراض و درگیری‌های که ده ها کشته برجای گذاشت، نزدیک به یک ماه پیش سقوط کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016