یکشنبه 25 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعضای گروه "جی‌هشت" آماده حذف روسيه از اين جرگه می‌شوند

• روسيه در آستانه اخراج از گروه "جی‌هشت" قرار گرفته است. هفت کشور صنعتی جهان در پی بديلی برای سوچی به عنوان محل برگزاری اجلاس خود هستند. تکليف ديدار برنامه‌ريزی شده هيئت دولتی روسيه و آلمان در ماه آوريل هم ناروشن است.

دويچه وله ـ بحران اوکراين و پيشروی روسيه در کريمه، عضويت روسيه در گروه "جی هشت" را به خطر انداخته است. هفت کشور بزرگ صنعتی جهان "جی هفت"، خود را آماده برگزاری اجلاسی بدون حضور روسيه و اخراج اين کشور از جرگه خود می‌کنند.

"اشپيگل آنلاين" به نقل از محافل نزديک به دولت آلمان، از پيشنهاد بريتانيا برای برگزاری اجلاس "جی‌‌هفت" در لندن خبر داده و نوشته که اين پيشنهاد از سوی آمريکا، آلمان، ژاپن، کانادا، ايتاليا و فرانسه با استقبال روبرو شده است.

پيش‌تر قرار بود اجلاس مقدماتی "جی‌۸" در شهر سوچی در روسيه برگزار شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دولت آلمان اعلام کرده که اگر ولاديمير پوتين از موضوع پيشروی نيروهای روسی در کريمه کوتاه نيايد، قرار ديدار برنامه‌ريزی شده هيئت‌های روسی و آلمانی در ماه آوريل به هم خواهد خورد.

يک سخنگوی دولت آلمان گفته که هر گام کوچکی برای تغيير اوضاع در کريمه حائز اهميت است: «وگرنه در شرايط کنونی چنين ديداری بی‌معناست.» محل اين ديدار شهر لايپزيک تعيين شده بود.

اين تهديدها در آستانه رفراندوم کريمه با موضوع الحاق به فدراسيون روسيه اوج گرفته‌اند. اين همه‌پرسی در روز يکشنبه ۱۶ مارس برگزار می‌شود و روسيه يک روز پيش از آن، قطعنامه شورای امنيت برای به رسميت نشناختن اين رفراندوم را وتو کرد.

پيش‌نويس اين قطعنامه از سوی آمريکا تهيه شده بود و به غير از چين و روسيه، ۱۳ عضو ديگر شورای امنيت به آن رای موافق دادند. چين موضع ممتنع گرفت که از سوی ديپلمات‌ها به معنای عدم حمايت از روسيه تلقی شد.

شورای اروپا: همه‌پرسی کريمه قانونی نيست

به موازات تلاش شورای امنيت سازمان ملل، شورای اروپا نيز اعلام کرد که همه‌پرسی در کريمه برای الحاق به روسيه وجهه قانونی ندارد. دانيل هولتگن، سخنگوی اين شورا با اشاره به بررسی‌های حقوقی "کميسيون ونيز" گفت اين رفراندوم با موازين قانونی و دمکراتيک سازگار نيست.

"کميسيون ونيز" متشکل از کارشناسان و حقوقدانان نخبه است و ارگان مشورتی شورای اروپا در امور حقوقی به شمار می‌رود. اين کميسيون در جمعه آينده ۲۱ مارس نيز برای بررسی رفراندوم کريمه مجمع عمومی خواهد داشت.

شورای اروپا که در سال ۱۹۴۹ تاسيس شده، هم اينک ۴۷ عضو دارد. اوکراين از سال ۱۹۹۵ و روسيه از سال ۱۹۹۶ عضو اين شورا شده‌اند.

پيش از شورای اروپا، سازمان ناتو نيز رفراندوم کريمه را "غيرقانونی" خوانده بود. آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل اين پيمان گفته است که همه‌پرسی در کريمه، نقض آشکار قوانين بين‌المللی است و هيچ مشروعيتی نخواهد داشت.

مخالفت صاحبان شرکت‌های آلمانی با تحريم روسيه

صدراعظم آلمان در آخرين واکنش به رويدادهای کريمه، تهديد کرده که اگر مسکو با جامعه جهانی همکاری نکند زيان‌های اقتصادی و سياسی خواهد ديد.

آنگلا مرکل روز پنجشنبه (۱۳ مارس/۲۲ اسفند) در مجلس آلمان هشدار داد که اگر روسيه نرمش نشان ندهد، مرحله دوم تحريم‌های اروپا اجرا خواهد شد. در نخستين مرحله، حساب‌های بانکی برخی مقامات روس مسدود و حق سفرشان به اتحاديه اروپا از آنها سلب شده است.

آمريکا سخت‌گيرتر از اروپا، از تحريم‌بانک‌ها و موسسات مالی روسيه سخن گفته است.

در اين ميان، سرمايه‌‌داران و محافل اقتصادی آلمان، نسبت به "جنگ تجاری" با روسيه هشدار داده‌اند. ارکهارد کوردس، رئيس کميته اقتصاد و بازرگانی شرقی آلمان با ابراز نگرانی از چنين دورنمايی گفته است: «در غلطيدن به زنجيره‌ای از تحريم و تحريم متقابل، سودی برای هيچکس ندارد.»

ارکهارد کوردس در تفاهم با پوتين گفته است: «در مناسبات روسيه و غرب خطاهای زيادی رخ داده اما اين اشتباهات تنها متوجه طرف روس نيست.»

کلاوس مانگولد، رئيس هيئت مديره شرکت "روتچيلد" و رئيس پيشين اين کميته هم با هرگونه تحريم عليه روسيه در واکنش به رفراندوم کريمه مخالفت کرده و گفته است که چنين اقدامی تنها به دامنه‌‌دار شدن اختلاف می‌انجامد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016