پنجشنبه 29 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: وين ۲ از جلسات بسيار موفق ما بود


وين - ايرنا - وزير امور خارجه ايران دومين دور از مذاکرات هسته ای با نمايندگان گروه ۱+۵ به سرپرستی خانم کاترين اشتون به ميزبانی اتريش موسوم به وين ۲ را بسيار مفيدو سازنده خواند و گفت: اين جلسه در زمينه روشن کردن وضعيت برای طرفين از جلسات بسيار موفق بود.

محمد جواد ظريف که به همراه اعضای گروه مذاکره کننده هسته ای ايران در آخرين روزهای سال ۹۲ دو روز کاری فشرده و سنگين در زمينه گفت و گوهای هسته ای توام با ديدارهای ديپلماتيک در وين پايتخت اتريش را پشت سر گذاشته بود در پايان اين سفر و قبل از بازگشت به تهران درمورد دستاوردهای مشخص وين ۲ به خبرنگاران ايرنا،گفت: ما يک فاصله عميق ادراکی با طرف های مذاکره داشتيم که امروز ديگر اين فاصله از بين رفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



رييس دستگاه ديپلماسی کشور با تاکيد بر اينکه تا به نگارش متن نپردازيم نمی توان به صورت دقيق گفت که فاصله ما از نظر ديدگاه ها با طرف مقابل چقدر است،گفت: ما يک فاصله عميق ادارکی با گروه ۱+۵ داشتيم که آنها درک نمی کردند اهداف ما از برنامه هايمان در زمينه فعاليت های هسته ای چيست برای همين در ذهن خود تصورات باطلی داشتند مبنی بر اينکه برنامه های هسته ای ايران معنی پيدا نمی کند.

ظريف خاطرنشان کرد:امروز مخصوصا در بحث نيازهای عملی برنامه هسته ای برای آنها به طور کامل مشخص شده که برنامه های ايران کاملا منطقی و صلح آميز است ،با هدفمندی دقيق و علمی طراحی شده و مبنا دارد که اين خود يک دستاورد عمده برای اين مرحله از مذاکرات بشمار می ايد.

وزير امور خارجه تاکيد کرد: دستاورد دوم و مهم اين مرحله از مذاکرات هم اين بود که در همه چهار موضوعی که قرار بود گفت و گو شود که همان غنی سازی ، تحريم ها، همکاری های بين المللی هسته ای و آب سنگين اراک بود ، امروز ديدگاه ها روشن شده است .

ظريف تصريح کرد: ما فهميديم که طرف مقابل در چه حوزه هايی فکر می کند که البته اين حوزه های فکری خيلی هم نگران کننده نبود، آنها هم فهميدند که نظر و ديدگاه ما در اين حوزه ها چگونه است.

وی خاطرنشان کرد:دراين مرحله يک نکته ديگرهم مشخص شد و آن اينکه بحث برچيده شدن هيچ يک از برنامه های هسته ای ايران در ميان نيست ضمن اينکه اتفاقا بحث برداشتن همه تحريم ها در کنار آن مطرح بوده و پيگيری می شود که بايد در ادامه مذاکرات با همين زمينه پيش برويم .

رييس دستگاه ديپلماسی کشور و مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران اظهار داشت: البته عرض می کنم ما هنوز به مرحله تدوين توافق نرسيده ايم که بتوان پيش بينی کرد ميزان اختلاف ها چقدر است .

ظريف گفت: فعلا در مرحله گفت و گو و روشن کردن وضعيت برای طرفين هستيم و من فکر می کنم در اين زمينه اين جلسه از جلسات بسيار موفق ما بوده است.

وزير امور خارجه در پايان با بريک به مناسبت فرارسيدن نوروز و سال نو به همه مردم ايران ابراز اميدواری کرد سال آينده سالی پر برکت و پر از خبرهای خوب برای سربلندی ايران و ايرانی و بهروزی و موفقيت همه مردم کشور باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016