جمعه 8 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار جعغری: سپاه می‌تواند در مردمی کردن اقتصاد نقش ایفا کند

بی‌بی‌سی: آقای جعفری گفته است سپاه می تواند در مردمی کردن اقتصاد نقش اساسی ایفا کند

سرلشگر پاسدار محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران گفته که در اقتصاد مقاومتی بسیج می تواند به دولت کمک کند "ولی دولت باید این مسئله را از ما بخواهد."

به گفته فرمانده سپاه پاسداران، دولت علاوه بر درخواست کمک از سپاه باید "بعضی زمینه‌ها را فراهم کرده و در واقع مطالبه کند."

اقتصاد مقاومتی موضوعی است که اخیرا آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران سیاست‌های کلی آن را به دولت، مجلس و قوه قضائیه، ابلاغ کرده و از آنها خواسته است این سیاست‌ها " را بی درنگ و با زمان‌بندی مشخص" اجرا کنند.

برنامه اقتصاد مقاومتی ارائه شده شامل تلاش برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و کاهش هزینه‌های عمومی است.

رهبر ایران تاکید کرده که اقتصاد مقاومتی ربطی به تحریم‌ها ندارد اما بعد از تحریم‌ها، اقتصاد ایران با شرایط دشواری مواجه شده است.

طی چند سال گذشته، ارزش پول ملی ایران به شدت تنزل کرده و اقتصاد این کشور در دو سال گذشته با رکود توام با تورم شدید مواجه بوده است. رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۱ به منفی ۵.۸ درصد و تورم به بالای ۴۰ درصد رسید که از جمله بالاترین ارقام تورمی در جهان بود.

درحالیکه اقتصاد ایران به شدت به عواید نفتی وابسته است، تحریم‌های خارجی علیه برخی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی باعث شده که فروش نفت از بالای دومیلیون بشکه در روز به کمتر از یک میلیون بشکه تنزل کند و ایران برای نقل و انتقال ارز حاصل از فروش نفت نیز با مشکلات جدی مواجه شود.

به گفته فرمانده سپاه پاسداران، "بسیج ظرفیت عظیمی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی به خصوص در اقتصاد مقاومتی دارد که می تواند در فرهنگ سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد نقش اساسی را ایفا کند."

در سالهای اخیر به خصوص بعد از تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران، فعالیت های اقتصادی سپاه پاسداران گسترش چشمگیری پیدا کرده است.

قرارگاه خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران بزرگترین بخش اقتصادی این نهاد نظامی است که در سالهای بعد از پایان جنگ در پروژه های بزرگ عمرانی نظیر ساخت راه و سد فعالیت داشت ولی بعد از به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد فعالیت هایش را به نفت و دیگر زمینه های اقتصادی گسترش داد.

قدرت گرفتن سپاه پاسداران در بخش های اقتصاد ایران در چند سال گذشته و به خصوص با خرید شرکت مخابرات به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های دولتی و فعالیت گسترده این نهاد با شرکت های متعدد در بورس تهران انتقاداتی را در مورد تسلط نظامیان بر اقتصاد ملی به همراه داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


'پیشگامی سپاه در عرصه فرهنگ'

به گفته آقای جعفری سپاه باید در عرصه فرهنگ پیشگام باشد و چند سال است که سپاه فعالیتش را در عرصه فرهنگ آغاز کرده است و "باید برنامه ریزی‌های مناسبی صورت بگیرد و به کارهایی که قبلا انجام شده است عمق داده شود."

آیت الله خامنه‌ای سال ١٣٩٣ را سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامگذاری کرده است و در آخرین سخنرانی خود در روز اول فروردین در مشهد، فرهنگ را از اقتصاد مهمتر دانست و گفت که "فرهنگ به معنای هوایی است که تنفس می‌کنید اگر این هوا تمیز باشد یک اثر و اگر کثیف باشد اثر دیگری دارد."

به گفته رهبر جمهوری اسلامی "قوی شدن ملت فقط به تسلیحات جنگی نیست، سه عنصر اقتصاد، فرهنگ و علم اگر در یک کشور باشند آن کشور قوی می‌شود." وی افزود: "باید فرهنگ تولید داخلی در ذهن مردم جا بیفتد. فرهنگ یعنی ایمان به باورهای مردم ،عادات مردم و چیزهایی که مردم با آن سر و کار دارند."

به گفته آقای خامنه‌ای تمرکز دشمن بر روی فرهنگ بیش از همه جاست و "مسئولان فرهنگی باید مراقب رخنه فرهنگی باشند، رخنه فرهنگی بسیار خطرناک است." وی افزود: "همه آسیب‌های فرهنگی کار بیگانگان نیست خودمان هم مقصریم."

فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به تاکید رهبر جمهوری اسلامی در بخش فرهنگ می‌گوید "فعالیت‌های عرصه فرهنگ با توجه به گستردگی آن در کوتاه مدت نتیجه بخش نخواهد بود و باید زمان بیشتری داشته باشیم."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016