یکشنبه 10 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد توکلی: حداد گفت، خدا احمدی ن‍ژاد را خلق کرد، بعد پشيمان شد

انتخاب ـ احمد توکلی، نماينده تهران در مجلس اظهار داشت: خط قرمز مجلس، لاف‌های سياسی و تهديدهای توخالی است که اين روزها از برخی افراد شنيده می‌شود. اولدورم، اولدورم کردن ها برای مجلس غير قابل قبول است.

به گزارش «انتخاب»، توکلی گفت: آقای دکتر حداد عادل يک بار به شوخی گفت،‌خدا احمدی ن‍ژاد را خلق کرد، بعد پشيمان شد و قالب اش را هم شکست! بايد فراموش کنيد که شخصی مانند احمدی ن‍ژاد وجود داشته و رويه اش چنين بوده يا چنان بوده.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اهم گفتگوی احمد توکلی نماينده مجلس با روزنامه دنيای اقتصاد در زير می آيد:

* من فکر می کنم که تلاش دولت برای تشکيل فراکسيون اعتدال نه جدی است نه مقدور.

* هميشه در مجلس نمايندگانی بوده‌اند که در درگاه اتاق می ايستادند و حسب موقعيت بيرون يا داخل را انتخاب می کردند. فراکسيون اصولگرايان ۱۰۰ عضو داشت، رهروان ولايت حدود ۱۵۰ نفر و حدود ۴۰ نفر هم اصلاح طلب. حالا عده ای از رهروان ولايت به اصلاح‌طلبان پيوسته اند و تقريبا سه دسته ۱۰۰ نفره اند، اصلاح طلبان قبلی و اين دسته جديدا پيوسته ممکن است فراکسيون اعتدال را تشکيل دهند. موضوع اين نيست که تشکيل اين فراکسيون خوب است يا بد. موضوع اين است که نمايندگان نزديک به رهروان کار پسنديده‌ای نمی کنند و اصولا اين گونه افراد قابل اعتماد نيستند.

* نمايندگانی که به اين شکل موضوع عوض می کنند قابل اتکا نيستند و نم يتوانند باری به دوش بگيرند. اصلا خوب نيست که آقای روحانی چنين طرفدارانی در مجلس داشته باشد. ضمن اينکه زيبنده نيست که فراکسيون مدافع دولت آقای روحانی از ۱۰۰ نماينده تشکيل شود.

* اين مساله احتمالا موضع گيری اکثريت را به دنبال دارد. اين يعنی کشمکش سياسی که دولت تا به امروز از آن دوری کرده . اين يعنی تکرار اشتباهات احمدی ن‍ژاد. نمی خواهم خيلی مسائل را باز کنم اما به نظر شما چه کسی برنده کشمکش دولت قبل با مجلس شد؟ امروز چنين فراکسيونی يعنی تحريک اکثريت.

*‌ تشکيل چنين فراکسيونی نفع وی‍ژه‌ای برايد دولت در بر نخواهد داشت. هر نفعی که تصور کنيد می شود از تشکيل چنين فراکسيونی به دست آورد، در شرايط فعلی هم قابل حصول است. من وقار و شخصيت دولت فعلی را در دوری از دعواهای سياسی می بينم اما وقتی فراکسيون حاميان دولت در مجلس شکل بگيرد، اين وقار از بين می‌رود. می شود مثل دولت قبل با آن همه اشتباهاتی که در همه زمينه‌ها به بار آورد. من معتقدم مجلس در مجموع اين هدف را دنبال کرده که با دولت کار کندتا شرايط کشور بهتر شود و اين هدف مقدسی است و دولت بايد از آن استفاده کند.

*‌ مجلس محل سياست ورزی است تا امروز همين گونه بوده و در آينده هم خواهد بود. اما يک نکته بايد مد نظر دولت قرار بگيرد. تشکيل فراکسيون اعتدال، تندروها را برجسته می کند، آقای روحانی بايد بداند که تندروها هنوز نتوانسته اند فضای مجلس را تغيير دهند و اين برای دولت و مردم غنيمت است. بايد بتوانيم اين فضا را حفظ کنيم، بايد از اين فضا حمايت کنيم.

* خط قرمز مجلس، لاف‌های سياسی و تهديدهای توخالی است که اين روزها از برخی افراد شنيده می‌شود. اولدورم، اولدورم کردن ها برای مجلس غير قابل قبول است. اين گونه لاف‌ها برای کشور هم خيلی خوب نيست. دليل آنکه دولت بايد بگويد مردم آزادند و من به دليل آنکه مجری انتخابات هستم دخالتی در آن ندارم و نمی خواهم قاعده بازی را بر هم بزنم.

* آقای دکتر حداد عادل يک بار به شوخی گفت،‌خدا احمدی ن‍ژاد را خلق کرد، بعد پشيمان شد و قالب اش را هم شکست! بايد فراموش کنيد که شخصی مانند احمدی ن‍ژاد وجود داشته و رويه اش چنين بوده يا چنان بوده.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016