یکشنبه 10 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتخابات سرنوشت ساز شهرداری ها در ترکيه آغاز شد

آنکارا - ايرنا - انتخابات سرنوشت ساز شهرداری ها در ترکيه در پی تحولات اخير در اين کشور از بامداد امروز - يکشنبه - آغاز شد.

به گزارش ايرنا، در اين انتخابات مسئولان محلی شهرها و روستاهای مختلف ترکيه که در طول پنج سال آينده اداره امور شهرها و روستاها را عهده دار خواهند بود از سوی مردم انتخاب خواهند شد.

ساعات رای دادن در استان های شرقی ترکيه بين ساعات ۷ الی ۱۶ و در مابقی استانهای ترکيه بين ساعات ۸ تا ۱۷ اعلام شده است.

در انتخابات امروز ، مجموعا ۵۲ ميليون و ۹۶۹ هزار و ۸۳۱ نفر حائز شرايط رای دادن هستند که ۲۶ ميليون و ۷۰۴ هزار و ۷۵۷ نفر زن و ۲۵ ميليون و ۹۹۱ هزار و ۷۵ نفر مرد می باشند که می توانند در ۱۹۴ هزار و ۳۱۰ صندوق رای گيری آرای خود را به صندوق ها بريزند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رای دهندگان روستايی علاوه بر انتخاب کدخدا و اعضای شورای روستا ، اعضايی را برای مجالس استانی نيز انتخاب خواهند کرد.

در شهرهای ترکيه رای دهندگان اعضای شورای شهر ، شهردار و نيز کدخداهای محله ها و اعضای شورای های محلی را انتخاب خواهند کرد.

در کلان شهرها نيز رای دهندگان علاوه بر انتخاب شهردار کلان شهر ، شهرداران ناحيه های مختلف، اعضای شورای کلان شهر، اعضای شورای ناحيه، کدخداهای محله ها و اعضای شوراهای محلی را انتخاب می کنند.

براساس اين گزارش ، رای دهندگان با شناسنامه ، گذرنامه، کارت های هويت دارای مهر صادره از سوی دواير رسمی ، برگه ازدواج، برگه خدمت سربازی، گواهينامه رانندگی و برگه های مشابه می توانند در پای صندوقهای رای حاضر شوند و رای دهند.

در انتخابات محلی ترکيه ۲۶ حزب سياسی شرکت کرده اند و رای دهندگان آرای خود را به يکی از اين احزاب و يا نامزدهای منفرد خواهند داد.

هر تبعه ترکيه تنها امکان ريختن آرای خود را در يک صندوق رای گيری دارد که از قبل تعيين شده و کارت مخصوص آن در اختيار رای دهندگان قرار گرفته است.

اعضای هيات ناظر در صندوقهای رای که انتخاب شده اند نشانه و علامتی که وابستگی آنان به يک حزب را نشان دهد نمی توانند حمل کنند و اعضای هيات نظارت بر صندوقها در قبل از ساعت رای گيری در پای صندوق حاضر و بعد از ادای سوگند وظايف خود را انجام خواهند داد.

هنگام برگزاری انتخابات شهرداری هادر ترکيه به جز نيروهای انتظامی هيچ کس حق حمل سلاح را ندارد.

تا ساعت ۱۸ روز ۳۰ مارس هيچگونه تفسير، تحليل در مورد انتخابات و يا نتايج انتخابات از سوی رسانه های ترکيه نمی تواند منتشر شود و از ساعت ۱۸ الی ۲۱ تنها اخباری که از سوی شورای عالی نظارت بر انتخابات در اختيار رسانه های قرار داده می شود، می تواند منتشر شود.

انتشار اخبار در بعد از ساعت ۲۱ آزاد خواهد بود. در صورت صلاحديد شورای عالی نظارت بر انتخابات قبل از اين ساعت نيز آزادی انتشار اخبار از سوی رسانه های می تواند اعلام شود.

برای امنيت انتخابات طبق قانون در هفته های گذشته مرکز انتخابات متشکل از فرماندهی ژاندارمری ، شهربانی کل و مرکز وضعيتهای اضطراری وزارت کشور ترکيه برای حفظ امنيت انتخاباتی تشکيل شده و وزارت کشور ترکيه نيز کتابچه راهنما در زمينه چگونگی حفظ امنيت انتخابات چاپ و به استانهای مختلف برای اجرا، ارسال کرده است .

طبق قوانين ترکيه استانداران مسوول اتخاذ تدابير لازم برای سلامت انتخابات در قبل از برگزاری هستند و در صورت لزوم استانداران استانهای همجوار با همياری يکديگر می توانند تدابير لازم را اتخاذ کنند.

براساس اين قوانين در قبل و بعد از انتخابات ماموران دولتی از رفتارهايی که بی طرفی در انتخابات را خدشه دار کند می بايد پرهيز کنند و تدابير لازم برای رای دادن آزادانه مردم را فراهم سازند.

افزون بر آن در روز انتخابات نيروهای انتظامی متشکل از نيروهای شهربانی و ژاندارمری برای امنيت انتخابات با ديگر نهادها و سازمانهای اطلاعاتی نيز همکاری نزديک خواهند کرد.

مساله امنيت چاپ برگه های رای گيری و تامين امنيت در نقل و انتقال آنها از ديگر مسايلی است که در قوانين انتخاباتی ترکيه پيش بينی شده است.

طبق قوانين انتخاباتی ترکيه برای ناظران انتخابات که از ديگر کشورها به ترکيه می آيند زمينه مناسب برای فعاليت می بايد فراهم شود .

علاوه بر آن برای ممانعت از قطع برق در جريان انتخابات می بايد تدابير لازم اتخاذ شود و در جريان انتقال صندوق های رای و صورت جلسه های شمارش آرا به شورای عالی نظارت بر انتخابات می بايد تدابير امنيتی لازم اتخاذ شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016