سه شنبه 19 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت خارجه: ابوطالبی شايسته حضور در سازمان ملل است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: از نظر ما ابوطالبی، شايستگی حضور در سازمان ملل را دارد.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، مرضيه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درخصوص تصويب قانونی در سنای آمريکا برای ممانعت از حضور حميد ابوطالبی به عنوان نماينده ايران در سازمان ملل گفت: ما سفيرمان را انتخاب کرده‌ايم. مقر سازمان ملل در آمريکاست و برای صدور رواديد مکاتبات با مجاری و مسوولين مرتبط در آمريکا را انجام داده ايم.

وی افزود: ايشان دارای پست‌های مهم و ديپلماتيک در اروپا و استراليا بوده و فعاليت‌های موثری داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در عين حال ما به پيگيری‌هايمان در اين زمينه از طريق کانال‌های ديپلماتيک ادامه می‌دهيم و هرگونه پاسخ رسمی از مجاری رسمی ملاک تصميم و اقدام بعدی ماست.

افخم در رابطه با عملکرد دستگاه سياست خارجی در سال گذشته خاطر نشان کرد: برای من به طور خاص بسيار جای خرسندی دارد که چنين ارزيابی را بخواهم انجام بدهم در عين حالی که دستگاه سياست خارجی کماکان بحث تامين منابع و پيشبرد اهداف کشور را دنبال می‌کند.

وی افزود: دستگاه ديپلماسی ما همچنان موضوعات متعدد و مختلفی را به طور خاص در حوزه سياست خارجی دنبال می‌کند و اولويت اين برنامه‌ها مذاکرات جامع است که از سال گذشته شروع شده و در آستانه سال جديد هم يک دوره از آن انجام شد و شايد در سال جديد اولين تحرکات رسمی را بتوان دور سوم مذاکرات جامع بدانيم که شاهد آن هستيم.

سخنگوی وزارت خارجه با اظهار اميدواری از مثبت بودن مذاکرات جامع تاکيد کرد: اميدورايم با پيگيری‌ها برای انجام مذاکرات جامع بتوانيم شاهد دستاورد مثبت در جهت احقاق حقوق هسته‌ای کشور و تامين منافع مردم ايران باشيم.

افخم ادامه داد: اين موضوع در دستگاه سياست خارجی به عنوان موضوع اصلی دنبال می‌شود در عين حال پيشبرد مناسبات خوب با همسايگان و کشورهای مختلف جهان را مورد توجه قرار می‌دهيم و فکر می‌کنيم مسير خوبی شروع شده و بايد در همين چارچوب روند را براساس احترام متقابل و مواضع برابر دنبال کنيم و اين دو اصل کليدی در تنظيم و پيشبرد مناسبات ما با کشورهای مختلف جهان است.

وی تاکيد کرد: اميدوار هستيم در سال ۱۳۹۳ شاهد شکل‌گيری روابط منسجم‌تر و مشخص‌تر در حوزه‌های مختلف جهان باشيم همچنين بايد بگويم مناسبات ما با حوزه‌های همسايه در روند خوبی به سر می‌برد و رفت و آمدها که آغاز شده است به تدريج هم افزايش خواهد يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای علاوه بر سياست مورد توجه ما است تا در روابط خارجی بتوانيم حيطه و حوزه وسيعی را برای همکاری‌ها با کشورهای ديگر جهان تنظيم کرده و اميدواريم در اين مسير به ويژه رسانه‌ها به سهم خود در پيشبرد و رسيدن به اين اهداف بتوانند کمک خوبی برای دستگاه سياست خارجی باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تشکيل گروه مشورتی و حقوقی از جمله آقای زمانی‌نيا به همراه تيم مذاکره‌کننده ايران در اين دور از مذاکرات در وين گفت: ترکيب تيم مذاکره‌کننده مشخص است در عين حال با گذشت روند مذاکرات مراحل کاری سپر می‌شود. لازم است مشورت‌های حقوقی با کارشناسان ارشد کشور انجام گيرد به هر حال استفاده از ظرفيت‌های مختلف افراد حقوقی که تخصص‌های بالايی دارند برای انجام چنين کاری در چنين سطح بسيار حساس لازم و ضروری است. همچنين استفاده از توان ملی برای دستيابی به نتيجه مطلوب کاری ضروری است. بر همين اساس افراد نامبرده شده در قالب گروه مشورتی تيم مذاکره‌کننده را همراهی می‌کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آخرين پيگيری‌ها درباره وضعيت دانايی‌فر مرزبان پنجم ربوده شده توسط گروه جيش‌العدل افزود: برای تعيين وضعيت و سرنوشت وی پيگيری‌های لازم تماس‌ها و روند ديپلماتيک ادامه دارد. به طور مشخص با مقامات و مسوولان دولت پاکستان اين موضوع را دنبال می‌کنيم. در سفرهای آتی در پيش است از جمله سفر معاون وزير خارجه پاکستان که در چند روز آينده به تهران اين موضوع در دستور کار قرار دارد.

افخم اضافه کرد: روابط تهران و اسلام‌آباد روابط خوب و مبتنی بر مناسبات دو کشور اسلامی است. مشترکاتی ميان تهران و اسلام‌آباد وجود دارد بر همين اساس همکاری‌های خوبی ميان دو کشور در حوزه‌های مختلف موجود است. اين همکاری‌ها در سطوح بالای ديپماتيک نيز انجام می‌شود که می‌توان به مذاکرات حسن روحانی رييس‌جمهور کشورمان و نواز شريف همتای پاکستانی‌اش اشاره کرد. مناسبات دو جانبه در مسير رو به جلو ادامه دارد. در عين حال اميدواريم که موضوعاتی از اين دست در طی اين مذاکرات و همکاری‌ها حل و فصل شود و بتوانيم روند کاری را ادامه دهيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره‌ آخرين وضعيت ديپلمات ايرانی ربوده شده در يمن گفت: پيگيری‌های لازم درباره ديپلمات ايرانی در يمن ادامه دارد. گروه‌های کاری که در اين زمينه فعال هستند اطلاعات دريافت شده مبادله می‌کنند. همچنين کميته‌ای در اين زمينه تشکيل شده و به طور مستمر با مقامات و مسوولان در تماس است. اميدواريم که اطلاعات مستند و موثقی در اين زمينه به دست آيد و پيشرفت‌هايی حاصل شود.

وی درباره طرح‌های مطرح شده توسط نمايندگان مجلس در اعتراض به بيانيه پارلمان اروپا مبنی بر قطع مذاکرات هسته‌ای و مسئله انگشت‌نگاری خاطرنشان کرد: بحث انگشت‌نگاری مصوبه‌ای است که دولت پيش از آن داشته است. سه سال پيش اين مصوبه برای اجرا ابلاغ شده است. وزارت خارجه در همان زمان در اين باره اعلام آمادگی کرده بود و امروز هم مجددا اعلام می‌ کنيم که اين آمادگی و عزم در وزارت خارجه وجود دارد.

وی اضافه کرد: در عين حال لازم است تمهيدات اوليه در اين باره اتخاذ شود از جمله همانطور که وزير خارجه کشورمان اعلام کردند اتخاذ بودجه برای خريد تجهيزات لازم برای انجام اين کار امری ضروری است. اميدواريم اين کار انجام شود و به هنگام ورود به کشور و در سفارتخانه‌های ايران در کشورهايی که از هموطنان ايرانی انگشت‌نگاری می‌کنند اين کار انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: درباره طرح‌های ديگر مطرح شده بايد در صحن مجلس و کميسيون‌های مختلف بررسی‌های لازم صورت بگيرد. متناسب اينکه آخرين پيش‌نويس در مجلس اگر تصويب شود ما نيز پاسخ خود را می‌دهيم. وزارت خارجه به عنوان بدنه دولت ملزم به اجرای مصوبات مجلس است حتما اين مصوبات در جهت تامين منافع و حفظ عزت کشور است و اين دو امر در راس طرح‌ها و برنامه‌ها قرار دارد . ما هم به سهم خود برای مشارکت در اجرای اين مصوبات آمادگی خود را اعلام می کنيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اظهارات اخير سخنگوی وزارت خارجه پاکستان مبنی بر اينکه مرزبان‌های ربوده شده در پاکستان نبوده‌اند، گفت: آنچه مشخص است به هنگام ربوده شدن، اين مرزبان‌های ايرانی به داخل پاکستان وارد شدند و متعاقب آن پيگيری‌هايی انجام گرفته است در درجه اول در تهران با سفير پاکستان ملاقاتی انجام گرفت. همچنين نمايندگی‌های سياسی ايران در پاکستان اين بحث را دنبال کردند از سويی کميسيون مرزی همزمان با اين رويداد تشکيل شد و بر همکاری دو کشور و تامين امنيت مرزی تاکيد کردند و خواستار فعاليت و اقدام جدی پاکستان در مناطق مرزی‌اش شدند.

وی ادامه داد: از آنجايی که مرزبانان ايرانی پس از ربوده شدن به خاک پاکستان منتقل شدند لذا خواستار اقدام دولت پاکستان برای شناسايی دستگيری و تحويل ترويست‌ها شديم و کماکان وضعيت مرزبان پنجم را به طور خاص با دولت پاکستان پيگيری می‌کنيم. اميدواريم به اطلاعات موثقی در اين باره دست يابيم.

افخم درباره احتمال سفر وزير امور خارجه کشورمان به روسيه گفت: آقای ظريف هفته اول ارديبهشت سفری به روسيه خواهند داشت. اين سفر در چارچوب گروه کاری دريای خزر است. گروه کاری روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردين در عشق‌آباد ترکمنستان تشکيل جلسه داد. اين جلسه با حضور نمايندگان ويژه کشورهای حوزه دريای خزر برگزار شد. هدف از کارگروه دريای خزر تنظيم اسناد و کنوانسيون مربوط به مباحث دريای خزر برای اجلاس سران است که قرار است در سال جاری در آستارخان روسيه برگزار شود. سفر دکتر ظريف در چارچوب مذاکرات و بررسی اسناد در دست تدوين است تا اين اسناد به اجلاس سران ارائه شود. همچنين پيش از برگزاری اين اجلاس يک گروه کاری در تهران نيز برگزار می‌شود در مجموع هدف محوری اين سفر تدوين اسناد مربوط به دريای خزر برای اجلاس سران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره مقاله اخير روزنامه وال استريت ژورنال درباره پرداخت بخشی از دارايی‌های بلوکه شده ايران در خارج از کشور پس از توافق ژنو گفت: به دنبال توافق ژنو کارگروهی برای اجرای توافقات تشکيل شد که در اين کارگروه از نهادهای مختلف و مسوولين ذيربط حضور دارند. يکی از مباحث پرداخت دارايی‌های ايران است که بنا بر توافق ژنو بخشی از اين دارايی‌ها در اختيار جمهوری اسلامی ايران قرار می‌گيرد که تاکنون سه مرحله از آن به طور مشخص انجام گرفته است. حوزه‌های ذيربط و مسوولين بانک مرکزی که با اين مسئله مرتبط هستند کار را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر چه برخی موارد در مسير اجرا بودند اما کار در مسير اجرا قرار گرفته است برخی از دست‌اندازها طبيعی است در عين حال ما توقع داشتيم که کار سريع‌تر از اين پيش می‌رفت که اميدواريم در طول اين شش ماه طرف‌های مذاکره‌کننده به تمام تعهدات خود عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره چشم‌انداز و عملکرد دستگاه ديپلماسی کشورمان در سال جديد گفت: دستگاه سياست خارجی کماکان بحث تامين منافع و پيشبرد اهداف کشور را دنبال می‌کند موضوعات متعدد و مختلفی در سياست خارجی وجود دارد. در اولويت اين برنامه‌ها مذاکرات جامع است که از سال گذشته شروع شده و در آستانه سال جديد و پس از شروع سال اولين تحرکات آن انجام گرفته است اميدواريم با پيگيری‌های انجام شده در مذاکرات جامع شاهد دستاوردهای بزرگ در جهت احقاق حقوق هسته‌ای کشور و تامين منافع کشور و مردمان‌مان باشيم.

وی ادامه داد: در عين حال پيشبرد مناسبات خود با همسايگان و کشورهای مختلف جهان را دنبال می‌کنيم فکر می‌کنيم مسير خوبی آغاز شده است که در اين چارچوب در اين مسير ما براساس احترام متقابل و مواضع برابر حرکت می‌کنيم. اين دو اصل در تنظيم و پيشبرد مناسبات ما با کشورهای مختلف مهم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: اميدواريم در سال ۹۳ شاهد شکل‌گيری روابط منسجم‌تر با حوزه‌های مختلف جهان باشيم. مناسبات ما با همسايگان به خوبی پيش می‌رود و در روابط خوبی به سر می بريم ما بر حوزه های مختلف اسلامی و فرهنگی علاوه بر حوزه سياسی توجه می‌کنيم.

افخم در پاسخ به سوالی درباره آخرين وضعيت دستگيری ورزشکار ايرانی در امارات به جرم آدم‌ربايی گفت: ما هم اخبار منتشر شده در رسانه‌ها را ديديم متعاقب آن سفارتمان در ابوظبی و کنسولی‌گری‌مان در دوبی با مقامات و مسوولين اين کشور تماس برقرار کردند فعلا به دنبال دستيابی اطلاعات رسمی‌تر و موثق‌تر در اين زمينه هستيم در عين حال دسترسی کنسولی را دنبال می‌کنيم. همچنين اين مسئله از سوی اداره ايرانيان و کنسولی در دست پيگيری است اما در اين مرحله فعلا ما به دنبال دسترسی کنسولی و ارتباط رسمی هستيم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جان کری وزير امور خارجه آمريکا مبنی بر خروج اين کشور از مذاکرات سازش ميان رژيم صهونيستی و دولت خودگردان فلسطين گفت: اين مذاکرات سازش با هدف تامين حقوق فلسطينان تنظيم نشده است. يکی از موانع مهم در همين روند عدم واقع‌بينی و عدم توجه به حقوق فلسطينيان است و تا زمانی که حق ملت فلسطين در طرح‌ها و برنامه‌ها به طور کامل لحاظ نشود اين روندها اثری نخواهد داشت. فکر می‌کنيم مقامات مختلف که منافع رژيم صهيونيستی را تامين می‌کنند و تحت تاثير طرح های ساختگی گروه‌ها و مردم فلسطين را محکوم می‌کنند به نتيجه‌ای دست پيدا نمی‌کنند. بايد روند واقعی و عادلانه بر اين مذاکرات حاکم شود تا حقوق واقعی فلسطين تامين گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره انتشار خبری مبنی بر اينکه وزارت کشور اسپانيا خبر از دستگيری سه نفر اسپانيايی و يک نفر ايرانی به اتهام انتقال فناوری و اطلاعات موشکی به ايران و نقض تحريم‌ها اعمالی عليه اين کشور داده است گفت: در کل برخی کشورها به اتهامات و ادعاهای واهی برخی اتباع ايرانی را دستگير می‌کنند اين يک رويه ناپسند جاری است. متعاقب انتشار اين خبر ما از طريق سفارت کشورمان در اسپانيا اين مسئله را دنبال می‌کنيم. در درجه اول بايد مطمئن باشيم که اين اتفاق به چه شکل بوده است.

افخم ادامه داد: فکر می‌کنيم بی اساس بودن اين پرونده خاص همانند موارد ديگر منتشر شده روشن بوده است زيرا حتی اخبار تکميلی آن بيان نشده است ممکن است در آستانه مذاکرات همانگونه که به طور معمول در هر دور از مذاکرات چنين اخباری منتشر می‌شود اين خبر نيز منتشر شده است در عين حال ما وظيفه خود می‌دانيم که خبر مستند و دقيق اين اتفاق را بيان کنيم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا پس از صدور قطعنامه پارلمان اروپا ممکن است چالش‌های غيررسمی در مذاکرات وارد شود و موضوعات ديگری روی ميز مذاکرات قرار گيرد گفت: ما در اين مذاکرات مشخص کرده‌ايم که اين مذاکرات هسته‌ای است و هيچ موضوع ديگری غير از چارچوب هسته‌ای وجود ندارد و به طور صريح اين مسئله را اعلام کرديم و بر اين اصل پايبنديم. تيم مذاکره‌کننده ما شديدا با حساسيت کامل اين مسئله را دنبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اينکه پس از سفر کاترين اشتون به ايران و ديدار با برخی از فعالان زن در ايران واکنش‌های بسياری در سطوح مختلف کشور ايجاد شد که حتی می توان به واکنش مراجع روحانی اشاره کرد بر همين اساس گزارش‌هايی به کميسيون سياست خارجی و امنيت ملی مجلس از سوی وزارت اطلاعات و وزارت خارجه ارائه شد اما اين دو گزارش با يکديگر مغايرت دارد کدام يک از اين گزار‌ش‌ها درست است، گفت: گزارشهايی در اين زمينه منتشر شد و چون بحث در کميسيون سياست خارجی و اتحاديه اروپا مطرح شده بود وزارت اطلاعات گزارش خود را ارائه کرده و سپس وزارت خارجه گزارش تکميلی خود را به کميسيون فرستاد. قضاوت اين گزارش‌ها بر عهده اعضای کميسيون است.

افخم در برابر اصرار خبرنگار وطن امروز گفت: بنده در راستی آزمايی عملکرد دو وزارتخانه مسوول نيستم.

وی در پاسخ به سوالی درباره صدور قطعنامه پارلمان اروپا عليه ايران گفت: اقدام پارلمان اروپا به عنوان يک نهاد اروپايی در صدور قطعنامه با عنوان راهبرد برخورد با جمهوری اسلامی ايران همانگونه که از ابتدا اعلام کرديم يک اقدام غيرقابل قبول است و اين اقدام کاملا هدفمند و مغرضانه بوده و اطلاعات آن منبعث از برخی محافل وابسته به دشمنان و رژيم صهيونيستی است لذا ما اعلام کرديم که اين قطعنامه کاملا بی‌ارزش است ضمن اينکه پرونده و سابقه اين نهاد اروپايی در صدور اين قطعنامه‌ها اگرچه که لازم الاجرا نيست کاملا مشهود است. اين اقدام نشان می‌دهد که اين پارلمان اروپا به عنوان يک نهاد اروپايی به طور کلی از تحولات جهان عقب است و به طور خاص نسبت به واقعيت‌های جمهوری اسلامی ايران و تحولات صورت گرفته در کشور ما کاملا بيگانه و غير مطلع است. اين بخش خوشبينانه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: براساس بخش بدبينانه ظاهرا پارلمان اروپا نمی خواهد اتفاقی که در اين منطقه براساس خواست واراده ملت ايران برای استقلال اين کشور رخ داده است را درک کند و بر مبنای آن رفتار کند لذا پرونده پارلمان اروپا بسيار زياد است براساس آمار ارائه شده از سوی دوستانمان در طول چهار سال گذشته قريب به ۲ هزار و ۴۰۰ قطعنامه صادر کرده‌اند.

افخم در پاسخ به اظهارات اين خبرنگار مبنی بر اينکه اگر اين قطعنامه‌ها در سالهای گذشته صادر می‌شد ما غنی‌سازی داشتيم اما اکنون به توافق دست يافتيم و ادعا می‌کنيم که روابط‌مان با اروپا خوب است، گفت: پارلمان اروپا نمی ‌تواند هر چيزی را که بخواهد بر ما تحميل کند ما نمی‌پذيريم. مشخص است بايستی ببينند که نه تنها برای ايران بلکه برای هيچ کشور ديگری نمی‌توانند تعيين تکليف کنند. به نظر ما دوران اينگونه نگرش‌ها گذشته است. اکنون دوران احترام متقابل و موضع برابر است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزير امور خارجه کشورمان مبنی بر اينکه در سه ماه اول موضوعات مورد توجه دو طرف جمع‌بندی شده و در سه ماه دوم تدوين پيش‌نويس توافق جامع انجام می‌گيرد گفت: يکی از نکات و محورهای اساسی در شروع دور جديد مذاکرات همانگونه که از ابتدا مطرح شد اين بود که ما از ابتدا پايان کار را ترسيم کنيم لذا هيات ايرانی در طرح پيشنهادی خود که در ابتدای مذاکرات ارائه شد بر اين مسئله تاکيد کردند که بايستی گا‌م‌هايی را تعيين کنيم و موضوعات متعاقب هم و پياپی روی ميز قرار نگيرد. در گام اول به توافق ژنو دست يافتيم و در گام دوم مذاکرات جامع آغاز شده و ادامه دارد لذا بر اساس اظهارات دکتر ظريف مجموعه موضوع مذاکرات را جمع می‌کنيم و پس از آن کار مهم تدوين پيش‌نويس آغاز می‌شود تا ديگر موضوع جديدی روی ميز قرار نگيرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: تنظيم پيش‌نويس توافق جامع کار بسيار پيچيده‌ای و کار دشواری را می‌طلبد بر همين اساس گروه مشورتی با تيم مذاکره‌کنندگان در اين دور از مذاکرات به وين آمدند. اين گروه مختص ايران نيست بلکه کشورهای ديگر نيز اين گروه را دارند.

افخم درباره سفر رييس‌جمهور آذربايجان به ايران که فردا انجام می‌گيرد و وزير دفاع وی را همراهی می‌کند گفت: الهام علی‌اف رييس جمهور آذربايجان به دعوت رييس جمهور کشورمان برای سفر رسمی به کشور می‌آيد. مذاکرات و مناسبات جمهوری اسلامی ايران و آذربايجان بر مبنای روابط و علايق دو کشور در زمينه‌های مذهبی و فرهنگی است اين روابط بسيار عميق است بنا بر عرف ديپلماتيک همواره برخی از وزرا‌،‌روسا را در سفرهايشان همراهی می‌کنند طبعا همراهی وزير دفاع در اين سفر امر غيرمعمولی است ايران و آذربايجان همکاری‌هايی در حوزه‌های مختلف دارند. دو کشور مصمم هستند که اين همکاری‌های را گسترش دهند. هم ظرفيت و هم مشترکات برای گسترش روابط وجود دارد لذا بر همين اساس اسنادی تنظيم شده است که در حضور روسای دو کشور امضا می‌شود.

وی ادامه داد: روسای دو کشور علاوه بر بررسی روابط دو جانبه موضوعات مختلف منطقه‌ای و بحران‌های موجود را بررسی می‌کنند. اين سفر کمک می‌کند که تهران و باکو يک گام به جلو بردارند و پس از اين شاهد افزايش تحرکات در روابط دو کشور در سطوح مختلف را شاهد باشيم و طبعا اين سفر مقدمات سرعت بخشيدن به روابط دو کشور را فراهم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مقدمه جلسه هفتگی خود همچنين درخصوص انتخابات رياست‌جمهوری در افغانستان اظهار داشت : برگزاری سومين دوره انتخابات رياست جمهوری و شوراهای ولايتی افغانستان را که برای نخستين بار توسط مردم افغانستان بدون حضور نيروهای خارجی و با مشارکت خوب و حضور درصد بالای واجدين شرايط رأی دهی برگزار شد ، به مردم و دولت افغانستان تبريک می‌گوئيم .

وی افزود: اين انتخابات نشانه اراده مردم افغانستان در تعيين سرنوشت خود بوده و گام ارزشمندی برای کشور افغانستان است ، جمهوری اسلامی ايران اين تحول مثبت در کشور همسايه را موجب افتخار ملت مسلمان افغانستان می‌داند و اميدوار است بر اين اساس انسجام و وحدت ملی افغانستان هر چه بيشتر تقويت گردد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016