چهارشنبه 20 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نخستين مذاکرات چهارجانبه اروپا، روسيه، آمريکا و اوکراين برگزار می‌شود

بی بی سی ـ قرار است هفته آينده وزرای خارجه آمريکا، اوکراين، روسيه و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا درباره بحران جاری با يکديگر ديدار و گفت‌وگو کنند.

اين نخستين ديدار چهارجانبه پس از بالاگرفتن بحران بين اوکراين و روسيه است.

جان کری از آمريکا، کاترين اشتون از اتحاديه اروپا، آندری دشيتسيا از اوکراين و سرگئی لاوروف از روسيه به اين مذاکرات می‌روند اما هنوز مکان و زمان اين مذاکرات مشخص نشده است.

در ماه‌های گذشته اعتراض‌هايی عليه دولت اوکراين شکل گرفت که در نهايت به برکناری رئيس‌جمهوری اين کشور و تشکيل دولت موقت نزديک به غرب منجر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از آن نيروهای نظامی بی‌نشان هوادار روسيه در کريمه حاضر شدند و با رای پارلمان اين جمهوری خودمختار، همه‌پرسی درباره پيوستن به روسيه برگزار شد که نتيجه آن، رای مثبت اکثريت بود.

مسکو نيز اين نتيجه را به رسميت شناخت و کريمه را رسما به عنوان جزئی از فدراسيون روسيه اعلام کرد.

دولت موقت اوکراين و کشورهای غربی از اين اقدام به‌شدت انتقاد کرده و آن را نامشروع خوانده‌اند.

در اين مدت روسيه قيمت گاز صادراتی‌اش به اوکراين را نيز يک‌سوم افزايش داد.

در روزهای گذشته کيف و واشنگتن، مسکو را متهم کرده‌اند که به ناآرامی‌ها در مناطق روس‌نشين شرق اوکراين دامن می‌زند بلکه بتواند زمينه الحاق بخش‌های ديگری از اوکراين را فراهم کند.

روسيه اين ادعا را به‌شدت رد کرده است.

'خودجوش' يا 'تحريک روسيه'؟

جان کری وزير امور خارجه آمريکا، روز سه‌شنبه تاکيد کرد که روسيه را در ايجاد ناآرامی های شرق اوکراين مقصر می‌شناسد.

آقای کری در سخنانی گفت که براساس شواهد معتبر و نگران کننده‌ای که به دست آمده است نيروهای ويژه روسيه و ماموران ديگر اين کشور در شرق اوکراين هرج و مرج ايجاد کرده‌اند.

وزير خارجه آمريکا هم‌چنين گفته که ممکن است روسيه قصد مداخله نظامی داشته باشد و هشدار داده است که آمريکا آماده اعمال تحريم‌هايی است که به بخش‌های کليدی اقتصاد روسيه لطمه شديدی وارد خواهد آورد.

پيش‌تر دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) هشدار داده بود که مداخله بيشتر روسيه در اوکراين يک اشتباه تاريخی است که پيامدهای ناگواری خواهد داشت.

روسيه هم به اوکراين هشدار داده است که هرگونه آماده‌سازی نظامی در جنوب و غرب اين کشور را که ممکن است منجر به آغاز جنگ داخلی شود، متوقف کند.

در بيانيه وزارت خارجه روسيه آمده است که اوکراين برای فرستادن نيروهايش به منطقه برنامه‌ريزی کرده و اين کشور را متهم کرده که در ميان اين نيروها، پيمانکارهای نظامی خصوصی آمريکايی هم حضور داشتند.

هشدار روسيه بعد از آن مطرح شد که مقامات اوکراينی گفتند عمليات ضدتروريستی در ساختمان اداری محلی در شرق شهر خارکف انجام داده‌ و هفتاد جدايی‌خواه هوادار مسکو را که ساختمان را تسخير کرده بودند، دستگير کرده‌اند.

پس از آن که مراکز فرماندهی نيروهای امنيتی و انتظامی در سه شهر شرق اوکراين به تصرف هواداران روسيه در آمد و اين گروه‌ها "اعلام استقلال" از اوکراين کردند و خواهان برگزاری همه‌پرسی درباره پيوستن به روسيه شدند، نگرانی از بابت تکرار آن‌چه در شبه‌جزيره کريمه روی داد افزايش پيدا کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016