جمعه 22 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طراح هدفمند سازی یارانه ها: تهدید مردم در انصراف از یارانه محکوم به شکست است

رییس سابق شورای رقابت گفت: تهدید مردم در انصراف از یارانه محکوم به شکست است.


جمشید پژویان، رییس سابق شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اجرای طرح انصراف از یارانه نقدی اظهار داشت: مسلما این طرح نمی‌تواند طرح موفقی باشد، در دولت قبل هم سعی شد با ارائه پرسشنامه این کار را به نحوی برای تشخیص دهک‌ها انجام دهند و در این میان میلیارد‌ها تومان هزینه شد و دیدیم که طرح تعیین دهک‌ها در نیمه راه‌‌ رها شد.


وی با بیان اینکه مردم مضطرب شده اند افزود: متاسفانه دولت کنونی نیز با اعلام اعمال سه برابری جریمه نقدی و سرکشی در حساب های بانکی به نوعی مردم را مایوس کرده است این درحالی است که سیاست‌های تشویقی بهتر از تهدید جواب می‌دهد.


پژویان گفت: بررسی یک یا دو مورد از نحوه درآمد باعث ایجاد اشکالات جدی در اقتصاد می‌شود و باعث اختلال در درآمد‌ها و جابه جا شدن آن می‌شود که به ضرر اقتصاد مملکت است و این موارد محدود که ملاک تشخیص افراد کم درآمد و پر درآمدنیست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بیان اینکه در کشور ما افراد سرمایه دار بسیاری هستند تصریح کرد: این افراد اغلب پولشان را در بانک‌ها نمی‌سپارند و به دلیل اخذ وامهای کلان به بانک‌ها بدهکار هم هستند.


پژویان خاطر نشان کرد:از طرف دیگر فردی که حقوق بازنشستگی‌اش کفاف مخارج زندگی‌اش را نمی‌دهد ممکن است خانه‌ای داشته و آن را فروخته و پول آن را در بانک گذاشته و از سود آن امرار معاش می‌کند پس می‌بینیم که این نوع محاسبات در سطح درآمدی مردم درست نیست.


وی با بیان اینکه این طرح دولت بانک اطلاعاتی قویی را می‌طلبد افزود: در شرایط کنونی بهترین روش این است که یارانه را همانند گذشته به همه مردم بدهند و دولت با ایجاد مشوق های گوناگون برای مردم از افرادی که درآمد بالایی دارند بخواهد تا به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه صرف نظر کنند.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: همچنین سیاست‌های مکمل دیگری نیز در اقتصاد وجود دارد که می‌شد بوسیله آن فاز اول و دوم هدفمندی یارانه‌ها را بدون پرداخت یارانه نقدی به مردم اجرا کرد که بکار گرفته نشد.


وی در خاتمه گفت: به نظر بنده در این طرح افرادی به اشتباه از گردونه یارانه بگیران خارج می‌شوند که مستحق دریافت آن هستند این در حالی است که انتظار از دولت یازدهم بیش از این‌ها بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016