چهارشنبه 27 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی خانواده ريحانه جباری از اعدام او در سکوت

يک منبع آگاه به پرونده ريحانه جباری، به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت اگرچه در روزهای اخير مسولانی اظهار کرده اند ريحانه فعلا اعدام نمی شود اما خانواده اين زندانی نگران هستند که به يکباره و در سکوت او را اعدام کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ يک منبع آگاه به پرونده ريحانه جباری، دختر ۲۶ ساله ای که به اتهام قتل عمد يکی از کارمندان سابق وزارت اطلاعات محکوم به قصاص است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت روز سه شنبه ۲۶ فروردين ماه اين زندانی به دستور رييس زندان، نامه ای مبنی بر اينکه او هيچگاه ارتباط با خارج از کشور نداشته و درصدد زير سوال بردن منافع ملی کشور نبوده را امضاء کرده است. اين منبع با اشاره به خبرهايی که توسط رسانه های خارجی طی هفته های اخير برای توقف اجرای حکم اعدام ريحانه منتشر شده، گفت: «ظاهرا به دليل واکنش رسانه های خبری به حکم اعدام او، مسولان از او خواستند تا اين نامه را امضاء کند و ريحانه هم چون محتوای نامه را قبول داشته و دروغ نبوده و آن را امضاء کرده است.»

اين منبع به کمپين گفت اگرچه در روزهای اخير مسولانی اظهار کرده اند ريحانه فعلا اعدام نمی شود اما خانواده اين زندانی نگران هستند که به يکباره و در سکوت او را اعدام کنند.

به گفته اين منبع پس از اينکه ريحانه عصر ۲۶ فروردين ماه به نزد رييس زندان احضار می شود، اين زندانی به گمان اينکه او را برای اجرای حکمش می خواهند از بند خارج کنند طی تماس تلفنی با خانواده اش خداحافظی آخر را کرده است.

اين منبع آگاه به پرونده ريحانه جباری به کمپين گفت: «عصر سه شنبه مسوولی به بند زنان رفته و خواسته ريحانه را با خودش ببرد. از آنجا که محکومان به اعدام را به بهانه های مختلفی عصر روز سه شنبه از بند خارج می کنند و صبح چهارشنبه دار می زنند، همه زندانيانی که داخل بند بودند دور ريحانه حلقه می زنند و می گويند ما نمی گذاريم او را ببريد. بالاخره بعد از دو ساعت درگيری بين مسولان زندان و زندانيان، آنها ريحانه را با خود برده اند. اما قبل از آن ريحانه تماس کوتاهی با خانواده اش داشته و به نوعی با آنها خداحافظی کرده است.»

اين منبع با اظهار اينکه ديدار امروز سه شنبه ۲۶ فروردين به خير گذشت به کمپين گفت: « رييس زندان شهر ری از ريحانه خواسته تا نامه ای مبنی بر اينکه او به خدا و پيامبر اسلام معتقد است و همچنين شيعه و ملتزم به ولايت فقيه است و تا به حال برای آبادانی مملکتش فعاليت کرده و هيچ وابستگی به خارج از کشور ندارد، جاسوس نيست و منافع ملی را زير سوال نبرده را امضا کند. او هم چون اين مطالب دروغ نبوده همه را قبول کرده و امضا کرده است.»

اين منبع با اظهار نگرانی از اجرای حکم ناگهانی اعدام ريحانه جباری به کمپين گفت: «در روزهای اخير مقامات مختلف اظهار کرده اند فعلا ريحانه اعدام نمی شود اما ما نگرانيم که با اين خبرها و پس از اينکه خيال مردم از عدم اجرای حکم راحت می شود، ريحانه را ناگهانی و در سکوت اعدام کنند.»

اين منبع هچمنين در خصوص موقعيت خانواده مقتول و اخرين واکنش های خانواده مقتول گفت:«دايره اجرای احکام روز دوشنبه ۲۵ فروردين ماه، پسر ارشد مقتول را احضار کرد. در آنجا خانوادۀ چند شهيد از جمله خانوادۀ شهيد باکری نيز حضور داشته اند و خواسته اند تا اواز قصاص بگذرد و بقيه اوليای دم را هم راضی کند تا از قصاص اين دختر بگذرند. اما پسر مقتول گفته اگر ده سال هم طول بکشد، اگر ريحانه به کره مريخ هم برود، بالاخره بايد حکم قصاص اجرا شود.»

ريحانه جباری، دانشجو و طراح دکوراسيون داخلی در تاريخ ۱۶ تيرماه ۱۳۸۶ به مرتضی سربندی، پزشک ۴۷ ساله، متاهل، دارای سه فرزند و کارمند سابق وزارت اطلاعات يک ضربه چاقو در ناحيه کتف وارد کرد که اين ضربه باعث مرگ او شد. در ان زمان ريحانه ۱۹ سال داشت. او در تمام دوران بازجويی و در سه جلسه دادگاه خود اظهار کرد که به دليل تعرض جنسی مقتول به او و قصد دفاع از خود با چاقو به او ضربه زده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016