دوشنبه 1 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
7 اسفند» پيوستن ناطق نوری به هيات موسس دانشگاه آزاد
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناطق نوری: ما دنبال مذاکره نرفتيم؛ آمريکايی‌ها دنبال ما آمدند

مهر ـ رئيس بازرسی ويژه دفتر مقام معظم رهبری گفت: ما دنبال مذاکره نرفتيم بلکه اين آمريکايی‌ها بودند که دنبال مذاکره آمدند.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت‌الاسلام والمسلمين علی اکبر ناطق نوری اين سخن را شامگاه يکشنبه در بخش پايانی سخنان خود در مراسم گراميداشت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و امام خمينی(ره) که از سوی نهادهای مختلف استان قم در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد در حضور جمع گسترده‌ای از روحانيون و مردم قم بيان کرد و استقامت ملت ايران را دليل آن دانست.

وی اظهار کرد: در مسئله مذاکرات هسته‌ای که الان مطرح است تحليل من اين است که ما دنبال مذاکره نرفتيم، بلکه اين آمريکايی‌ها بودند که دنبال مذاکره آمدند. آمريکايی‌ها به اينجا رسيدند که با وجود اينکه ۳۵ سال به ملت ما فشار آوردند ولی ملت و کشور ما سر جايشان هستند و بلکه آمريکايی‌ها هر جا وارد می شوند جای پای جمهوری اسلامی را می‌بينند.

حجت‌الاسلام ناطق نوری پيش از اين هم گفته بود وزارت خارجه سير تا پياز مذاکرات را با مقام معظم رهبری در جريان می‌گذارد، البته هشدارهايی هم ايشان می‌دهند که مراقب و مواظب و هوشيار باشند.

به گفته اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، آمريکايی‌ها فهميدند که با يک ملتی که چنين پتانسيل خوبی دارد نمی‌شود هر کاری که دلشان می‌خواهد بکنند.

وی با بيان اينکه تحريم‌ها مربوط به يک يا دو سال اخير نيست، اظهار کرد: غربی‌ها ۳۵ سال عليه ما کار کردند، ۸ سال جنگ طاقت فرسای همه دنيا عليه ما وجود داشت و بعد از آن جريان‌های مختلف منافقين، کموله، خلق عرب و... تلاش می کردند مسير انقلاب اسلامی را منحرف کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زخم زبان مشرکان و منافقان به پيامبر

رئيس بازرسی ويژه دفتر مقام معظم رهبری در بخش ديگری از سخنان خود با گراميداشت ميلاد فرخنده صديقه طاهره(س) به شان نزول سوره کوثر اشاره کرد و گفت: تقدير و مصلحت حق اين بود که نبی گرامی اسلام فرزند ذکوری نداشته باشند. قاسم و ابراهيم از فرزندان ذکور ايشان بودند که از دنيا رفتند و با اين حوادث، پيروان و دوستداران رسول خدا متاثر و نگران و مشرکان به ويژه منافقان خوشحال شدند که پيامبر اسلام دير يا زود از دنيا می‌رود و بساط نبوت و مديريتش برچيده می شود و او بلاعقبه و ابتر است.

به گفته حجت‌الاسلام ناطق نوری اين زخم زبان‌ها نوعی اضطراب و نگرانی برای پيروان رسول خدا ايجاد کرد، بنابراين خداوند سوره کوثر را نازل فرمود.

وی به اين بيت حافظ «مکن حافظ از جور دوران شکايت / چه دانی تو ای بنده کار خدايی» اشاره کرد و افزود: پيامبر اسلام فرزندان ذکورش را از دست می دهد و مصلحت هم همين است اما چه دانی تو ای بنده، کار خدايی به جای فرزند ذکور، دختری به او می دهد که منبع خير کثير و سرچشمه ای است که هر چه می جوشد تمام نمی شود.

حجت الاسلام ناطق نوری ادامه داد: مفسران به خصوص امام فخز رازی می گويد دو اعجاز و پيش بينی در اين سوره وجود دارد که هر دو محقق شده است؛ يکی دادن کوثر است که اين فيض کثير و چشمه جوشان به رسول خدا داده شد و دوم «إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ» است که محقق شد و آنهايی که زخم زبان و طعنه به رسول خدا و پيروانشان می زدند اثری از آنها باقی نماند و بلاعقبه شدند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه مکتب رسول خدا را زهرا(س) و فرزندانش نشر داده‌اند اظهار کرد: دين پيامبر اسلام اگر باقی ماند همه از دامن فاطمه است.

وی افشاگری‌های حضرت زهرا(س) در خطبه فدکيه را مورد توجه قرار داد و افزود: خطبه حضرت فاطمه من البدو الی الختم، خطبه‌ای بسيار سنگين و پيچيده است و عبارات بلند در آن وجود دارد.

تحريف زندگی و شخصيت حضرت فاطمه(س) بزرگترين جفا

حجت‌الاسلام ناطق نوری با مذموم دانستن نگاه خرد به خطبه حضرت زهرا(س) اظهار کرد: حضرت حتی يک جای خطبه فدکيه اظهار عجز يا ضعف از اينکه فدک را به او بدهند يا بچه هايشان نان و غذا ندارند نکرده است. بحث اين نيست که فدک را گرفتند و زندگی مادی ايشان فلج شده است. آنها دنبال نان و خورشت نبودند.

وی با طرح اين سئوال که آيا حضرت فاطمه در مسجد فرياد می زند و مهاجرين و انصار را به کمک می طلبد برای اينکه نان بچه هايش قطع شده؟ تصريح کرد: بزرگ‌ترين جفايی که نسبت به اين خاندان می کنيم اين است که زندگی و شخصيت اينها را تحريف می کنيم. برای اينکه عواطف مردم را تحريک کنيم و از آنها اشک بگيريم عظمت، شخصيت و نگاه فاطمه به فدک تحريف می‌شود.

رئيس بازرسی ويژه دفتر مقام معظم رهبری اضافه کرد: تمام فرياد حضرت فاطمه(س) اين بوده که هنوز اين چشمه، جوشان است و نمی گذارد نام پيغمبر از بين برود و احکام خدا تعطيل شود. هنوز آب غسل رسول خدا خشک نشده که بعضی‌ها می‌خواستند احکام خدا را تعطيل کنند. حضرت اين نکته را بيان کردند که شما چطور آيات ارث را در قرآن نمی بينيد و چطور حقی را از بين می بريد. بحث، بحث حق است و لذا فاطمه(س) در بخشی از خطبه فدکيه، فلسفه احکام می گويد.

حجت‌الاسلام ناطق نوری همچنين با طرح اين سئوال که کسی که برای گرفتن باغ پای خطبه می رود آيا بحث جهاد، نماز و روزه را مطرح می‌کند؟ اظهار کرد: ايشان می‌خواهد بگويد شما امروز قانون ارث را زير پا می گذاريد و فردا بقيه احکام را زير پا خواهيد گذاشت و اگر بناست کسی در برابر تعطيلی احکام خدا بايستد حق با کيست. فاطمه است که بايد از احکامی که پدرش برای آنها خون دل خورده دفاع کند. بنابراين آن حضرت در خطبه فدکيه فرياد می زند، افشاگری و اعلان می کند که شما حکم الله را تعطيل می کنيد.

وی گفت: امام حسين(ع) با جهاد و خونش، امام مجتبی(ع) با سياست و درايت و کياستش، امام صادق، امام باقر و همه ائمه عليهم السلام به طريقی برای حفظ دين خدا تلاش کردند و اين همه حوزه‌های عليمه و مبلغان و تاريخ پرفراز و نشيب اسلام و شيعه از برکات اين کوثر است.

تقارن زيبا و آموزنده

وی با بيان اينکه اين کوثر همچنان جوشان بوده و برکاتش تا ظهور حضرت مهدی(عج) ادامه دارد، تقارن ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و امام خمينی (ره) را زيبا، آموزنده و اتفاق جالبی در تاريخ توصيف کرد.

حجت‌الاسلام ناطق نوری گفت: اين همه اولاد فاطمه را کشتند و چقدر از آنها را شهيد کردند اما منسجم ترين نسلی که باقی مانده نسل فاطمه است و از نظر کيفيت اگر تاريخ شيعه و روحانيت را نگاهی داشته باشيم نوع فقها و مراجع و محققان و مجاهدان بزرگ از اولاد فاطمه بودند.

وی تاکيد کرد: حضرت امام وقتی در مسجد اعظم صحبت می کرد و زمانی که صحبتش اوج می گيرد خطاب به علمای نجف، قم، مشهد و... فرياد می زند اين الفاطميون.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: در تاريخ معاصر هم انقلابی های بزرگی از نسل ايشان نقش آفرينی کردند. حضرت امام به شهيد مدرس عشق می ورزيد و با آيت‌الله کاشانی ارتباط تنگاتنگی داشت.

وی افزود: غير از اينکه حضرت امام جزو آن نسل کوثر و چشمه است، خود ايشان در کوثربودن خودش در تاريخ ما موضوعيت دارد و چشمه جوشانی است.

طنين صدای امام مرور می‌شود

حجت‌الاسلام ناطق نوری از حضرت امام به عنوان انسانی هوشمند و شجاع ياد کرد و گفت: هر بار که به قم می‌آيم و از مسجد اعظم يا کوچه يخچال قاضی عبور می کنم طنين صدای امام برای من مرور می شود.

وی با بيان اينکه روحيه ظلم ستيزی در امام از همان اول وجود داشت تصريح کرد: پدر بزرگوارش در منطقه خودشان در مقابل ستمگران و خان‌ها ايستاد و مبارزه کرد و به شهادت رسيد. اين بيت اهل مبارزه است. به خصوص اگر اين شجاعت توام با هوشمندی و آگاهی بسيار بالا و تدبير باشد.

حجت‌الاسلام ناطق نوری با ذکر خاطراتی از دوران مبارزات حضرت امام اظهار کرد: وقتی دوران رضاخان، با روحانيت برخورد و خلع لباس می‌شدند شرايطی مهيا نبود که امام دست به حرکتی بزند. در آن ايام مرحوم آيت‌الله العظمی حائری و بعد از ايشان آيت‌الله العظمی بروجردی مرجعيت عامه را برعهده داشت. رژيم شاه هم از آن مرجعيت عامه و اقتدارشان می ترسيد ولی امام آرام نمی نشست و بعد از پاشيدگی روحانيت با توطئه رضاخان، عقيده داشت که بايد اول مسئله روحانيت بازيابی شود. بنابراين به فکر انسجام در حوزه‌ها و شناسايی و متمرکز کردن نيروها بودند.

رئيس بازرسی ويژه دفتر مقام معظم رهبری تربيت شاگردان متعدد از طريق برگزاری درس‌های حوزوی را يکی ديگر از فعاليت‌های حضرت امام در آن زمان عنوان کرد و گفت: بی‌جهت نيست که در روز تولد آن کوثر، اين کوثر به دنيا بيايد که چشمه جديدی باز شود.

وی گفت: وقتی آيت‌الله العظمی بروجردی از دنيا رفت تحليل غلطی به رژيم شاه دادند که پس از فوت آيت‌الله العظمی بروجردی مرجعيت عامه تکه تکه شده و اقتدار ندارد و فرصتی برای ضربه زدن به روحانيت و دين فراهم می‌شود. اول فروردين ۴۰ مرحوم آيت‌الله بروجردی از دنيا می‌رود و بعد طولی نمی‌کشد در مهر ۴۱ لايحه انجمن‌های ايالتی و ولايتی به مجلس داده می شود و به تصويت می رسد. امام از همين جا مبارزاتش را با شيب عقلانی و ملايم شروع می کند.

ناطق نوری ادامه داد: حضرت امام به نخست وزير تلگراف می زند و ماجرا را هشدار می دهد و از سوی ديگر به علما آگاهی می دهد و با مدرسان ارتباط برقرار می کند و هدف از اين لايحه را تشريح می‌کند. در اين لايحه شرط اسلام را از رای دهندگان و انتخاب شوندگان برداشتند، و دوم اينکه که اگر کسی انتخاب می‌شد به کتاب آسمانی سوگند ياد کند نه به قرآن. امام با تيزبينی و نگاه الهی، روشنگری را شروع کرد و اول اسفند ۴۱ سخنرانی کرد و اين جمله را بکار برد که «از اين سرنيزه های زنگ زده و پوسيده نترسيد، اينها به زودی خواهد شکست.»

زخم زبان برخی آخوندهای ضدانقلاب

وی گفت: من وقتی اين جمله را می خواندم ياد ۱۵ خرداد در قم افتادم. ايشان در سخنرانی معروف خود در فيضيه يک دفعه در يک جا خطاب به شاه می گويد: «کاری نکن که بدهم ملت از مملکت بيرونت کند.» دو شب بعد امام را دستگير کردند و عده‌ای از آخوندهای ضدانقلاب که مخالف امام بودند به ما که می‌رسيدند زخم زبان می‌زدند و می گفتند "آقای شما قرار بود شاه را بيرون کند چطور خودشان را بردند". ما از اين زخم زبان ها عصبانی می شديم ولی امام آن روز فرمود اينها به زودی خواهد شکست.

به گفته عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، حضرت امام در تبديل کردن تهديدها به فرصت‌ها و فرصت‌شناسی بی نظير بودند.

وی افزود: ماجرای فيضيه که رخ داد و ايشان پيامی دادند و فرمودند: «من اکنون قلب خود را برای سرنيزه های مامورين شما حاضر کردم. ولی برای زورگويی ها و خضوع در مقابل جسارت های شما حاضر نخواهم بود.» اين حرف يک ملت را راه می اندازد.

رمز موفقيت حضرت امام

به اعتقاد حجت‌‌الاسلام ناطق نوری، رمز موفقيت حضرت امام در همه مراحل غير از شجاعت و بينش و درک والا و استعداد فوق العاده که بی نظير بود، اين بود که فقط به خدا فکر می کرد و برای خدا فرياد می زد.

وی اضافه کرد: يکی از محققان خارجی، حرف‌های شخصيت‌های بزرگ دنيا را از نگاه جامعه شناسی و روانشناسی بررسی می‌کرد. وقتی به حضرت امام رسيد متوجه شد واژه ای که امام در طول تاريخ بيشتر از همه در صحبت ها و بحث ها به کار برده کلمه خدا بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016