دوشنبه 1 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مسئول سیاسی‌بسیج معصومیه: ازعراقچی نوارداریم، آن هم‌دوتا!

گزارش سایت تدبیر: «اهداف کوتاه مدت سیاسی» یا «منافع ملی»؟ مساله این است که محافظه کاران کدام یک را انتخاب می کنند؟

از "توافق ژنو" تا امروز، جریان محافظه کار با پیش قراولان "جبهه پایداری" اهداف کوتاه مدت سیاسی را انتخاب کرده است.

"دوراهی اهداف کوتاه مدت سیاسی و منافع ملی" را "عباس عراقچی"، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پس از انتشار فایل صوتی منتسب به او پیش روی محافظه کاران بنیان گذاشت.

فایل صوتی که در آن به نقل از عراقچی ادعا شده بود در توافق ژنو حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته نشده است.اما عراقچی با تکذیب این سخنان و ابراز تعجب از پخش ناقص و تحریف شده سخنانش در این فایل صوتی تاکیدکرد:" نگرانم این طور بازی با منافع ملی تا کجا می‌خواهد پیش برود!" او ادامه داد:"به رسانه ها توصیه می کنم که منافع ملی کشور و احقاق حقوق هسته ای ملت بزرگ ایران را قربانی اهداف کوتاه مدت سیاسی خود نکنند."

او همچنین گفت:" همانطور که رئیس جمهور محترم در نامه خود به مقام معظم رهبری نیز اشاره فرمودند توافق ژنو صراحتا حقوق هسته ای کشورمان را به رسمیت شناخته و با پذیرش ادامه غنی سازی در ایران، حق غنی سازی جمهوری اسلامی ایران را تثبیت کرده است."

با این حال جریان محافظه کار دست از این بازی نکشید و با تمام قوای رسانه ای برای رویارویی با تیم مذاکره کننده هسته ای خود را آماده کرده است.حتی فایل صوتی منتسب به عراقچی هم علی رغم تکذیب مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران دستمایه تحلیل و تفسیر برای حمله به توافق ژنو می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزنامه وطن امروز که پیش تر توافق هسته ای ژنو را «هولوکاست هسته ای» نامیده است روز 28 فروردین ماه در گزارشی تحت عنوان "حرف های مگو" نوشته است:" آقای عراقچی هم گفته اند و هم می دانند و هم اینک مردم می دانند که حق غنی سازی ایران در توافق ژنو به رسمیت شناخته نشده است. فایل صوتی منتشرشده از آقای عراقچی که ایشان در آن صراحتا گفته اند آقای رئیس جمهور در نامه به رهبر انقلاب درباره رسمیت یافتن حق غنی سازی در توافق ژنو دچار اشتباه شده است، به گونه ای است که نه قابل تحریف است و نه قابل انکار!"

این گزارش در ادامه تهدید کرده است که دو فایل مشابه از عراقچی در دست دارد و اگر لازم باشد آدرسش را می دهد.

روزنامه وطن امروز همچنین به گفت و گو با شخصی به اسم "مهدی افراز" پرداخته است. گفته می شود که فایل صوتی منتسب به عراقچی مربوط به صحبت های او در نشست با طلاب مدرسه معصومیه قم است و وطن امروز مدعی شده که "مهدی افراز" مسئول سیاسی بسیج مدرسه معصومیه و برگزارکننده این جلسه بوده است.

افراز می گوید: "نه تنها آن میزانی که الان در اختیار رسانه ها قرار گرفته بلکه بحث های دیگری هم بود که اگر می خواستیم می توانستیم در همان زمان منتشر کنیم اما این کار را نکردیم و این توجیه آقای عراقچی درست نیست. صحبت های آقای عراقچی فرازهای دیگری هم داشته است خصوصا اطلاعاتی که درباره دستاوردهای هسته ای مطرح کردند که به نظر می رسد اگر موضوع امنیت ملی مطرح باشد این اطلاعات خیلی بیشتر بر خلاف امنیت ملی است تا اظهارنظر ایشان درباره نامه آقای روحانی."

این در حالی است که آبان ماه سال گذشته و در جریان مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 و پس از نصب شدن پوسترهای "صداقت آمریکایی" در سطح شهر رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن حمایت از مجموعه مذاکره کنندگان تاکید کرد:"اینها فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می باشند و هیچ کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند."

با این وجود امروز، یکم اردیبهشت ماه، روزنامه وطن امروز در سرمقاله خود تحت عنوان "زیرساخت های لرزان توافق جامع" به قلم "مهدی محمدی" دستاوردهای هسته ای و توان تیم مذاکره کننده را زیر سئوال برده است. او نوشته است:"برای فهم این که آیا دولت یازدهم قادر به یک توافق خوب در مرحله نهایی مذاکرات با 1+5 خواهد بود یا نه، یک روش مفید این است که ببینیم دولت مضار و منافع رسیدن یا نرسیدن به توافق نهایی را چگونه تحلیل می‌کند. این بحث، جدای از آن است که بپرسیم دولت یازدهم آیا اساسا به لحاظ توان مذاکراتی، درک فنی- حقوقی و راهبرد سیاسی در موقعیتی هست که یک توافق خوب بکند یا نه؟ به این سؤال در فرصتی دیگر خواهیم پرداخت و در آنجا شرح خواهیم داد اولا مشخصات یک توافق خوب چیست و ثانیا چرا دولت آقای روحانی اساسا در موقعیتی نیست که بتواند یک توافق خوب کند."

در ادامه این سرمقاله استدلال های دولت یازدهم برای رسیدن به توافق هسته ای "ساده انگارانه" خوانده و نقد شده است.

بازی رسانه ای جریان محافظه کار، همانطور که خود روزنامه وطن امروز قولش را داده، ادامه دارد. پایداری های معترض، هر تریبونی را طلب می کنند و از فاجعه هایی می گویند که پشت پرده توافق ژنو رخ داده . به رییس سازمان صدا و سیما نامه می نویسند که "تریبون بدهید علیه توافق ژنو حرف بزنیم". در نطق میان دستور مجلس از ادعای وجود "روابط خصوصی میان ظریف و خانم وندی شرمن" می گویند و در سایت ها و رسانه های مکتوبشان مقاله می نویسند. مقاله هایی از جنس سرمقاله امروز "وطن امروز"؛ روزنامه ای که یک روز به صفحه یک سیاه و تیتر "هولوکاست هسته ای" متوسل می شود و روزی دیگر پروژه "نوارسازی خصوصی" را پیش می برد. پروژه ای که فعلا دامن ظریف و عراقچی را گرفته و برای دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای نیز در دست تهیه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016