شنبه 2 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراقچی: مذاکرات به توافق نزدیک می شود، جان کری شنبه به ژنو می‌رود

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک دیپلمات ارشد ایران روز جمعه گفت درپی پیشرفت هایی که در روز سوم مذاکرات ژنو با شش قدرت عمده جهان به دست آمده، این مذاکرات به مرحله رسیدن به توافق نزدیک می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران به رسانه های ایرانی در ژنو گفته است:«ما تاحد زیادی به یک توافق نزدیک شده ایم.» با این حال او افزوده است که به رغم «پیشرفت های امروز، هنوز چند مسئله عمده باقی مانده است». او در باره این مسائل توضیحی نداد.


در همین حال وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد جان کری، وزیر خارجه این کشور، برای کمک به رفع اختلاف ها «و نزدیک تر شدن به یک توافق» به سویس سفر می کند. ویلیام هیگ وزیرخارجه برتانیا نیز در توییتر خود از پیوستنبه مذاکرات ژنو در روز شنبه خبر داده است

سرگه یی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر به مذاکرات پیوسته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش صدای آمریکا این مذاکرات تلاشی تازه برای رسیدن به توافقی موقت است که بر اساس آن ایران درقبال حذف برخی از تحریم ها بخش هایی از فعالیت های اتمی خود را به تعلیق درمی آورد.

ایران اصرار دارد که «حق» این کشور برای غنی سازی توسط کشورهای ۵+۱ به رسمیت شناخته شود هرچند که چنین حقی به صورت مشخص در معاهده منع گسترش سلاح اتمی وجود ندارد.

عراقچی با اشاره به گزارش های رسانه های دولتی در ایران که از شناختن «حق» غنی سازی اورانیوم ایران توسط گروه ۵+۱ خبر داده بودند، گفت او حل اختلاف ها را «نه تایید و نه تکذیب» می کند، «زیرا مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است».

عراقچی پس از این گفت و گو با مذاکره کننده فرانسوی در ژنو دیدار کرد.

مهر: "ادعای خبرگزاری رویترز درباره پیشنهاد جدید 1+5 به ایران"
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایران هسته ای، خبرگزاری رویترز مشخصات تحریم هایی را که 1+5 در صورت توافق روی گام اول در مذاکرات با ایران تعدیل خواهد کرد منتشر کرد.

لویی شاربونو، خبرنگار این خبرگزاری در گزارشی که روز 30 آبان 1391 (21 نوامبر 2013) منتشر شده، نوشت راهبرد امریکا آزاد کردن تدریجی پول های مسدود شده ایران در بانک های خارجی است.

مقدار این دارایی ها حدود 50 میلیارد دلار برآورد شده است.

با این حال، همانطور که جان کری وزیر خارجه امریکا پنج شنبه هفته پیش به کنگره امریکا گفته است، گروه 1+5 در گام اول مقدار بسیار اندکی از تحریم ها علیه ایران را تعدیل می کند.

شاربو نو در گزارش خود مشخصات دقیق تحریم هایی را که تعدیل خواهد شد، چنین شرح داده است:

1- لغو موقت تحریم های فلزات گرانبها، تعلیق فشارهای واشنگتن به کشورهای وارد کننده نفت ایران، لغو موقت تحریم های پتروشیمی و اقدام قدرت های بزرگ برای زمینه سازی برای از سرگیری تجارت قانونی با ایران.

2- فراهم کردن دسترسی ایران به قطعات هواپیما.

3- رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که به ایران این فرصت داده شده است که ظرف 6 ماه 3/5 میلیارد دلار نفت، دو الی سه میلیارد دلار محصولات پتروشیمی و یک تا دو میلیارد دلار طلا بفروشد.

4- براساس قیمت های کنونی، ایران می تواند روزانه 200 هزار بشکه نفت اضافه بفروشد که در واقع افزایش 20 درصدی صادرات نفت این کشور خواهد بود.

5- براساس توافق اولیه همچنین به ایران اجازه داده خواهد شد حدود 7/5 میلیارد دلار غذا و دارو و 5 میلیارد دلار کالاهای دیگر وارد کند.

این در حالی است که ایران و 1+5 اعلام کرده اند که جزئیات مذاکرات محرمانه است و ادعاهای رسانه های درباره محتوای مذاکرات درست نیست.

همچنین طرف ایران همواره اعلام کرده که تنها در صورتی پیشنهادات 1+5 را می پذیرد که متوازن و همزمان با اقدامات ایران باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016