چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حکم اعدام چهار محیط‌بان زندانی تایید شده است

وبسایت تقاطع: مشاور رییس “سازمان محیط زیست” در ایران می‌گوید که حکم اعدام چهار محیط‌‌بان که در زندان‌های یاسوج، بهبهان و کرمان زندانی هستند، توسط دادگاه‌های تجدیدنظر تایید شده است.

اسماعیل کهرم روز یکشنبه (۳۱ فروردین-۲۰ اپریل) به خبرگزاری “فارس” گفت که یکی از دو محیط‌بانی که در زندان یاسوج محبوس است، از “پنج سال و پنج ماه” قبل در حبس به سر می‌برد و سه محیط‌بان دیگر نیز حدود ۲ تا ۳ سال را در حبس گذرانده‌اند.

Asad-Taghizadeh.jpg
اسعد تقی‌زاده، محیط‌بان محکوم به اعدام از حدود شش سال قبل در زندان یاسوج به سر می‌برد.

وی با بیان این‌که این محیط‌بانان هم‌اینک در انتظار “استیذان” (صدور اذن قصاص از سوی رییس قوه قضاییه) هستند، یکی از اولویت‌های سازمان محیط زیست را در سال جاری، «نجات محیط‌بانان و بهبود شرایط آن‌ها» دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این مقام مسوول با اشاره به این‌که «سازمان محیط زیست در گذشته موفق شده است که محیط‌بانان محکوم به اعدام در اردبیل، شیراز و یزد را از پای چوبه دار پایین بیاورد»، خاطرنشان کرد که از ابتدای تشکیل این سازمان تا کنون، «۱۱۲ محیط‌‌بان بر اثر درگیری با متخلفان و انجام عملیات جان خود را از دست داده‌اند».

یکی از چهار محیط‌بان آقای کهرم، اسعد تقی‌زاده، محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده دنا در استان کهکیلویه و بویراحمد است که در جریان درگیری با پنج شکارچی مسلح غیرمجاز در سال ۱۳۸۶ یکی از شکارچیان را از پای درآورد و از آن سال در زندان یاسوج به سر می‌برد.

غلام‌حسین خالدی، دیگر محیط‌بان محکوم به اعدام در زندان یاسوج است که درگیری وی با شکارچیان غیرمجاز در سال ۱۳۸۹ به کشته شدن یکی از آن‌ها انجامید و این محیط‌بان از تیرماه‌‌ همان سال تا کنون زندانی است.

آقای خالدی، مهر ماه سال گذشته در نامه‌ای به معصومه ابتکار، رییس “سازمان حفاظت محیط‌ زیست” با انتقاد از “کم‌کاری” و “سهل‌انگاری” مدیرکل و نمایندگان حقوقی این سازمان در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد در طول مدت بازداشتش نوشت: «تقاضا می‌کنم ترتیبی اتخاذ شود تا مثل اسعد تقی‌زاده فراموش نشوم و عمر و جوانی‌ام در زندان و یا به ناحق بر چوبه‌‌ی دار تباه نشود و بتوانم به آغوش خانواده‌ام برگردم.»

خانم ابتکار در واکنش به این نامه گفته بود که با تمام قوا وارد رایزنی «در سطوح مختلف» شده تا از اعدام این حافظ محیط زیست در ایران جلوگیری کند.

این دو محیط‌‌بان در حالی به اعدام محکوم شده‌اند که از مجوز حمل سلاح به عنوان ضابط قضایی و حکم ماموریت از طرف سازمان محیط‌ زیست برخوردار بوده‌اند.

گفتنی است اواخر اسفندماه سال گذشته، کرامت برهانی، محیط‌بان پناهگاه حیات وحش بوروییه در شهرستان خاتم استان یزد که شهریورماه سال ۱۳۹۰ در درگیری با شکارچیان غیرمجاز، یکی از آن‌ها را به ضرب گلوله از پای درآورده بود، با اعلام گذشت خانواده‌ی مقتول از اعدام نجات یافت و اواسط فروردین ماه امسال از زندان مرکزی شیراز آزاد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016