پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا عارف: فضای حاکم بر جنبش دانشجويی مورد تاييد ما نيست

اصفهان- ايرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فضايی که اکنون بر دانشگاه و جنبش دانشجويی حاکم است مورد تاييد ما نيست.

به گزارش ايرنا، محمد رضا عارف بعد از ظهر پنجشنبه در سخنرانی با عنوان «حق شهرياری، حقوق شهروندی» در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود:ما بايد حق دانشجويان را به رسميت بشناسيم تا آنها نيز بتوانند بر کار مسوولان نظارت داشته باشند.

وی افزود : لازم است احيای تشکلهای صنفی و انجمن های اسلامی در دانشگاهها در دولت يازدهم در دستور کار قرار گيرد و آيين نامه هايی که در اين زمينه وجود دارد اجرا شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی گفت: دانشجويان نقش اساسی در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشتند و سهم آنها در حماسه سال ۹۲ و پيروزی تفکر اصلاحات و اعتدال، اساسی و بی بديل بود.

عارف با بيان اينکه فضايی که در چند سال اخير در دانشگاه ها حاکم بود، سرد، کم نشاط، خاص، تنگ نظرانه و سياسی امنيتی بود، گفت: اين فضا اين برداشت را ديکته می کرد که دانشجو نبايد چند بعدی باشد و کار او فقط درس خواندن است.

وی اضافه کرد: اين نگاه که در حال حاکم شدن در دانشگاه ها بود باعث می شد که دانشجويان در درس خواندن نيز موفق نباشند چرا که رشد علمی نياز به فضای پرنشاط دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع کرسی های آزاد انديشی اين سوال را مطرح کرد که در چند سال گذشته کدام دانشگاه کشور از برگزاری يک کرسی منطقی يا ميزگرد چالشی استقبال کرد.

وی با بيان اينکه اگر فکر کنيم که با تغيير دولت، اين فضا نيز متحول می شود، اشتباه می کنيم، افزود: اينکه چرا کرسی های آزاد انديشی فعال نمی شود بايد مورد آسيب شناسی فرهنگی قرار گيرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش ديگری از سخنان خود به نقش اساتيد در دانشگاهها اشاره و اظهار کرد: اساتيد ما در دهه گذشته با چماق عدم موافقت در شرکت در کنفرانس ها يا عدم ارتقا آنها به سکوت کشانده شدند.

عارف با تاکيد بر اينکه اين موضوع در شان دانشگاهها و انقلاب اسلامی ما نبود، افزود: اتفاقات دهه گذشته بايد در محافل علمی و دانشگاهی آسيب شناسی شود.

وی با اشاره به اينکه اوج حضور و مشارکت جوانان در دهه اول انقلاب بود، سوال کرد که اين مشارکت اکنون چه شده است و چرا دانشجويان توانستند حقوق خود را بر اساس آيين نامه های مصوب طلب کنند.


اصول جنبش دانشجويی

عارف در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه دانشجويان ما اختلاف نظری درباره اصل انقلاب ندارند، گفت: چند اصل در جنبش و فعاليت دانشجويی بايد مد نظر قرار گيرد.

وی اين اصول را همکاری و همدلی، فعاليت مشترک، سعه صدر و تحمل، برادری، رعايت قانون و حق دولت بر دانشگاه عنوان و اضافه کرد: دانشجويان ما نبايد ۷۰ درصد اشتراکات خود را قربانی ۳۰ درصد اختلاف نظرشان بکنند.

وی با بيان اينکه همه بايد بپذيريم که يک سرنوشت مشترک داريم، تصريح کرد: اگر ما دولت را نقد و بررسی و حمايت نکنيم نمی تواند موفق باشد.


نخبگان در توجيه مردم برای مرحله دوم قانون هدفمندی يارانه ها کم کاری کردند

عارف در بخشی ديگر از سخنانش با اشاره به مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی يارانه ها اين سوال را مطرح کرد که نخبگان و دانشگاهيان در اين مرحله چه سهمی در اجرا داشتند و چقدر مردم را توجيه کردند که اين يارانه، سهم شما از درآمد نفت نيست.

وی با تاکيد بر اينکه نفت، متعلق به نسل های آينده است، افزود: اگر نگاه اجتماعی به يارانه داشته باشيم می بينيم که اين پول بايد در اختيار افراد آسيب پذير قرار گيرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر نخبگان، مردم را در اين زمينه توجيه می کردند نتايج ثبت نام مرحله دوم قانون هدفمندی يارانه ها چيز ديگری می بود اما به خاطر کم کاری ما اين نتيجه حاصل شد.

وی بيان کرد: مخالفان دولت اين نتيجه را به مصداق فاصله گرفتن مردم از دولت قلمداد کردند در حاليکه دولت در اين عمر کوتاه خود هنوز خروجی چندانی نداشته و مسووليت را در بدترين شرايط بودجه های عمرانی تحويل گرفته است.

عارف از مخالفان دولت سوال کرد که چرا در صحبت های خود درباره دو برابر شدن بودجه های عمرانی کشور نسبت به سالهای گذشته حرفی نمی زنند.

وی بحث منشور حقوق شهروندی و مذاکرات ژنو را از جمله دستاوردهای دولت يازدهم خواند و گفت: از رقبا و مخالفين نيز می خواهيم که دولت را تنها نگذارند.


جبهه اصلاحات نامزدهای خود برای انتخابات مجلس را سال آينده معرفی می کند

عارف در بخش پرسش و پاسخ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوالی درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات سال آينده مجلس شورای اسلامی گفت: ما امسال در حال تدوين راهبردها و رهنمودها هستيم و سال آينده نامزدهای خود را مطرح می کنيم.

وی با تاکيد بر اينکه تفکر اصلاح طلبی بايد در همه صحنه های انقلاب اسلامی باشد، افزود: ما نمی توانيم قهر کنيم يا کنار بکشيم اما می توانيم شکست بخوريم تا مقدمه ای برای پيروزی های بعدی باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصلاح طلبی را گفتمان اصيل انقلاب خواند و اظهار کرد: حماسه سال گذشته ما يک پروژه ناتمام است و ما در گام اول موفق شديم.

وی ادامه داد: پيروزی سال گذشته ما در سال آينده به نتيجه خواهد رسيد.

وی تصريح کرد: دولت برای اينکه بتواند برنامه های خود را با انگيزه دنبال کند نياز به مجلس قوی دارد که دغدغه آن پيشرفت کشور و رفع نياز مردم باشد.


با بستن مطبوعات مخالفم

عارف در پاسخ به سوالی درباره توقيف نشرياتی مانند ۹ دی گفت: با بستن مطبوعات مخالفم چراکه اين کار مانند تعطيل کردن يک بيمارستان فقط به دليل اشتباه يک پزشک آن است.

وی افزود: اگر نويسنده ای خطا کرده فقط بايد با او برخورد کرد نه اينکه روزنامه را توقيف کنند.


تنظيم جمعيت نبايد در همه شهرها و روستاها تشويق شود

عارف در پاسخ به سوالی درباره اشتغال و سياست های افزايش جمعيت گفت: اگر روند فعلی ادامه يابد در دو دهه آينده با کاهش جمعيت مواجه می شويم که به صلاح کشور نيست.

وی با تاکيد بر اينکه ما تنظيم جمعيت را در سياست خود دنبال می کنيم، افزود: لازم نيست که افزايش جمعيت در همه شهرها و روستاها دنبال و تشويق شود بلکه بايد بررسی کنيم که کجا رشد جمعيت کم است.


از فعاليت سياسی پشيمان نيستم

عارف همچنين در پاسخ به سوالی درباره اينکه آيا از شرکت در انتخابات رياست جمهوری پشيمان شده است، گفت: اگر پشيمان بودم ديگر فعاليت سياسی نمی کردم.

وی با بيان اينکه پارسال آرزو داشتم که ميان اصلاح طلبان و اصول گرايان، ائتلاف صورت گيرد، اظهار کرد: در چند ماه آينده جريان ائتلاف با اصولگرايان در مجلس را مطرح می کنم.

وی درباره اينکه چرا در کابينه دولت روحانی حضور ندارد، بيان کرد: به بنده دو پيشنهاد برای وزارتخانه های علوم، تحقيقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد اما ترجيح دادم که به عنوان معلم در خدمت دانشجويان باشم.


اصلاح طلبان چيزی برای افشا ندارند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه يکی از نمايندگان مجلس اظهار کرده که اگر عارف عصبانی شود درباره اصلاح طلبان افشاگری می کند، گفت: اصلاح طلبان چيزی ندارند که نياز به افشا داشته باشد.

وی افزود: اگر اين نماينده چيزی دارد که نياز به افشاگری داشته باشد به من بگويد تا به مردم بگويم.

وی همچنين درباره دانشجويان ستاره دار اظهار کرد: در آينده ديگر مشکلی به نام ستاره دار نخواهيم داشت.

عارف همچنين در بخشی از سخنان خود به معرفی بنياد اميد ايرانيان و رويکردهای آن پرداخت.

جعفر توفيقی مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوری، عارف را در اين مراسم همراهی می کرد.

اين سخنرانی که توسط انجمن های اسلامی دانشگاه علوم پزشکی و صنعتی اصفهان برگزار شد با استقبال بسيار زياد دانشجويان مواجه شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016