دوشنبه 23 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عارف: رهبری هيچگاه از موسوی و کروبی به عنوان سران فتنه نام نبرده‌ است

ايسنا ـ يک عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه "نبايد از سخنان رهبری نيت‌خوانی کرد"، گفت: رهبر معظم انقلاب هيچوقت آقايان موسوی و کروبی را به عنوان سران فتنه نام نبرده‌اند و رأس فتنه را متوجه برخی کشورهای خارجی و معاند دانسته‎اند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا عارف در ديدار با جمعی از دانشجويان دانشگاه تهران اظهار کرد: هرکس با توجه به ديدگاه و گرايش سياسی که دارد، می‌خواهد برای آقای موسوی و کروبی حکم صادر کند که اين کار درستی نيست.

وی با بيان اينکه "امروز يکی از مهمترين دغدغه مسئولان کشور، حل مشکلات دانشجويان است"، گفت: وزارت علوم که نهاد متولی امور دانشجويی است در دوره جديد با صلابت و با استفاده از خرد جمعی سعی در مرتفع کردن مشکلات دانشجويان و اساتيد دانشگاه دارد. در اين راه اگرچه برخی به دنبال مانع‌تراشی هستند اما مسئولان وزارت علوم در اين راه به پشتوانه همراهی و حمايت شما دانشجويان ان‌شاءالله ثابت‌قدم خواهند ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عارف با بيان اينکه "بحث‌های سليقه‌ای و اختلاف نظرهايی که وجود دارد به خاطر اعتلای کشور است"، تاکيد کرد: بايد اختلاف نظرها در کشور را به رسميت بشناسيم و به ديدگاه‌ها و نظرات يکديگر احترام بگذاريم. اگر فرض همسويی و برادری را بپذيريم، ديگر اختلاف نظرهايمان به دعوا ختم نمی‌شود.

رئيس بنياد اميد ايرانيان با بيان اينکه "بايد تلاش کنيم سعه صدرمان را بالا ببريم"، خطاب به دانشجويان افزود: متأسفانه روندی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستيم يک دور باطل است، چراکه همه برای اثبات خود دست به نفی ديگری می‌زنند. اين موضوع معضل امروز جامعه ماست و شما نسل‌های سوم و چهارم انقلاب بايد اين رويکرد را اصلاح کنيد و اخلاق‌مداری و عقلانيت را محور فعاليت‌ها و تلاش‌های خود قرار دهيد.

وی همچنين تاکيد کرد: دانشجو به عنوان يک نخبه و روشنفکر بايد خود را از وابستگی‌های سياسی و جناحی رها کند و در جهت رشد و پيشرفت کشور حرکت کند. اجازه ندهيد از بيرون چيزی را به شما ديکته کنند. در تاريخ مبارزات ۶۰ سال گذشته ما دانشجو هميشه پيشتاز بوده است اما متأسفانه در طول سه دهه بعد از انقلاب به دليل مشغله بيش از حد متوليان امور و درگير شدن در موضوعاتی مثل دفاع مقدس و ... کار فرهنگی در دانشگاه‌ها کمتر انجام شده است و به همين دليل هم سعه صدر در دانشگاه‌های ما به شدت کاهش پيدا کرده است و دانشجويان نمی‌توانند نظرات مخالفی را که در سطح دانشگاه و از ناحيه دوستان خودشان مطرح می‌شود، تحمل کنند.

عارف در ادامه با اشاره به تأثير دانشگاه تهران در فضای سياسی - اجتماعی کشور، گفت: دانشجويان دانشگاه تهران مسئوليت سنگينی بر عهده دارند؛ بنابراين از مسائل حاشيه‌ای و پرداختن به دعواهای سياسی که بين دو جناح وجود دارد پرهيز کنيد و با يک تفکر صحيح به فکر آبادانی و اعتلای فرهنگ سياسی کشور باشيد.

وی همچنين در برابر پرسش يکی از دانشجويان که از وضعيت تعامل ميان مجلس و دولت ابراز نگرانی کرده بود، پاسخ داد: متأسفانه مجالس اخير از مسيری که بايد در آن باشند تا حدودی خارج شده‌اند. دولت بايد مجلس را همراه و ياور خود ببيند. البته منظور اين نيست که اگر از دولت خطايی سر زد مجلس ناديده بگيرد؛ قطعاً مجلس بايد اصلاح کند اما آنچه در مورد مجلس فعلی مشاهده می‌شود اين است که برخی از نمانيدگان پيام ملت را در ۲۴ خرداد ۹۲ دريافت نکرده‌اند يا نمی‌خواهند اين پيام را باور کنند.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه "مجلس بايد به منافع ملی فکر کند نه منافع شخصی يا حتی منطقه‌ای و جناحی"، درباره حضور خود در مجلس آينده و بر عهده گرفتن رهبری جريان اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس دهم و نيز ابراز نگرانی دانشجويان از تداوم حضور افراطيون در مجلس آينده، گفت: قطعاً شکل‌گيری يک مجلس قوی به نفع دولت و کشور خواهد بود. برنامه‌ريزی ما برای انتخابات مجلس آينده اين است که با کمک همفکران خود که هم از اصلاح‌طلبان و هم از اصولگرايان معتدل و خردگرا هستند افراد برجسته‌ای را برای مجلس آينده معرفی کنيم تا مجلسی توانا، شايسته و در عين حال پرسشگر، ناظر و قوی داشته باشيم که در رأس امور باشد.

عارف با بيان اينکه "برای اينکه پيام ۲۴ خرداد محقق شود، بايد بين مجلس و دولت تعامل نزديک و صميمی وجود داشته باشد"، اظهار کرد: دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا بايد با هم تعامل داشته باشند. ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرايان خردگرا آروزی من است و اميدوارم اين دو جريان به جای واگرايی به سمت همگرايی و حرکت در چارچوب مشترکات و منافع نظام پيش روند.

وی همچنين در واکنش به اظهارات يکی از دانشجويان که گفت "مقام معظم رهبری آقايان موسوی و کروبی را سران فتنه ناميدند"، تاکيد کرد: نبايد از سخنان رهبری نيت‌خوانی کرد. رهبر معظم انقلاب هيچوقت از اين دو شخصيت به عنوان سران فتنه نام نبرده‌اند و رأس فتنه را متوجه برخی کشورهای خارجی و معاند دانسته‎اند.

رئيس بنياد اميد ايرانيان ادامه داد: هرکس از زاويه مورد نظر خود روی برخی افراد نامگذاری می‎کند؛ همانطور که عده‌ای معتقدند آقای احمدی‌نژاد از سران فتنه است. بايد به اين موضوع رسيدگی شود، اما رسيدگی بايد توسط يک نهاد بی‌طرف انجام شود وگرنه هرکسی با توجه به ديدگاه و گرايش سياسی که دارد می‌خواهد برای آقای موسوی و کروبی حکم صادر کند که اين کار درستی نيست.

عارف تاکيد کرد: مسلماً در انتخابات سال ۸۸ تخلف صورت گرفته است اما بحث اينکه آيا در انتخابات تقلب صورت گرفته يا خير، بايد در دادگاه مشخص شود. بايد دادگاهی بی‌طرف تشکيل شود و در اين دادگاه سهم افراد و گروه‌ها در آن حوادث مشخص شود. هدف از تشکيل اين دادگاه بايد جلوگيری از تکرار اين حوادث که لکه ننگنی برای انقلاب بود، باشد.

وی در پايان در پاسخ به پرسش دانشجوی سنی مذهب که پرسيده بود "چرا قانون اساسی ما اجازه نمی‌دهد ما ايرانی‌هايی که جزو اقليت‌های مذهبی هستيم در پست و مقام‌های دولتی قرار گيريم؟، گفت: اين قانون نيست و يک رويکرد است که از سوی برخی تنگ‌نظران دنبال و به آن دامن زده می‌شود وگرنه رويکرد نظام احترام به تمامی اقليت‌هاست. ضمناً مذهب تسنن در ايران جزو اقليت‌های مذهبی نيست و زنان و مردان سنی مذهب جزو برادران و خواهران مسلمان ما محسوب می‌شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016