سه شنبه 9 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاثیر فاز دوم هدفمندی بر قیمت ارز

محمد قلی یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی و افزایش قیمت حامل های انرژی را از تاثیرگذارترین عوامل نوسانات اخیر در بازار ارز می داند و معتقد است بازار ارز سیر صعودی خود را ادامه خواهد داد که البته سرعت آن نسبت به نوسانات تابستان گذشته کندتر خواهد بود.

گروه اقتصادی تدبیر: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی دو سناریوی مهم اقتصادی سال 93 بود که از بامداد جمعه هفته گذشته عملیاتی شد.

از حدود دو هفته پیش، گمانه زنی های پیش از اجرایی شدن این دو طرح بازار ارز را تحت تاثیر خود قرار داد. تا آنجا که بازار ارز با نوساناتی تا حدود افزایش 100 تومانی در یک روز هم رو به رو شد. وزیر اقتصاد روز گذشته اعلام کرد که ثبات بازار ارز به زودی به باز می گردد.

محمد قلی یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی و افزایش قیمت حامل های انرژی را از تاثیرگذارترین عوامل نوسانات اخیر در بازار ارز می داند و معتقد است بازار ارز سیر صعودی خود را همچنان ادامه خواهد داد که البته سرعت آن نسبت به نوسانات تابستان گذشته کندتر خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد قلی یوسفی،اقتصاددان در مورد تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و گران شدن قیمت حامل های انرژی بر بازار ارز به تدبیر می گوید: «گرچه سیاست های کلی در افزایش و کاهش نرخ ارز تاثیر گذار است اما اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی هم در افزایش اخیر ارز تاثیر زیادی داشته است.اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش قیمت حامل های انرژی باعث بالا رفتن قیمت ها خواهد شد و به تبع آن انتظارات تورمی افزایش پیدا می کند. از طرفی قیمت خدمات هم افزایش پیدا می کند. در اثر این افزایش قیمت ها و ایجاد شرایط تورمی به طور طبیعی ارزش پول ملی کاهش می یابد و با سیر صعودی در بازار ارز رو به رو خواهیم شد. اما در بلند مدت این روند متوقف شده و آرامش به بازار باز می گردد.»

او اضافه می کند:«واقعیت این است که حتی اگر سیاست های کلی اقتصادی که دولت جدید اعمال کرده و یا قرار است اجرایی شود را هم در نظر نگیریم شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که در حال حاضر اقتصاد ایران با تورم همراه است. وقتی با این شدت از تورم رو به رو هستیم مسلما باید منتظر کاهش ارزش پول ملی هم باشیم که به تبع این کاهش ارزش پول با افزایش نرخ ارز رو به رو می شویم. بنابراین انتظار می رود که در نتیجه سیاست هایی که دنبال می شود نرخ ارز سیر صعودی را طی کند.»

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در مورد کنترل بازار ارز توسط دولت می گوید:«در مورد روند صعودی نرخ ارز باید گفت که در حال حاضر نیاز های ارزی ما خیلی بیشتر از این است که بشود قیمت ارز را در سطح فعلی ثابت نگه داشت. با توجه به شرایط موجود پیش بینی می شود تقاضا برای ارز افزایش پیدا می کند بنابراین قیمت ارز هم به تبع این افزایش تقاضا افزایش پیدا خواهد کرد.ضمن این که فکر می کنم دولت از این افزایش نرخ ارز استقبال مبی کند.بنابراین ما حتما با افزایش نرخ ارز رو به رو خواهیم بود.»

او توضیح می دهد:«برای کنترل بازار ارز و ثبات در این زمینه نباید انتظار کوتاه مدت داشت.در شرایط کنونی و با توجه به بی ثباتی اقتصادی نمی توان پیش بینی دقیقی در هفته یا ماه آینده در مورد ارز داشت اما می توان با توجه به شرایط کلی پیش بینی کرد که مسیر رو به افزایش را طی می کند .راه حل های کوتاه مدت برای کنترل بازار ارز وجود ندارد به همین دلیل ما شاهد نوسانات در این بازار هستیم اما راه حل های بلند مدت و سیاست های کلی می تواند این نوسانات را کنترل کند.»

یوسفی معتقد است با وجود سیر صعودی نرخ ارز اما روند پر سرعت افزایش قیمت دلار که تابستان گذشته شاهدش بودیم را طی نمی کنیم و می گوید:« ثبات اقتصادی این بحران ها را به وجود می آورد و این افزایش هایی که به یک باره اتفاق می افتد و بعد کنترل می شود طبیعی است و هیچ بعید نیست که ما دوباره شاهد فشار قبلی و سیر صعودی نرخ ارز که به یک باره اتفاق افتاد هم باشیم البته این افزایش با سرعت قبلی که شاهدش بودیم نباشد اتفاق نمی افتد.»

او اضافه می کند:«قطعا نرخ ارز به دلیل مشکلاتی که بر سر راه تولید داخلی و واردات کالا وجود دارد سیر صعودی را طی خواهد کرد از طرفی مدتی هم قیمت دلار راکد مانده که انتظار می رود بعد از آن با افزایشی طبیعی رو به رو باشیم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016