سه شنبه 16 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظریف در پاسخ به سئوال نمایندگان مجلس: ما ملتی دلاوریم نه دلواپس

تدبیر: "پایداری" ها بار دیگر ظریف را به مجلس کشاندند. این بار هم جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و از اعضای جبهه پایداری که به نمایندگی از دیگر همفکرانش وزیر خارجه را بازخواست می کرد پس از مطرح کردن 4 سوال و شنیدن سخنان وزیر خارجه مانند چند سوال اخیر جبهه پایداری از وزیران دولت روحانی اعلام کرد قانع شده است. تمرکز اعتراض های کریمی قدوسی مصاحبه های وزیر خارجه با شبکه های خارجی بود. او از ظریف پرسید:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


1- علت انفعال وزیر خارجه در موضوع رژیم حرامزاده اسرائیل و هولوکاست چیست؟

2- مستندات تاریخی آقای ظریف در خصوص تأیید دروغ هولوکاست در دولت راستگویان چیست؟

3- علت عدم حمایت وزیر خارجه از پیشرفت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از سفر هیأت‌های کارشناسی کشورهای دیگر در جهت توسعه توان موشکی به ایران چیست؟

4- علت مواضع خفت‌بار وزیر خارجه در دانشگاه تهران در مورد قدرت نظامی آمریکا و ضعف سیستم دفاعی جمهوری اسلامی ایران چیست؟

پس از سخنان نماینده مشهد، محمد جواد ظریف گفت: سوال و نظارت، حق و وظیفه‌ی نمایندگان است پاسخگویی در چارچوب مصالح و منافع ملی وظیفه‌ی من و همکارانم در هیات دولت است.

وی افزود: حساسیت نمایندگان به وزارت خارجه نشان دهنده‌ی اهمیتی است که به سیاست خارجی و امنیت ملی داده می‌شود ومن به نوبه‌ خود خوشحالم که در طول 8 ماه گذشته بیش از هر وزیر خارجه دیگری درتاریخ انقلاب در مجلس و کمیسیون امنیت ملی حضور یافته‌ام.

وزیر خارجه ادامه داد: خدا را سپاسگزارم که به برکت هوشمندی و پایمردی مردم دلاور ایران و در سایه‌ی هدایت و حمایت مستمر مقام معظم رهبری و تدبیر و درایت ریاست جمهوری امروز سیاست خارجی ایران با ارائه منطقی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی که همان گفتمان امام (ره) و رهبری ، گفتمان صلح طلبی همراه با تسلیم ناپذیری، گفتمان تعامل سازنده همراه با عزت، گفتمان گفت و گو همراه با هویت مداری، گفتمان حکمت همراه با عدالت و گفتمان مصلحت جهان و ابنای بشریت است، با موفقیت مسیر پیشرفت ، روشنگری و شکستن موانع را دنبال می‌کند.

ظریف با تاکید بر این که مواضع ما عین مواضع امام(ره) و رهبری است، خاطر نشان کرد: دوستان انقلاب و اسلام و ایران در همه جا خوشحالند و به خاطر جمهوری اسلامی سربلند هستند اما عرصه بر بدخواهان مردم دلاور و انقلاب اسلامی ایران تنگ شده و سرمایه‌گذاری‌های کلان و رویاهای خطرناکشان نقش برآب شده است.

محمد جواد ظریف همچنین پس از طرح سوالات کریمی قدوسی از وی در مورد موضع ظریف درباره‌ی هولوکاست و گفت‌وگوی او با رسانه‌های خارجی در این باره اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری مستقل و مقتدر و با ثبات است اما فعالیت‌های گسترده‌ی تبلیغاتی و سیاسی انجام می‌شود تا القاء شود که ایران خطری برای صلح و امنیت و منطقه و جهان است. بدخواهان مردم ایران نیز با صرف هزینه‌های زیاد تلاش کرده‌اند تا ایران را به خطری جهانی تبدیل کنند و از این طریق به اهداف شوم خود علیه کشور و مردم ایران و انقلابیون دست یابند.

وزیر خارجه خاطر نشان کرد: وزارت خارجه در این شرایط خطیر وظیفه‌ی رصد حوادث و تشریح راهبرد مقابله با تهدیدات را به عهده دارد. تلاش این خدمتگزار کوچک که چند صباحی مسئولیت وزارت خارجه بر شانه‌هایش گذاشته شده نیز این بوده که با فضاسازی‌های بین‌المللی ، قاطعانه مقابله کند و اجازه ندهد تبلیغات مسموم صهیونیستی ایران را مخل امنیت جهانی یا تهدید منطقه‌ای معرفی کند.

وی تاکید کرد: تا وزیر امور خارجه هستم نخواهم گذاشت پروژه ی صهیونیستی امنیتی سازی ایران تحت بهانه واهی انکار هولوکاست تحقق یابد. ما حتما با قدرت و صلابت انقلاب که از امام(ره) آموخته‌ایم و تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی و تاریخ مردم دلاور ایران، که با نژاد پرستی و نسل کشی آلوده نشده به مبارزه با شبهه افکنی صهیونیست‌ها می‌پردازیم. چرا که ماشین تبلیغاتی صهیونیست‌ها با تحریف و دروغ از یک سو در پی مظلوم نمایی و از سوی دیگر در پی هراس‌افکنی علیه ایران است.

وزیر امور خارجه گفت: نتانیاهو با بی‌شرمی معرکه می‌گیرد که ایران هولوکاست را انکار می‌کند و می‌خواهد هولوکاست دیگری بسازد. من و همکارانم به عنوان نمایندگان مردم اعلام کرده‌ایم که ایران و ایرانی همواره مأمن و ملجأ اقلیت‌ها بوده و به همه‌ی ادیان الهی و پیروانشان احترام می‌گذارد و با یهودی‌ستیزی و نسل کشی بیگانه است.

وی با اشاره به بخش‌هایی از سخنانش که از تریبون مجلس توسط نماینده سوال‌کننده پخش شد، گفت: ای کاش تمام مصاحبه‌ی من را پخش می‌کردند تا عین این جملات را می‌شنیدید و نمی‌دانم چرا با خلاصه کردن تنها قسمتهایی از مصاحبه را آنهم به طور ناقص پخش کردند.

وزیر امورخارجه‌ی کشورمان در ادامه اظهارات خود در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه مجلس گفت: رژیم صهیونیستی تلاش دارد بر جنایات خود علیه فلسطین سرپوش بگذارد و از سویی زرادخانه هسته‌ی خود را پیشرفته می‌کند و از سوی دیگر علیه ایران هراس افکنی می‌کند. ما همه‌ی تلاشمان را به کار می‌بنیدیم و همه فشارهای داخلی و خارجی را به جان می‌خریم تا پروژه‌ی صهیونیستی امنیتی‌سازی القای خطر و تهدید ایران را نقش بر آب کنیم.

وی ادامه داد: من در همه ی مصاحبه‌ها و اظهاراتم به ویژه با رسانه های خارجی تمام توان خود را به کار بستم که در مقابل سوالات جهت‌دار بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی- که افتخار می‌کنم مواضعم همان مواضع امام(ره) و رهبری است – تصریح کنم. سردمداران رژیم جنایتکار صهیونیستی می‌خواهند جمهوری اسلامی را عامل تداوم بحران در منطقه معرفی کنند و از عواقب اعمال خود فرار کنند. لذا ما نباید بگذاریم رژیمی که بزرگترین ناقض مقررات عدم اشاعه است با سوء استفاده تبلیغاتی از ایران خطرسازی کند.

ظریف همچنین تصریح کرد: سیاست خارجی دولت تدبیر و امید آسایش و راحتی را از نتانیاهو گرفته و او را به انفعال کشانده است. این توفیق بزرگی است که تمام نیروهای انقلابی منطقه از مقاومت، حزب‌الله و حماس شخصا برای آن از من تشکر کردند. این حرکت نیروهای انقلابی منطقه را به وجد آورده و بدخواهان ایران را دچار سردرگمی کرده است.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان یاد آور شد: من این توفیق را وام‌دار خودباوری ناشی از حمایت مردم دلاور و تاکید بر گفتمان اصیل و راستین انقلاب می‌دانم که باید همان گونه که در منطقه و جهان تحسین جهانیان را برانگیخته در داخل هم منعکس شود نه برای مقاصد سیاسی واژگون جلوه داده شود.

ظریف درباره‌ی پرسش نمایندگان درخصوص مواضع خود در مورد امکانات نظامی و دفاعی ایران نیز تاکید کرد: نکته‌ی مهم جلب توجه به منبع اصلی و واقعی اقتدار کشور است که ریشه در فرهنگ ایثار و شهادت دارد. بزرگترین توان دفاعی ما استقامت مردم است همان گونه که امام(ره) فرموده‌اند وزارت خارجه نیز وظیفه‌ی ذاتی خود را کمک به پیشرفت و ارتقاء توان دفاعی کشور می‌داند و برای رفع تهدید و ایجاد فرصت در این زمینه همواره تلاش دارد.

وی اظهارکرد: به گواهی مسئولین مربوطه که اعضای کمیسیون امنیت ملی با آنها صحبت کردند وزارت خارجه هیچ گاه مانع حضور هیات‌ها جهت مذاکره در مورد امور دفاعی کشور نشده است.

ظریف همچنین گفت: ایران کشوری متکی به مردم دلاور خود است و دولت ایران تنها دولت در این منطقه است که اقتدار و مشروعیتش از رهبری است و نه از پیمان نظامی و وابستگی خارجی.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بنده بر این موضوع باور دارم که براساس این نگاه ایمانی می‌توان درک کرد که چرا نفوذ و توان تاثیرگذاری ایران با تاکید بر فرهنگ انقلاب اسلامی، امام(ره) و رهبری است. توانی که از بسیاری از کشورهای دارای تجهیزات مرگبار نظامی و حتی سلاح اتمی بالاتر است. ما نفوذمان از همه این کشورها بیشتر است چون قدرت و نفوذمان در استقامت و ایمان مردم نفهته است.

ظریف خاطر نشان کرد: بر همین اساس معتقدم به میزانی که انسجام، همدلی و همبستگی ملی و روحیه مقاومت و خودباوری مردم تقویت شود، توان دفاعی افزایش پیدا می‌کند. به گفته وی، سیاست خارجی عرصه وحدت ملی و نه دعوای سیاسی و جناحی است. وزیر امور خارجه خطاب به نمایندگان گفت: ما دست نیاز به سوی همه نمایندگان بزرک ملت دراز می‌کنیم. ما به کمک، راهنمایی، همدلی و همراهی شما نیازمندیم.

ظریف افزود: وقتی کشور با چالش بزرگ با قدرت‌های جهانی درگیر است ضروری است که به این باور برسیم که تنها راه اقتدار و بالندگی کشور همکاری و همراهی همگانی در جهت تقویت مبانی استوار انسجام ملی و فرهنگی و ایمانی است. وی تاکید کرد: آنها‌یی‌ که از ایران خطری جهانی می‌سازند و قصد تحریم و تهدید کشور را دارند، می‌خواهند ایران را برهم زننده ثبات و مخالف صلح معرفی کنند.

ظریف افزود: در این شرایط ما می‌خواهیم به دنیا اعلام کنیم که ما ملت و دولتی صلح‌جو و خواهان صلح با جهان هستیم اما مطیع و مرعوب نیستیم و برای حراست از اصول و مبانی با توکل بر قدرت خدا و صلابت و منطق و بدون دلواپسی با جهان تعامل می‌کنیم. وی در پایان گفت که ما ملت دلاوریم نه دلواپس.

نماینده مشهد در مجلس پس از پاسخ ظریف به سؤالش، گفت: برای اینکه یک بار دیگر از ایران، پیام نظام به سردمداران نظام سلطه برسد و آنان بدانند که نمایندگان مجلس ایران و رئیس‌جمهور و رهبر انقلاب و امام و وزیر خارجه همه برای نابودی رژیم صهیونیستی کمر بسته‌اند و و از آنجایی که وزیر خارجه در آستانه سفر است و مذاکرات هسته‌ای را پیش رو داریم، لذا اعلام می‌کنم که از پاسخ‌های وزیر خارجه قانع شدم.

به گزارش فارس، جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد در حالی از پاسخ‌های ظریف قانع شد که نمایندگان مجلس در صحن خانه ملت اصرار می‌کردند که رئیس مجلس از نمایندگان درباره توضیحات وزیر خارجه رأی‌گیری کند و کریمی‌قدوسی بگوید که از پاسخ‌های ظریف قانع نشده است.

کریمی‌قدوسی در توضیحات خود اظهار داشت: برای اینکه یک بار دیگر از ایران، پیام نظام به سردمداران نظام سلطه برسد و آنان بدانند که نمایندگان مجلس ایران و رئیس‌جمهور و رهبر انقلاب و امام و وزیر خارجه همه برای نابودی رژیم صهیونیستی کمر بسته‌اند و ما با فرض اینکه آقای ظریف نابودی رژیم صهیونیستی و افسانه بودن هولوکاست را به عنوان آرمان‌های انقلاب در مذاکراتش مطرح خواهد کرد و از آنجایی که وزیر خارجه در آستانه سفر است و مذاکرات هسته‌ای را پیش رو داریم، لذا اعلام می‌کنم که از پاسخ‌های وزیر خارجه قانع شدم.

با این وجود نحوه سوال کریمی قدوسی از ظریف و سوال چند هفته پیش حمید رسایی از وزیر نفت نشان می دهد که منتقدان دولت روش جدیدی برای مطرح کردن انتقاد خود یافته اند. اعضای جبهه پایداری و اراد نزدیک به این تفکر برای مشخص نشدن وزن خود در مجلس تنها با طرح سوال و کشیدن وزیر به مجلس تلاش می کنند که در سنگر مخالفت با دولت باقی بمانند اما با وجود این که اختلاف های آنان با وزیران مشخص است اعلام می کنند که از سخنان وزیر قانع شده اند تا از رای گیری در صحن ممانعت به عمل آید و وزن هم فکران این جریان در مجلس مشخص نشود. تاکتیک جدید "جبهه پایداری" که همزمانی آن با برگزاری همایش "دلواپسیم" مشخص می کند که آن ها برنامه بلند مدتی برای سنگ اندازی در سیاست خارجی دولت یازدهم دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016