شنبه 5 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظریف از همه گروه های خارجی از جمله حزب الله خواست از سوریه خارج شوند

ضمن تاکید بر اینکه کشور اجازه تعرض به مزارهای شیعی را در سوریه نمی‌دهد

العربیه - محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از همه گروه های خارجی از جمله حزب الله لبنان خواست تا از سوریه خارج شوند وی می‌گوید که ایران حزب الله لبنان را برای جنگ به سوریه نفرستاده است بلکه این حزب خود برای دفاع از خود و لبنان تصمیم گرفته به سوریه برود.

ظریف همچنین وی به مساله مزارهای شیعی اشاره کرد و گفت:«نباید اجازه دهیم به مزارهای شیعی در سوریه تعرض شود. »

این سخنان وزیر امور خارجه ایران در میزگردی به میزبانی شبکه العربیه، روز جمعه ۴ بهمن در داووس سوئیس مطرح شد که در آن ناصر جوده زیر امور خارجه اردن، احمد داووداغلو وزیر امور خارجه ترکیه و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، از جمله شرکت کنندگان بودند.

تهران و کنفرانس صلح در سوریه
ظریف در پاسخ به این سوال که آیا لغو دعوت ایران به کنفرانس بین المللی صلح سوریه به دلیل جانبداری تهران از یک طرف بحران در این کشور روی داد گفت: «مساله به جانبداری باز نمی‌گردد بلکه به فهم مسائل منطقه باز می‌گردد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او افزود که نباید توهم داشت با افزایش قتل و خشونت می‌توان به تروریسم پایان داد.

او با بیان اینکه «ما نیاز به پایان جنگ داریم» اظهار داشت: «باید با فهم صحیح برای پایان خشونت‌ها در سوریه اقدام کنیم، نه اینکه به خاطر منافع خود اجازه ادامه کشتار‌ها را بدهیم. »

خطر تندروها
ظریف با بیان ‌این که «از تندروی به شکلی عام» سخن می‌گوید، افزود: «جنگ فرقه‌ای به سوریه محدود نخواهد شد و به کشورهای همسایه خواهد رسید.»

او افزود که بسیاری از تندرو‌ها در سوریه از مناطق دیگر آمده‌اند و هنگامی که به کشور‌هایشان باز ‌گردند، «برای همه ما» مصیبت بار خواهند بود.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه بحران سوریه پایان نظامی ندارد، گفت:«از همه نیروهای خارجی می‌خواهم از سوریه خارج شوند. »

او در پاسخ به سوال ریما مکتبی مجری برنامه العربیه که آیا منظورتان خروج حزب الله نیز هست؟ گفت: «نظر ما خروج همه نیروهای مسلح خارجی است. »

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که «پس چرا حزب الله را به جنگ در سوریه فرستاید» گفت: «ما آن‌ها را نفرستادیم. حزب الله برای ثبات لبنان اقدام‌های بسیاری کرده و اکنون خود تصمیم گرفته آن گونه که می‌گوید برای دفاع از خود و لبنان به سوریه برود. »

ظریف به مساله «تعرض به مزارهای شیعه» پرداخت و گفت: «ما اجازه نخواهیم داد به مزارهای شیعه تعرض شود.»

دفاع از مزارهای شیعه در سوریه

مساله دفاع از مزارهای شیعه، توجیهی است که شبه نظامیان شیعه عراقی، لبنانی و ایرانی برای حضور خود در جنگ‌های داخلی سوریه مطرح می‌کنند.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه باید به سوری‌ها اجازه داد خود سرنوشت خود را تعیین کنند، اظهار داشت: «تندروی نتیجه دخالت خارجی و نگاه کوتاه مدت است. »

ظریف همچنین ضمن تاکید کرد که ایران به دنبال روابط حسنه با کشورهای عربی است، از آمادگی خود برای سفر به پادشاهی سعودی خبر داد.
او گفت که باید گذشته را کنار فراموش کرد و برای آینده اقدام و مذاکره کرد.

او با بیان اینکه توافق اتمی ایران با غرب، باید نگرانی‌ها را از برنامه هسته‌ای تهران از میان ببرد، این سوال را مطرح کرد که «چرا برخی کشورهای منطقه همچنان نگرانند. »

ظریف خاورمیانه را در چهار راهی دانست که آینده آن به اراده مردمش وابسته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016